جلوگیری نیروهای "بسیج مردمی" از دخالت در تظاهرات عراق

رهبران بسیج مردمی در فهرست تحریم های آمریکا قرار خواهند گرفت ‏

گوشه ای از تظاهرات مردمی در بغداد. عکس از: ‏AFP‏

پس از این که نیروهای "بسیج مردمی" متهم به حمله به معترضان عراقی شدند و افزایش اتهامات، سرنوشت نیروهای بسیج مردمی را با خطر رو به رو کرد، فالح فیاض، فرمانده کمیته بسیج مردمی با صدور بخشنامه ای از تمام نیروهای حشد شعبی خواست تا از دخالت در تظاهرات خودداری کنند. به ویژه این که درگیری های روز جمعه گذشته در بغداد، نیروهای بسیج مردمی را بیشتر از پیش در معرض اتهامات قرار داد و طبق اسناد و شواهدی که اندیپندنت عربی به آن دست یافته است، "گردان حزب الله عراق" که گفته می شود به صورت مستقیم از سوی سپاه پاسداران ایران حمایت مالی و نظامی می شود، مسئول حمله به معترضان شناخته شده است. از آن جا که "گردان حزب الله عراق" به عنوان بخشی از نیروهای بسیج مردمی محسوب می شود، فالح فیاض، فرمانده کمیته بسیج مردمی به عنوان متهم به سرکوبی اعتراضات مردمی در عراق شناخته شده و این امر باعث شده است تا رهبران بسیج مردمی مانع دخالت نیروهای خود در تظاهرات شوند. از سوی دیگر، تصمیم ایالات متحده برای مجازات شخصیت های سیاسی، نظامی و امنیتی عراق که متهم به نقض حقوق بشر و فساد باشند، نگرانی رهبران بسیج مردمی را نسبت به آینده افزایش داده است.

پس از حمله روز جمعه 6 دسامبر، فالح الفیاض تصمیم گرفت پیش از این که نیروهای بسیج مردمی با اتهامات بیشتری رو به رو شوند، آن ها را از باتلاق درگیری با معترضان نجات دهد. هرچند، یکی از عمده ترین مطالبات معترضان عراقی، محاسبه رهبران احزاب سیاسی است که عراق را به فساد و تباهی کشانده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فالح الفیاض از نیروهای بسیج مردمی خواسته است تا بدون دریافت دستور از فرماندهی عملیات مشترک، دست به هیچ اقدام نظامی نزنند و البته افرادی که از دستور العمل اعلام شده سرپیچی کنند مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. علاوه بر آن، فرمانده کمیته نیروهای بسیج مردمی تأکید کرده است که نیروهای بسیج مردمی به هیچ صورت و تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهند داشت تا در میان توده های اعتراض کنند، به ویژه در میدان آزادی بغداد، حضور پیدا کنند.

در پیوند به این موضوع، منابع رسمی عراقی تأیید کردند که فرمانده کمیته نیروهای بسیج مردمی زمانی تصمیم به دور کردن نیروهای بسیج مردمی از تجمّعات اعتراضی گرفت که وزارت خزانه داری ایالات متحده، مسئله ای مجازات شخصیت های متهم به نقض حقوق بشر و فساد اداری در عراق را مطرح کرد و فالح الفیاض برای این که خود تحت پیگرد قرار نگیرد، دست به اقدام پیشگیرانه زده است.

البته کمیسیون حقوق بشر در عراق، حمله به معترضان تظاهرات مسالمت آمیز روز جمعه در بغداد را به شدت محکوم کرده و این اقدام را برابر با جنایت های تروریستی قلمداد کرده است. در همین راستا، کمیسیون حقوق بشر در عراق با نشر اعلامیه ای ضمن محکوم کردن حمله به معترضان، خاطر نشان کرده است که در این حمله افراد مسلح، معترضان را به گونه ای مستقیم به گلوله بستند و در نتیجه 9 تن کشته و 85 تن از تظاهر کنندگان مجروح شده اند. کمیسیون حقوق بشر از مقامات امنیتی عراق خواسته است تا هر چه زود تر مرتکبان این جنایت آشکار را بازداشت کنند.

کارشناسان حقوقی در عراق باور دارند که اعلامیه ای کمیسیون حقوق بشر در مورد حمله روز جمعه گذشته به معترضان در بغداد می تواند به عنوان یک مدرک رسمی و پذیرفته شده ای برای محکومیت بین المللی فرمانده کمیته بسیج مردمی تلقی شود، به ویژه این که وزارت کشور اسناد و شواهد موثقی را در دست دارد که نشان می دهد "گردان حزب الله عراق" که بخشی از نیروهای بسیج مردمی می باشد، معترضان را هدف حمله قرار داده است. حمله جمعه گذشته به تظاهر کنندگان در بغداد آن قدر وحشتناک بود که رسانه های محلی آن را قتل عام، می نامند.

البته همین محکومیت می تواند فرمانده کمیته بسیج مردمی را در فهرست تحریم های ایالات متحده قرار دهد، طوری که پیش از این، 3 تن دیگر از افراد وابسته به نیروهای بسیج مردمی نیز در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته بودند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia