با وجود اعلام آتش‌بس سه روزه درگیری‌ها در سودان ادامه دارد

تلویزیون سودان اعلام کرد برخی متهمان به جنایت جنگی به بهانه آتش‌بس سه‌روزه از زندان خارطوم خارج شده‌اند

از آغاز درگیری‌ها در سودان در ۱۵ آوریل تا امروز، بیش از ۴۵۰ نفر جان باخته و چهار هزار نفر زخمی شده‌اند - AFP

یکی از خبرنگاران خبرگزاری رویترز در سودان می‌گوید که با وجود اعلام آتش‌بس سه‌روزه، درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه دارند.

به گفته او از اولین ساعات بامداد چهارشنبه تا صبح صدای تیراندازی و تبادل آتش در شهر ام‌دورمان شنیده شده است.

رویترز می‌گوید نیروهای ارتش در اولین ساعات چهارشنبه با پهپاد به اهداف شبه‌نظامیان حمله کرده‌اند. نیروهای ارتش برای بمباران و عقب راندن شبه‌نظامیان از شهر بحری هم از پهپاد استفاده کرده‌اند. شبه‌نظامیان کنترل بخش‌های مهمی از این شهر را که بزرگ‌ترین پالایشگاه سودان آنجا واقع است، در اختیار دارند.

این در حالی است که سازمان ملل سه‌شنبه اعلام کرد دو گروه متخاصم، یعنی نیروهای ارتش به رهبری عبدالفتاح برهان و شبه‌نظامیان موسوم به نیروی پشتیبانی سریع، به آتش‌بس سه‌روزه احترام گذاشته‌اند. فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سودان، سه‌شنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که به نظر می‌رسد آتش‌بس در برخی از مناطق از جمله خارطوم برقرار بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرتس همچنین گفت که تا روز سه‌شنبه هیچ‌یک از طرف‌های درگیر برای شرکت در مذاکرات صلح اعلام آمادگی نکرده‌اند و به نظر نمی‌رسد جز با از بین بردن یکدیگر، حاضر به مذاکره رودررو باشند. او این رویکرد را اشتباهی محاسباتی هم برای فرمانده ارتش و هم برای رهبر شبه‌نظامیان، توصیف کرد.

فرار متهمان به جنایت جنگی از زندان

گزارش‌ها از سودان حاکی از آن است چندین مقام پیشین دولت عمر البشیر، دیکتاتور سابق سودان، که به اتهام جنایت جنگی در زندان بودند، در جریان آتش‌بس سه‌روزه در خارطوم از زندان خارج شده‌اند.

احمد هارون که در دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه به اتهام نسل‌کشی تحت تعقیب است، سه‌شنبه در تلویزیون دولتی سودان گفت که تعدادی از همکاران سابقش از زندان خارطوم خارج شده‌اند.

در روزهای گذشته، درباره فرار عمر البشیر از زندان هم شایعاتی مطرح بود اما تایید نشدند. گفته می‌شود محل اختفای دیکتاتور پیشین سودان مشخص نیست.

سازمان ملل می‌گوید از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان در ۱۵ آوریل تا امروز، بیش از ۴۵۰ نفر جان باخته و چهار هزار نفر زخمی شده‌اند. به گفته این سازمان، شمار جان‌باختگان احتمالا بسیار بیشتر است چرا که در روزهای گذشته خارج کردن اجساد از صحنه درگیری‌ها بسیار دشوار بوده است و اغلب بیمارستان‌ها هم به دلیل اصابت خمپاره و بمب از کار افتاده و تعطیل شده‌اند.

بیشتر از جهان