«ملا هیبت‌الله در سال گذشته دست‌کم ۶۰ میلیارد افغانی از وزارت مالیه خارج کرده است»

به گفته رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین سازمان امنیت ملی افغانستان، این مبلغ به دستور رهبر طالبان از وزارت مالیه به قندهار منتقل شده است

عکس ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان که ۲۵ مه ۲۰۱۶ منتشر شد. مکان این عکس نامعلوم است‌ــ STR / AFGHAN TALIBAN / AFP

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین سازمان امنیت ملی افغانستان، ادعا کرد که در یک سال گذشته، حدود ۶۰ میلیارد افغانی به دستور هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، از وزارت مالیه تحت کنترل این گروه به قندهار منتقل شده است.

نبیل شامگاه شنبه ۲۷ اسفند در توییتر نوشت که این پول حدودا معادل ۵۰ درصد کل درآمد‌های گمرکی افغانستان است: «بر‌ اساس اطلاعات، در یک سال گذشته افرادی با نام‌های مختلف از طرف هیبت‌الله حدود ۶۰ میلیارد افغانی به بهانه مصارف مختلف از وزارت مالیه خارج کرده‌اند که حدود ۵۰ درصد کل درآمدهای گمرکی است.»

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان بر این باور است که هم‌زمان با افزایش تنش میان سران طالبان، ملا هیبت‌الله با به انحصار درآوردن درآمدها درصدد تقویت قدرت نظامی خود است.

او تاکید کرد: «چون ملا هیبت‌الله در گذشته فرمانده جنگی و نظامی نبود، با زیاد شدن تنش‌ها و ایجاد فضای بی‌اعتمادی میان سران طالبان، او این پول‌ها را بیشتر برای تقویت قدرت نظامی خود هزینه می‌کند.»

نبیل می‌گوید استعفای هدایت‌الله بدری (ملا گل‌آغا آخوند)، وزیر مالیه طالبان نیز به همین موضوع ارتباط دارد و گفته می‌شود او به دلیل در‌خواست‌های مالی «نا‌مناسب و ‌مستقیم» از طرف ملا هیبت‌الله و نزدیکانش استعفا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته‌ رئیس پیشین سازمان امنیت ملی افغانستان، پیشنهاد ملا گل‌آغا این بود که این مبالغ برای قابل حسابرسی بودن در آینده از طریق حساب‌های بانکی پرداخت شوند، اما رهبر طالبان و نزدیکانش بر پرداخت پول نقد تاکید داشتند؛ دلیلی که او را در نهایت مجبور کرد از سمتش در وزارت مالیه استعفا کند.

این مقام حکومت پیشین افغانستان به نقل از افراد نزدیک به ملا هدایت‌الله گل‌آغا نوشت که این پول برای «جلب وفاداری» برخی سران قومی و همچنین تشکیل و تامین مالی یک گروه نظامی ۴۰ هزار نفری در قندهار متشکل از افراد نزدیک به ملا هیبت‌الله، به مصرف می‌رسد.

به گفته‌ نبیل، رهبر طالبان برای کسب پول بیشتر از وزارت مالیه، رئیس اکثر گمرک‌ها را از اقوام و افراد نزدیک خود انتخاب کرده است: «هفته گذشته در غیاب وزیر، روسای گمرک را از بین اقوام و نزدیکان و معتمدان خود تعیین کرد و به آن‌ها دستور داد در آینده سهم هزینه‌های قندهار مستقیما از گمرک‌ استان‌ها به دفتر او در قندهار ارسال شود.»

دو هفته پیش در تاریخ ۱۷ اسفند، رسانه‌های محلی افغانستان از استعفای هدایت‌الله بدری، وزیر مالیه طالبان خبر دادند. وزیر مالیه‌ این گروه دلیل مشخصی برای استعفایش اعلام نکرد.

هدایت‌الله بدری که بیشتر در میان طالبان با نام گل‌آغا اسحاق‌زی معروف است، از نزدیک‌ترین افراد به ملا محمد‌ عمر، بنیان‌گذار گروه طالبان، بود. او در آن زمان مسئولیت تامین منابع مالی برای جنگجویان طالبان را بر‌عهده داشت.