طوفان در آمریکا ادامه دارد؛ تعداد کشته‌ها به ۲۶ نفر افزایش یافت

بیش از ۵۹۰ هزار نفر در چندین ایالت آمریکا بدون برق‌اند و ایالت‌های اوهایو و پنسیلوانیا بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند

خرابی‌های طوفان در ایالت آرکانزاس آمریکا - Reuters

با ادامه گردبادها و طوفان‌های سهمگین در ایالت‌های مختلف آمریکا، شمار قربانیان این حادثه افزایش یافت.

به گزارش رویترز، در پی وقوع گردبادهای شدید در جنوب، غرب و مرکز ایالات متحده آمریکا تاکنون دست‌کم ۲۶ نفر کشته و صدها تن مجروح شده‌اند.

گردباد در چندین ایالت آمریکا، خانه‌ها را ویران کرده و برق هزاران خانه قطع شده است. بسیاری از زیرساخت‌ها هم تخریب شده‌اند.

در ایالت آرکانزاس، وسایل نقلیه مردم بر اثر طوفان واژگون و درختان از جا کنده شد‌ه‌اند و خطوط انتقال برق را قطع کرده‌اند. آخرین گزارش‌ها می‌گوید بر اثر این گردبادها و طوفان‌های مهیب تاکنون پنج نفر در ایالت آرکانزاس، هفت نفر در تنسی، چهار نفر در ایلینوی و سه نفر در ایندیانا، آلاباما و می‌سی‌سی‌پی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۵۹۰ هزار نفر در چندین ایالت آمریکا بدون برق‌ مانده‌اند و ایالت‌های اوهایو و پنسیلوانیا نیز بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند.

سازمان هواشناسی آمریکا اعلام کرد وضعیت هشدار درباره وضعیت جوی خطرناک مانند احتمال رگبار شدید و وزش بادهای پرقدرت طی هفته جاری در این کشور همچنان برقرار است. وزش باد شدید و تگرگ نیز در برخی نقاط پیش‌بینی شده است.

یکی از ساکنان شهر لیتل راک، پایتخت ایالت آرکانزاس، که شاهد گردباد بزرگ بوده، به رویترز گفت: «چیزی که می‌دیدم را باور نمی‌کردم.»

در مجموع بیش از ۶۰ گردباد عظیم، طی روزهای جمعه و شنبه ایالت‌های مختلف آمریکا را درنوردید. سارا هاکبی سندرز، فرماندار ایالت آرکانزاس، روز جمعه اعلام وضعیت اضطراری کرد و گارد ملی را هم برای کمک به مردم فراخواند. او گفت که با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد وضعیت این ایالت صحبت کرده و بایدن کمک فدرال را وعده داده است.

به گفته مقام‌های محلی ایالت تنسی که ۱۰۵ هزار نفر از ساکنانش در حال حاضر بدون برق‌اند، آن‌ها شاهد مرگبارترین طوفان در شهرستان مک‌نیری، در نزدیکی مرز می‌سی‌سی‌پی، بوده‌اند که در اثر آن هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طوفان روز جمعه همچنین به ریزش سقف یک سالن تئاتر، هم‌زمان با برگزاری یک کنسرت در بلویدر در ایالت ایلینوی منجر شد که در آن حادثه، یک نفر کشته و ۲۸ نفر مجروح شدند.

مقام‌های محلی روز شنبه از مرگ سه نفر دیگر در شهرستان کرافورد ایلینویز خبر دادند.

این گردبادهای مرگبار یک هفته پس از آن رخ می‌دهند که یک گردباد چرخشی نادر و طولانی در می‌سی‌سی‌پی باعث مرگ ۲۶ نفر شد. جو بایدن روز جمعه برای دیدار خانواده قربانیان به این ایالت سفر کرده بود.

مقام‌های می‌سی‌سی‌پی سه پناهگاه اضطراری در رولینگ فورک ایجاد کرده‌اند و در تلاش‌اند آسیب‌دیدگان را اسکان دهند. بیش از ۷۵ درصد ساکنان این شهر سیاه‌پوست‌اند و طبق نتایج سرشماری ایالات متحده، حدود یک‌پنجم جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. شهردار رولینگ فورک در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصریح کرد: «پیش از این هرگز چنین چیزی ندیده‌ بودم. شهر من کاملا از بین رفته است.»

ساکنان سیلورسیتی، یک جامعه روستایی با حدود ۳۰۰ نفر جمعیت نیز می‌گویند خود را با حبس کردن در اتاق‌ها نجات داده‌اند و در تمام مدت طوفان، با ترس و نگرانی صدای ویرانی‌های بیرون از خانه را می‌شنیدند. فرماندار سیلورسیتی در مناطق آسیب‌دیده وضعیت اضطراری اعلام کرد و در توییتر نوشت: «میزان خسارات بسیار گسترده است و ویرانی شهر در همه‌جا مشهود است.»

مرکز پیش‌بینی طوفان آمریکا هشدار داده است که برخی از گردبادها می‌توانند در مسافت‌های طولانی روی زمین حرکت کنند. گردباد هفته گذشته می‌سی‌سی‌پی ۹۴ کیلومتر را طی کرد و حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه طول کشید که دوره زمانی غیرعادی طولانی برای یک طوفان است. به گفته مقام‌های محلی حدود دو هزار خانه بر اثر این طوفان ویران شدند.

بیشتر از