وزیر خارجه اسرائیل: جمهوری اسلامی ایران خطری در کمین جهان 

کوهن:‌ سپاه پاسداران باید به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی و اعلام شود

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، گفت که جمهوری اسلامی ایران خطری است که جهان را تهدید می‌کند و افزود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی و اعلام شود. 

کوهن این سخنان را روز جمعه ۳۱ مارس و در دیدار با وزرای خارجه یونان و قبرس ایراد کرد. آنان در چارچوب رشته‌ملاقات‌های سه‌جانبه برای افزایش همکاری در زمینه اکتشاف گاز طبیعی و احداث بالقوه خط لوله گاز طبیعی، در نیکوزیا، پایتخت قبرس، دیدار کردند. 

الی کوهن گفت: «ایران خطری برای تمام جهان است. تروریسم ایرانی به خاورمیانه، اوکراین، اروپا و فراتر از آن آسیب می‌رساند.» 

کوهن همچنین گفت: «از دوستانم، وزیران خارجه یونان و قبرس می‌خواهم تا در جهت اعلام سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی در اتحادیه اروپا اقدام کنند.»

سه روز قبل از این موضع‌گیری وزیر خارجه اسرائیل، پلیس یونان از بازداشت دو شهروند پاکستانی در آن کشور خبر داد و گفت که آنان قصد داشتند گروهی از شهروندان اسرائیلی را در یکی از رستوران‌های آتن هدف قرار دهند. 

سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای در همین مورد، ضمن تاکید بر همکاری این نهاد با سازمان‌های اطلاعاتی یونان گفت که تروریست‌های بازداشت‌شده در یونان، از تهران دستور می‌گرفتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم‌ پست سپس نوشت که موساد علاوه بر خنثی کردن عملیات تروریستی بالقوه علیه شهروندان اسرائیلی در آتن، به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی یونان کمک کرد تا ارتباط میان این عملیات با عملیات تروریستی بین‌المللی و گسترده‌تر مدنظر جمهوری اسلامی را کشف کنند. 

کارشناسان و تحلیلگران امنیتی اخیرا هشدار داده‌اند که عادی‌سازی مناسبات تهران و ریاض، که جلوگیری از اقدام‌های تروریستی شبه‌نظامیان حوثی در یمن یکی از پیش‌شرط‌هایش بود، باعث شد تا جمهوری اسلامی مجددا تمرکز خود را بر اهداف اسرائیلی معطوف کند. 

در تابستان سال گذشته، مقام‌های امنیتی اسرائیل و ترکیه گفتند که عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای هدف قرار دادن شهروندان اسرائیلی در استانبول را خنثی کردند. مقام‌های اسرائیلی همچنین جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان را عامل حمله به گردشگران اسرائیلی در بلغارستان در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند. حمله انتحاری به اتوبوس گردشگران اسرائیلی در شهر ساحلی بورگاس، باعث کشته شدن پنج گردشگر اسرائیلی و راننده بلغارستانی اتوبوس شد.

اسرائیلی‌ها گفتند که آن حمله بخشی از «برنامه مشترک نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان» برای حمله به اهداف اسرائیلی از جمله در تایلند، هند، گرجستان، کنیا، و قبرس و در واکنش به کشته شدن عماد مغنیه بوده است.