گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان

تنش‌ها بین تهران و باکو در چند ماه گذشته افزایش‌ یافته است

وزرای خارجه جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان در دو تماس تلفنی با یکدیگر در مورد «مشکلات و سوءتفاهم‌ها» گفت‌وگو کردند. رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی روز شنبه این خبر را منتشر کردند و گفتند این تماس‌ها جمعه شب و عصر شنبه صورت گرفتند. این در حالی است که تنش‌ها بین تهران و باکو چند ماه است که افزایش‌ یافته است و چند روز پیش، باکو چهار دیپلمات ایرانی را به‌دلیل «اعمال تحریک‌آمیز» اخراج کرد. باکو در ضمن، هفته گذشته سفارتخانه‌ای در اسرائیل افتتاح کرد که باعث اعتراض حکومت ایران شد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرامف «گفت‌وگوی مبسوطی در مورد تحولات موجود در مناسبات دو جانبه باکو و تهران و برخی موضوعات منطقه‌ای داشتند».

خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت گفت‌وگوهای دو طرف «صریح و شفاف» بوده و آن‌ها به «مشکلات و سوء‌تفاهم‌های موجود و راه‌حل‌های برون‌رفت از وضعیت جاری» پرداختند. این خبرگزاری افزود که دو طرف در ضمن بر احترام متقابل به حسن همجواری و حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان مدعی شد که اسرائیل مخالف امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه است و افزود:‌ «از اختلاف میان کشورهای منطقه، صرفا دشمنان سود می‌برند.»

به گفته ایرنا، «مدیریت بیشتر فضای رسانه‌ای» در راستای منافع دو کشور از دیگر نکات مورد توجه در این دو تماس تلفنی بوده است.

از آخرین اتهام‌های باکو علیه ایران، احتمال دست داشتن این کشور در سوءقصد به جان یک نماینده مجلس آذربایجان است که مواضعی علیه حکومت ایران گرفته بود. اما تهران منکر این اتهام شده است.

آذربایجان در ضمن، روز پنجشنبه شش شهروند خود را به اتهام همکاری با دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران و تدارک کودتا در باکو دستگیر کرد. باکو گفت این شش شهروند «از طرف دستگاه‌های امنیتی ایران به خدمت گرفته شدند تا در ثبات اوضاع کشور اختلال ایجاد کنند». بر اساس بیانیه‌ای که مشترکا از طرف وزارت کشور، اداره امنیت دولتی و دفتر دادستانی جمهوری آذربایجان منتشر شده بود، هدف این گروه برپا کردن «ستاد مقاومت» و تدارک «برپا کردن دولتی اسلامی در آذربایجان از طریق رواج ناآرامی مسلحانه و سرنگونی خشونت‌بار نظم قانونی آذربایجان» بود.