تقسیم ارث در خانواده سلطنتی چگونه است؟

شاه چارلز تنها وارث ثروت ملکه از جمله املاک ۶۵۰ میلیون پوندی او است

شاه چارلز سوم و مادرش، ملکه الیزابت دوم - ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ - AFP

ارث و میراث می‌تواند موضوع پیچیده‌ای باشد؛ به‌ویژه اگر با تمام احساساتی که به دلیل مرگ یک نفر در خانواده وجود دارد، سروسامان دادن به مالیات بر ارث و در صورتی که وصیت عزیز ازدست‌رفته مشخص نباشد، تقسیم آنچه باقی‌ مانده بین چندین نفر از اعضای خانواده، در هم آمیخته شود.

اما به همان اندازه که برای مردم عادی پیچیده است، در خانواده سلطنتی بریتانیا هم به دلیل مهروموم شدن وصیتنامه پادشاهان تا چند دهه پس از مرگشان، می‌تواند اسرارانگیز باشد.

هنگامی که ملکه الیزابت دوم در سپتامبر گذشته درگذشت، پسر ارشدش، چارلز سوم، پادشاه کنونی، چیزی بیش از تاج به ارث برد.

ارزش دقیق آنچه چارلز به ارث برد مشخص نیست، اما دست‌کم یکی از دارایی‌هایی که به او رسید، ملک خصوصی ملکه، دوک‌نشین لنکستر (the Duchy of Lancaster) بود که بیش از ۶۵۰ میلیون پوند ارزش دارد.

اما بنا بر گزارش‌ها، ارث مادر مرحومشان برای پادشاه در میان خواهران و برادران کوچک‌تر او، دوک یورک، شاهزاده رویال و دوک ادینبرو، باعث «کمی نارضایتی» شده است.

گفته می‌شود شاهزاده اندرو به‌ویژه از اینکه چارلز ارث ملکه فقید را تقسیم نکرده، «ناامید» شده است. او به‌عنوان یک [عضو] خانواده سلطنتی که کار نمی‌کند، برخلاف شاهدخت آن و شاهزاده ادوارد، از کمک بلاعوض برای پوشش هزینه‌ها کمکی دریافت نمی‌کند.

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد چگونگی تقسیم ارث در خانواده سلطنتی بدانید، آورده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چه کسی ثروت ملکه را به ارث می‌برد؟

شاه چارلز تنها وارث ثروت ملکه از جمله املاک ۶۵۰ میلیون پوندی او است.

علاوه بر این، او [ملکه] ده‌ها میلیون پوند به صورت پول نقد و دارایی‌ داشت که به طور عمده از راه هنر و اسب‌های مسابقه، جمع‌ کرده بود. در حالی که ارزش واقعی ثروت او مشخص نیست، فهرست ثروتمندان ساندی‌تایمز در سال ۲۰۱۱ تخمین زد که دارایی خصوصی او ۳۷۰ میلیون پوند است.

چرا فقط یک وارث وجود دارد؟

در سال ۱۹۹۳، بین خاندان سلطنتی و دولت جان میجر توافقی صورت گرفت که پادشاه را به طور کامل از پرداخت مالیات بر ارث معاف می‌کرد.

اگر چنین اتفاقی نمی‌افتاد و قانون مالیات بر ارث در حالت عادی اعمال می‌شد، چارلز می‌بایست برای هر چیزی به بهای بیش از ۳۲۵ هزار پوند که به ارث می‌برد، ۴۰ درصد مالیات بر ارث می‌پرداخت‌ــ که به معنای پرداخت میلیون‌ها پوند به خزانه بود.

با این حال، توافقی که با دولت میجر منعقد شد، بخشی از «یادداشت تفاهم در مورد مالیات سلطنتی» بود که بیان می‌کرد پادشاه بعضی از دارایی‌های سلطنتی را به عنوان «حاکمیت و نه به عنوان یک فرد خصوصی» نگهداری می‌کند.

در این بیانیه آمده است که «به وضوح... پرداخت مالیات بر ارث در رابطه با این دارایی‌ها درست نیست».

