حمله مردان مسلح به روستایی در شمال بورکینافاسو ده‌ها کشته بر جا گذاشت

به گفته شاهدان عینی، بیش از ‌۱۰۰ مرد مسلح روستاییان را کشته و خانه‌های آنان را غارت کردند

رئیس ستاد نیروهای مسلح بورکینافاسو به همراه سربازانش (۱۴ مارس ۲۰۲۳) - AFP

مردان مسلح با یورش به روستایی در شمال بورکینافاسو، دست‌کم ۶۰ تن از اهالی آن را قتل‌عام کردند. ارتش بورکینافاسو این حمله «تروریستی» را به شبه‌نظامیانی وابسته به القاعده یا داعش نسبت داده‌ است. 

به گفته شاهدان عینی، بیش از ۱۰۰ مرد مسلح در کاروانی متشکل از موتورسوارها یا با سوار بر وانت‌بارها، به روستای الکرمه در استان پاتنجا در نزدیکی مرز مالی حمله کردند و روستاییان را کشته و خانه‌های آنان را غارت کردند.‌ بازماندگان قربانیان، شمار کشته‌شدگان را ۸۰ نفر دانسته‌اند.

دادستان دادگاه عالی شهر اواهیگویا در شمال بورکینافاسو، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مهاجمان مسلح، لباس‌های فرم ارتش این کشور را به تن داشتند.

خشونت‌های خونین اخیر، یک هفته پس از حمله‌ای رخ می‌دهد که به کشته شدن ۴۰ نظامی، از جمله ۳۴ نیروی دفاعی داوطلب، انجامید. خشونت‌های پیشین، در ۴۰ کیلومتری روستای کریمه رخ داد.

در پی آن، نظامیان حاکم بر بورکینافاسو با اعلام «بسیج عمومی»، عملا به دولت اختیار دادند که با تمامی امکانات موجود با شبه‌نظامیان وابسته به القاعده و داعش مقابله کند. در فرمانی که با عنوان‌ «بسیج عمومی» صادر شد، تمامی افراد بالای ۱۸ سال دارای آمادگی جسمانی، به خدمت فراخوانده شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن، دولت بورکینافاسو برای مقابله با اقدامات تروریستی که از ۲۰۱۵ کشور را فراگرفته است، طرحی مبنی بر جذب پنج هزار سرباز  پیشنهاد داده بود.

ابراهیم ترانوره، رئيس دولت انتقالی  بورکینافاسو، هدف این طرح را بازپس‌گیری بخش‌های از  کشور اعلام کرده که در اختیار شبه‌نظامیان تندرو است.

گروه‌های شبه‌نظامی مسلح با در اختیار داشتن کنترل نزدیک به ۴۰ درصد خاک بورکینافاسو، این کشور را به ورطه بحران و بی‌ثباتی کشانده‌اند. آن‌ها به شیوه‌های مختلف، از جمله مین‌گذاری جاده‌ای، محاصره شهرها و ویران کردن تاسیسات و زیرساخت‌ها، موجب تضعیف قدرت مرکزی شده‌اند.

بورکینافاسو در غرب آفریقا و محصور به خشکی، از بی‌ثبات‌ترین و فقیر‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود. به گفته گروه‌های امدادرسان غیردولتی، خشونت‌ها در بورکینافاسو در سال‌های گذشته بیش از ۱۰ هزار کشته بر جا نهاده و موجب آوارگی دست‌کم دو میلیون نفر شده است.

بورکینافاسو فقط در سال گذشته میلادی، دو کودتا را از سر گذرانده است.  در  نخستین کودتا که ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ رخ داد، پل-هانری سانداوگو دامبیا، رهبر جنبش میهنی «برای حفاظت و بازسازی»، رئیس ‌جمهوری راک مارک کریستین کابوره را بازداشت و دولت او را سرنگون کرد. در پی آن، ارتش بی‌درنگ مجلس و دولت را منحل، و قانون اساسی را ملغی کرد. نزدیک به شش ماه بعد، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، کاپیتان ابراهیم ترائوره کودتای دوم را رقم زد و سرهنگ پل-هنری ساندائوگو دامیبا را از سمت خود برکنار کرد.

بیشتر از جهان