آیا فیل‌ها قوی‌ترین پستانداران جهان‌اند؟

خرطوم فیل بیش از ۴۰هزار ماهیچه دارد

فیل‌ها گروهی زندگی می‌کنند و بسیار مراقب اعضای جوان گله‌اند-canva

فیل‌ها بزرگ‌ترین پستانداران روی خشکی در جهان‌اند. آن‌ها به‌دلیل بدن‌های عظیم، گوش‌های بزرگ و خرطوم‌های بلند خود شناخته می‌شوند. این غول‌های گیاهخوار موجودات ملایمی‌اند که به‌ندرت رفتاری خشن از خود نشان می‌دهند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها ضعیف‌اند. در واقع کاملا برعکس!

فیل‌ها حیوان‌هایی بسیار قدرتمندند که تنها با خرطوم خود می‌توانند حدود ۳۵۰ کیلوگرم وزن را بلند کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند بیش از یک تُن وزن را روی پشت خود حمل کنند که حدود ۲۱ برابر توان حمل انسان است. فیل‌ها همچنین دارای قدرتی چشمگیر در گاز گرفتن‌اند، بیش از ۲۱۷۵ پوند بر اینچ مربع (پی‌اس‌آی ((PSI) معادل ۱۵۳ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع. این مقدار را مقایسه کنید با قدرت گاز یک سگ خانگی که حداکثر پانصد پوند بر اینچ است. علی‌رغم اندازه و قدرت، فیل‌ها شکارچیانی از جمله شیر، کروکودیل و کفتار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاز گرفتن فیل چقدر قوی است؟

فیل‌ها نیروی گاز گرفتن بسیار قدرتمندی دارند - حدود ۲۱۷۵ پوند بر اینچ مربع. این بیشتر از نیروی گاز گرفتن یک جگوار (پلنگ آمریکایی) و حدود سه برابر نیروی گاز گرفتن یک شیر است. در مقایسه با انسان، نیروی گاز گرفتن فیل حدود ۱۳ برابر قوی‌تر است.

خرطوم فیل‌ها چقدر قدرتمند است؟

خرطوم فیل به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند حدود ۳۵۰ کیلوگرم وزن را بلند کند. فیل‌ها با کمک ماهیچه‌های متعدد در خرطوم خود می‌توانند چنین عملکردی داشته باشند. در واقع فیل بیش از ۴۰هزار ماهیچه در خرطوم خود دارد.

در مقابل یک انسان تنها ۶۰۰ ماهیچه در کل بدن خود دارد و فقط می‌تواند حدود ۴۵ کیلوگرم وزن را بلند کند. فقط وزنه‌برداران حرفه‌ای قادر به بلند کردن بارهای سنگین‌ترند.

عاج فیل چقدر قوی است؟

عاج‌های یک فیل آنقدر قدرت دارند که در برابر نیروی اعمالی ۱۴۰۶۷ پوند بر اینچ مربع مقاومت کنند. عاج‌ها در واقع دندان‌هایی‌اند که بیش از اندازه رشد کرده‌اند و ریشه‌ای عمیق در فک فوقانی حیوان دارند. عاج‌ها برای اهداف متعددی مانند بلند کردن اشیاء، حفاری، جمع آوری غذا و کندن پوست درختان مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها همچنین از خرطوم محافظت کرده و به فیل کمک می‌کنند تا شکارچیان را از خود دور کند.

اما همه فیل‌ها عاج ندارند. برخلاف فیل‌های آفریقایی که همگی عاج دارند، فیل‌های ماده آسیایی بدون عاج‌اند.

عاج فیل می‌تواند به شکل خارق‌العاده‌ای تا ۳٫۵ متر رشد کند. طول و استحکام چشمگیر عاج‌ها آن‌ها را فوق‌العاده ارزشمند کرده است. عاج‌ها دلیلی‌اند که هر ساله هزاران فیل به طور غیرقانونی کشته یا مثله می‌شوند.

آیا فیل‌ها قوی‌ترین پستانداران جهان‌اند؟

فیل‌ها قوی‌ترین پستانداران جهان نیستند، اما قوی‌ترین پستانداران خشکی‌اند.

حیوانات زیادی وجود ندارند که از یک فیل قدرتمندتر باشند و از قضا همه آن‌ها از خانواده نهنگ‌اند.

نهنگ‌ها پستانداران دریایی‌اند و همه گونه‎‌های نهنگ بزرگ‌تر و قوی‌تر از فیل‌اند.

آیا فیل‌ها از شیرها قوی‌ترند؟

پاسخ مثبت است. فیل‌ها نه تنها قدرت بیشتری در بلند کردن و حمل اجسام دارند، بلکه حتی نیروی گاز گرفتنشان نیز قوی‌تر است. با این وجود، شیرها به اندازه کافی قدرت دارند تا بتوانند فیل‌ها را بکشند، حتی فیل‌های بالغ را!

مزیت اصلی شیرها این است که بدنشان برای کشتن طراحی شده است. آن‌ها دندان‌های بلند و تیزی دارند که می‌توانند پوست فیل را سوراخ کنند. پنجه‌هایشان نیز بلند و قدرتمند است، در حالی که استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی‌شان به آن‌ها اجازه می‌دهد سریع بدوند و نیروی ضربه خود را هنگام برخورد با فیل افزایش دهند.

فیل‌ها فقط می‌توانند از خرطوم و عاج خود برای دفاع از خود استفاده کنند. آن‌ها حیواناتی کندند و علی‌رغم قدرت فکشان، دهان گشاد لازم برای گاز گرفتن را ندارند.

ساختار اجتماعی گله‌های شیر و استراتژی شکار آن‌ها، جان به در بردن یک فیل تنها از حمله شیرها را تقریبا غیرممکن می‌کند. شیرها همیشه به صورت گروهی شکار می‌کنند، از پشت حمله می‌کنند که باعث می‌شود از مسیر خرطوم و عاج فیل دور بمانند و با هم کار می‌کنند تا یک فیل بالغ را از پا درآورند. برای شکار یک فیل بالغ حدود هفت شیر ​​ماده لازم است، اما دو شیر نر نیز قادر به انجام این کارند.

هر چند فیل‌ها نیز گروهی زندگی می‌کنند و بسیار مراقب اعضای جوان گله‌اند، یک بچه‌فیل جدامانده از گله طعمه بسیار آسانی برای گله شیرهای گرسنه است.

بیشتر از زندگی