دیدبان حقوق بشر: طالبان خبرنگاران زن را از ورود به افغانستان منع می‌کنند

هدر بار می‌گوید طالبان این خبرنگاران را به ‌دلیل پوشش وضعیت زنان از ورود به کشور منع می‌کنند

به گفته هدر بار، ممانعت کار خبرنگاران زن در افغانستان، دسترسی به اطلاعات در مورد نقض فاحش حقوق زنان را محدود می‌کند- REUTERS

هدر بار، مسئول بخش زنان سازمان دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید فهرست رو به افزایشی از روزنامه‌نگاران خارجی وجود دارد که طالبان مانع ورود آن‌ها به افغانستان می‌شوند.

 به گفته بار، بسیاری از اینان، خبرنگاران زن‌اند و عمدتا به‌دلیل مقررات مربوط به پوشش زنان در افغانستان، از ورود به این کشور منع می‌شوند.

هدر بار روز یکشنبه، ۲۳ آوریل (سوم اردیبهشت)، با انتشار رشته‌توییتی نوشت طالبان این خبرنگاران را به ‌دلیل پوشش شرایط زنان، از ورود به افغانستان منع می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیرا روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد طالبان سوزانا جورج، دبیر بخش افغانستان و پاکستان این روزنامه، را از ادامه‌ گزارش‌دهی از داخل افغانستان منع کرده‌اند.

سلی بزبی، سردبیر اجرایی واشنگتن‌پست، در بیانیه‌ای گفت در چند ماه گذشته به این تصمیم طالبان اعتراض کرده و آن ‌را توجیه‌ناپذیر دانسته‌اند، اما طالبان گفته‌اند که این اقدام «اقدام نهایی است».

مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به خبر ممنوعیت فعالیت سوزانا جورج در افغانستان، در صفحه توییتر خود نوشت: «ممنوعیت کار روزنامه‌نگاران خارجی، در شرایطی رخ می‌دهد که علیه روزنامه‌نگاران افغان، به‌ویژه خبرنگاران زن، بدرفتاری‌های وحشتناک‌تری صورت می‌گیرد.»

به گفته هدر بار، این حمله‌های طالبان به آزادی رسانه‌ها، و به‌ویژه علیه زنان روزنامه‌نگاری که وضعیت زنان را در این کشور پوشش می‌دهند، دسترسی به اطلاعات موثق را درباره عواقب نقض فاحش حقوق زنان و دختران به دست طالبان، به شدت محدود می‌کند.

به‌تازگی شورای امنیت سازمان ملل از آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، خواست که تا هفد‌هم نوامبر سال جاری میلادی وضعیت افغانستان را ارزیابی کند و توصیه‌هایی برای اتخاذ رویکرد هماهنگ کشورها در قبال این کشور پیشنهاد دهد.

پیش از این، گروهی از فعالان زن افغان در نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل خواستند که این ارزیابی را باید یک متخصص معتبر در زمینه حقوق زنان رهبری کند، و حقوق زنان و دختران باید محور اصلی آن باشد.

هدر بار در توییت خود با تاکید بر فوریت توصیه فعالان زن افغانستان، نوشت که باید واکنش در برابر آپارتاید جنسیتی طالبان علیه زنان افغانستان، محور همه واکنش‌های بین‌المللی قرار داشته باشد.

طالبان در دو سال گذشته از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های سنگینی بر زنان اعمال کرده‌اند و فعالانی که به نقض فاحش حقوق زنان و حقوق بشر در افغانستان اعتراض کردند، به دست این گروه دستگیر و زندانی شده‌اند. در حال حاضر نیز چندین فعال زن و حقوق بشر، روزنامه‌نگار، کنشگران عرصه آموزش و استادان دانشگاه در زندان‌های این گروه محبوس‌‌اند و تلاش‌های مکرر نهادهای بین‌المللی برای رهایی آنان کارساز نبوده است.

بیشتر از جهان