عربستان سعودی و امارات متحده عربی؛ پیشگامان هوش مصنوعی در خاورمیانه

بازار فناوری پیشرفته در خاورمیانه و شمال آفریقا نرخ رشد سالانه ۴۷.۸ درصدی را شاهد خواهد بود

اجلاس جهانی هوش مصنوعی در ریاض پایتخت عربستان، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰ ـ AFP

بر اساس یک گزارش جدید، انتظار می‌رود بازار هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۸.۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۶ افزایش یابد.

به گزارش عرب نیوز، یافته‌های شرکت «ریسرچ اند مارکتز» نشان می‌دهد بازار فناوری پیشرفته در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نرخ رشد سالانه ۴۷.۸ درصدی را شاهد خواهد بود و در این میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سایر کشورها پیشروترند.

 بر اساس این گزارش، تا سال ۲۰۲۶، ارزش بازار هوش مصنوعی فقط در امارات به ۱.۹ میلیارد دلار خواهد رسید که نشان‌دهنده رشد ۳۶.۲ درصدی است.

رهبران کسب‌وکار در منطقه خاورمیانه هوش مصنوعی را در سال‌های آینده برای رشد عملیاتی خود حیاتی می‌دانند. بر اساس مطالعه‌ای که شرکت مشاوره جهانی پرویتی میدل‌ایست انجام داد، بیش از ۸۰ درصد مدیرعامل‌ها در منطقه معتقدند این فناوری برای آینده کسب‌وکار آن‌ها حیاتی است و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها می‌خواهند در این بخش پررونق سرمایه‌گذاری کنند.

با درک پتانسیل هوش مصنوعی، عربستان سعودی به‌شدت در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان در سال ۲۰۱۹ از سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در عرصه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور در دهه آینده خبر داده است و مقام‌های ریاض ابتکارهای متعددی از جمله ایجاد سازمان اطلاعات و هوش مصنوعی و دفتر ملی مدیریت داده‌ها را برای تسریع اجرای هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف آغاز کرده‌اند.

امارات نیز در حال افزایش مشارکت خود در این فناوری است. این کشور راهکار ملی هوش مصنوعی ۲۰۳۱ را با تمرکز بر جذب استعدادها برای مشاغل آینده، تامین مالی مراکز تحقیقاتی و نوآوری و همچنین توسعه زیرساخت‌ها و اکوسیستم‌های داده مناسب مدنظر قرار داده است.

از آنجایی که کشورها و شرکت‌ها در سراسر جهان پیوسته از هوش مصنوعی استقبال می‌کنند، گزارش اخیر موسسه سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس نشان می‌دهد  این فناوری می‌تواند جای ۳۰۰ میلیون شغل تمام‌وقت در سراسر جهان را بگیرد و پیش‌بینی می‌کند ۴۶ درصد مشاغل اداری و ۴۴ درصد مشاغل حقوقی در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی‌اند.

انتظار می‌رود مشاغل فیزیکی با خطرات کمتری ناشی از حضور گسترده هوش مصنوعی مواجه شوند؛ به طوری که مشاغل مربوط به ساخت‌وساز با تهدید شش درصدی مواجه‌ و شغل‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری با تهدید چهار درصدی مواجه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه گلدمن ساکس در حالی که از تاثیر عظیم هوش مصنوعی بر رشد اقتصادی خبر می‌دهد، تاکید می‌کند پیشرفت‌های فناوری اگرچه در ابتدا باعث بیکاری کارگران می‌شوند، در بلندمدت رشد اشتغال را به همراه خواهند داشت.

در گزارش این موسسه آمده است: «اگرچه تاثیر هوش مصنوعی بر بازار کار احتمالا قابل‌توجه است، بیشتر مشاغل و صنایع تنها تاحدی در معرض اتوماسیون قرار دارند و بنابراین بیشتر احتمال دارد به جای جایگزینی، با هوش مصنوعی تکمیل شوند.»

این موسسه همچنین خاطرنشان می‌کند که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را افزایش دهد و رشد جهانی را تا هفت درصد در یک دوره ۱۰ ساله بالا ببرد.

پیش‌تر در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) دومین دوره اجلاس جهانی هوش مصنوعی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شد. در این نشست، صدها نماینده از شرکت‌های فناوری، استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و چهره‌های دانشگاهی گرد آمدند تا درباره آینده هوش مصنوعی و مشارکت عربستان سعودی در این زمینه مذاکره کنند.

در آن نشست، عبدالله السواحه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان سعودی گفت که کشورش «به بزرگ‌ترین دارنده نیروی کارشناس در علم کدنویسی و داده‌پردازی» تبدیل شده است و در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار کارآموز دارد. به گفته او، مشارکت زنان در عرصه فناوری در عربستان سعودی هم از ۳۰ درصد فراتر رفته است.

السواحه همچنین خاطرنشان کرد که عربستان سعودی در شهر آینده‌نگرانه «لاین» در پروژه نئوم، تحت تدابیر ولیعهد یکی از بهترین نمونه‌های اجرای هوش مصنوعی را به نمایش گذاشته است.

ماه گذشته نیز احمد الفلاسی، وزیر آموزش امارات متحده عربی، اعلام کرد: «ما در وزارت آموزش به استفاده از فناوری‌های پیشگام متعهدیم و با شرکایمان همکاری می‌کنیم تا با کاربرد جی‌پی‌تی از هوش مصنوعی برای تدریس استفاده کنیم، فناوری آموزش را متحول کنیم و نظام آموزشی امارات متحده عربی را ارتقا بدهیم. همان‌طور که پیشرفت‌ها در حوزه علم و فناوری آموزش در سراسر جهان سرعت گرفته است، روش‌های سنتی آموزش نیز متحول شده و ابزارهای نوآورانه از طریق آموزش تعاملی و از راه دور، کلاس‌های درس را دگرگون کرده‌اند. از این رو از فناوری‌های هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت آموزش و یادگیری استفاده می‌شود.»

بیشتر از تکنولوژی