غمگین‌ترین لباس‌عروس سلطنتی بریتانیا در کاخ باکینگهام به نمایش گذاشته می‌شود

اگر شاهدخت شارلوت نمی‌مرد، بعید بود ملکه ویکتوریا به سلطنت برسد

این لباس‌عروس ابریشمی و نقره‌دوزی‌شده در بخشی از نمایشگاه لباس‌ها و اشیای تاریخی، در گالری ملکه در کاخ لندن به نمایش گذاشته خواهد شد-Daniel LEAL / AFP

قدیمی‌ترین لباس‌عروس سلطنتی بریتانیا که تاریخ دوخت آن به سال ۱۸۱۶ بازمی‌گردد، قرار است در کاخ باکینگهام به نمایش درآید. این لباس تاریخ غمبار آن را به یاد علاقه‌مندان خانواده سلطنتی آورد و نام شاهدخت شارلوت را که اگر زنده می‌ماند، ملکه بریتانیا می‌شد، دوباره سر زبان‌ها انداخت.

صاحب این لباس شاهدخت شارلوت، شاهزاده‌خانم ولز و دختر شاه جورج چهارم، بود. این لباس تنها لباس‌عروس سلطنتی است از دوره جورج باقی‌ مانده است.

جوان‌ترین همنام او در خانواده سلطنتی، شاهدخت شارلوت فعلی، دختر هفت‌ ساله شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این لباس‌عروس ابریشمی و نقره‌دوزی‌شده در بخشی از نمایشگاه لباس‌ها و اشیای تاریخی، در گالری ملکه در کاخ لندن به نمایش گذاشته خواهد شد.

مراسم ازدواج شاهدخت شارلوت با شاهزاده لئوپولد ساکس کوبورگ که بعدها اولین پادشاه بلژیک شد، یکی از مهم‌ترین جشن‌‌های سلطنتی در آن دوران به حساب می‌آمد. او به سنت پوشیدن لباس‌عروس نقره‌ای خانواده‌های ‌سلطنتی اروپا پایبند ماند؛ اگرچه لباس‌عروس‌های سفید هم از اواخر قرن هجدهم محبوبیت یافته بودند.

شاهدخت شارلوت که تنها فرزند قانونی جورج چهارم بود، سرنوشتی غم‌انگیز داشت. او تنها یک سال پس از ازدواجش و پس از به دنیا آوردن پسری مرده، در سن ۲۱ سالگی درگذشت. در کلیسای سنت‌جورج واقع در قلعه وینزر، بنای یادبودی مرمری و زیبا به یاد او بنا شده است.

به دلیل اینکه در سایر شاخه‌های خانواده، فرزند مشروعی [حاصل یک ازدواج رسمی] وجود نداشت، سلسله جانشینی از ویلیام چهارم (پسر سوم جورج سوم) به خواهرزاده‌اش ویکتوریا منتقل شد. اگر شاهدخت شارلوت نمی‌مرد، بعید بود ملکه ویکتوریا به سلطنت برسد.

به گفته کارشناسان اشیای تاریخی در صندوق مجموعه سلطنتی (The Royal Collection Trust)، به نظر می‌رسد این لباس بر اساس شیوه رایج در دوران جورج برای تغییر کاربری و بازیافت لباس‌ها، نسبت به شکل اصلی خود تغییر کرده باشد. با وجود این، همچنان زیبایی خیره‌کننده و جزئیات پیچیده خود را حفظ کرده است.

این لباس نیم‌تنه‌ای از ساتن ابریشمی با آستین‌های پف‌دار کوتاه و یقه‌ای باز دارد. دامن، دنباله و پیش‌سینه این لباس پر از طرح‌های گلدوزی‌شده با رشته‌های نقره‌ای‌اند.

این نمایشگاه فرصتی نادر برای تماشای تنها لباس‌عروس سلطنتی باقی‌مانده از این دوره تاریخی در بریتانیا است.

بیشتر از مُد و زیبایی