این یادداشت همچنین اموال خصوصی پادشاه را که به حاکم بعدی منتقل می‌شود، از مالیات بر ارث معاف می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «در مورد دارایی‌هایی که می‌توانند کاملا خصوصی در نظر گرفته شوند، ترتیباتی مقرر شد که مالیات بر ارث بر هدایا یا میراث یک حاکم به حاکم دیگر تعلق نگیرد، بلکه برای هدایا و میراثی که به هر شخص دیگری برسد، قابل پرداخت خواهد بود.»

از این رو هر چیزی که چارلز از مادرش به ارث برده باشد، مشمول مالیات بر ارث نمی‌شود.

آیا چارلز ارث را بین خواهر و برادرش تقسیم خواهد کرد؟

به نظر می‌رسد پادشاه قصد ندارد میراث عظیم خود را با خواهر و برادرهایش تقسیم کند.

با این حال، آن و ادوارد اعضای خانواده سلطنتی‌اند و می‌توانند به کمک‌ هزینه‌های سلطنتی تکیه کنند.

اما اندرو که در سال ۲۰۱۹ به دلیل ارتباط با جفری اپستین، پدوفیل محکوم [فردی که به سوءاستفاده جنسی از کودکان متهم بود] از سمت خود کناره‌گیری کرد، برای تامین هزینه‌های زندگی خود به سخاوت پادشاه متکی است.

میل آن ساندی به نقل از یکی از دوستان دوک گفت: « او چکار باید بکند؟ باید جلو برادر بزرگ‌ترش سر خم کند تا سقفی بالای سرش داشته باشد؟ این یک فاجعه است.»

این اتفاق پس از آن روی داد که بنا بر گزارش‌ها، اندرو به دوستانش گفته بود اگر پادشاه از ماه آوریل ۲۴۹ هزار پوند کمک هزینه سالانه‌اش را کاهش دهد، ممکن است مجبور شود از اقامتگاه سلطنتی وینزر نقل مکان کند‌ــ‌ جایی که نزدیک به ۲۰ سال آنجا زندگی کرده است.

ایندیپندنت برای اظهارنظر با کاخ باکینگهام تماس گرفته است.

منابع اصلی درآمد خانواده سلطنتی چیست؟

خانواده سلطنتی دارای سه منبع درآمد اصلی‌ است که عبارت‌اند از املاک کراون (Crown estate) دوک‌نشین لنکستر و دوک‌نشین کورنوال (the Duchy of Cornwall)

املاک کراون یک مجموعه املاک و مستغلات است که بنا به گزارش‌ها، حدود ۱۵ میلیارد پوند ارزش دارد و کاخ باکینگهام، لژ سلطنتی، قلعه وینزر و بعضی دیگر از املاک سلطنتی و همچنین بخش‌های بزرگی از مرکز لندن را شامل می‌شود. در واقع پادشاه یکی از بزرگ‌ترین ملاک‌ها در وست اند (West End) است.

این [اموال] بستر دریا و نیمی از ساحل در اطراف بعضی از مناطق انگلستان، ولز و ایرلند شمالی را هم دربرمی‌گیرد.

با این حال، خانواده سلطنتی مالک واقعی املاک سلطنتی نیستند و بیشتر شبیه نگهبانان این مجموعه عمل می‌کنند. سود حاصل از این دارایی به دولت بریتانیا می‌رسد و بخشی از درآمد در قالب کمک‌هزینه دولتی به خانواده سلطنتی بازگردانده می‌شود.

همان‌طور که قبلا ذکر شد، ارزش دوک‌نشین لنکستر ۶۵۰ میلیون پوند تخمین زده می‌شود. این دارایی برای پادشاه درآمدی حدود ۲۴ میلیون پوند خواهد داشت؛ همان‌طور که پیش‌تر برای ملکه فقید داشت.

اما قبل از اینکه چارلز بر تخت سلطنت بنشیند، به عنوان شاهزاده سابق ولز از دوک‌نشین کورنوال بهره می‌برد. او اکنون این املاک را به پسر بزرگش شاهزاده ویلیام داده است.

این دوک‌نشین بیش از ۵۲ هزار هکتار زمین اطراف ۲۰ شهرستان در انگلستان و ولز را پوشش می‌دهد. دارایی‌های آن در مارس ۲۰۲۲ بیش از یک میلیارد پوند ارزش داشت و برای چارلز ۲۱ میلیون پوند درآمد به همراه داشت.

© The Independent

بیشتر از زندگی