آمریکا، ژاپن و کره جنوبی از برگزاری مانورهای دفاع موشکی خبر دادند

این سه کشور در بیانیه مشترکی از کره شمالی خواستند که تمام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را متوقف کند

تصویری از تسلیحات استراتژیک حمله هسته‌ای زیر آب کره شمالی در رسانه‌های این کشور، ۲۳ مارس ۲۰۲۳ ـ AFP

ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی اعلام کردند که به منظور بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای هسته‌ای و موشکی کره شمالی، در مورد برگزاری منظم رزمایش‌های دفاع موشکی و ضد زیردریایی بحث و گفتگو کردند.

به گزارش رویترز، در بیانیه مشترک این سه کشور با اشاره به مذاکرات سه‌جانبه دفاعی که روز جمعه در واشنگتن دی‌سی برگزار شد، آمده است: «نمایندگان سه کشور از کره شمالی می‌خواهند که فورا تمام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را متوقف کند.» آنها همچنین در بیانیه خود تاکید کردند که «در صورت انجام آزمایش هسته‌ای کره شمالی، واکنش قاطع و قوی جامعه بین‌المللی اتفاق می‌افتد.»

این بیانیه پس از آن صادر شد که کره شمالی از آزمایش یک موشک بالستیک قاره‌پیمای سوخت جامد جدید خبر داد؛ اتفاقی که به گفته کارشناسان، پرتاب موشک را بدون هشدار کمی تسهیل می‌کند.

روز پنجشنبه نیز توکیو و سئول با اعلام خبر شلیک موشک بالستیک کره شمالی، به جامعه جهانی درباره خطرات این آزمایش هشدار دادند. شلیک این موشک در اقیانوس مقام‌های محلی در جزیره هوکایدو، ژاپن را بر آن داشت که وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

علاوه بر ژاپن و کره جنوبی، ایالات متحده نیز شلیک موشک بالیستیک روز پنجشنبه کره شمالی را به‌شدت محکوم کرد. کاخ سفید بار دیگر از پیونگ‌یانگ خواست به میز مذاکره و دیپلماسی بازگردد. این در حالی است که در هفته‌های گذشته، کره شمالی، تماس‌های کره جنوبی را نیز بی‌پاسخ گذاشته و راه ارتباط نظامی دو کشور را به طور یکجانبه قطع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتباط میان خطوط نظامی دو کره یک روز پس از آن قطع شد که سئول پیونگ‌یانگ را به ادامه استفاده غیرمجاز از یک مجتمع صنعتی مشترک در شهر کائسونگ کره شمالی متهم کرد. کره جنوبی می‌گوید کره شمالی از پذیرش اخطار برای توقف فعالیت در این کارخانه که زمانی نماد آشتی بود، خودداری کرده است. سئول در سال ۲۰۱۶ پس از آزمایش هسته‌ای کره شمالی، از سرمایه‌گذاری در این کارخانه خارج شد و گفت که این مجموعه به تامین مالی برنامه‌های تسلیحاتی پیونگ‌یانگ کمک می‌کند.

کره شمالی به جز ساخت ده‌ها موشک بالیستیک در سال‌های اخیر، کلاهک‌های اتمی هم در اختیار دارد و به مهم‌ترین نگرانی در شرق دور تبدیل شده است. این کشور سال جدید میلادی را با انبوهی از آزمایش‌های تسلیحاتی آغاز کرده است.

روز سه‌شنبه نیز رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام کردند که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، برای مقابله با آنچه «تجاوزهای دیوانه‌وار» آمریکا و کره جنوبی خواند، خواستار گسترش قابلیت‌های بازدارندگی جنگی پیونگ یانگ شد.

همچنین هفته گذشته رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که پیونگ‌یانگ آزمایش دیگری از یک زیردریایی بدون‌ سرنشین با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام داده است. این اقدام تازه‌ترین نمایش توانایی‌های نظامی کره شمالی در رویارویی با ایالات متحده و کره جنوبی محسوب می‌شود.

کره شمالی مدعی است که زیردریایی‌های بدون‌سرنشین می‌توانند برای از بین بردن دشمنان در دریا سونامی رادیواکتیوی ایجاد کنند. این کشور می‌گوید که چنین سلاحی می‌تواند در هر ساحل و بندری مستقر یا از طریق کشتی شلیک شود و آن‌قدر توان دارد که شهرهای ساحلی ایالات متحده را هم نابود می‌کند. با این حال، برخی تحلیلگران در مورد اینکه آیا چنین وسیله تهاجمی زیرآبی برای استقرار آماده است یا خیر، تردید دارند.

سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی و تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در یک سال گذشته در چرخه‌ای از پاسخ‌های متقابل شتاب گرفته است و تحليلگران می‌گويند کيم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به‌ احتمال زياد قصد دارد برای کسب امتيازهای بيشتر، زرادخانه خود را گسترش دهد.

بیشتر از جهان