شیرین عبادی در پارلمان اروپا: در کتاب‌های تاریخ بنویسید با گاز شیمیایی به دختران مدرسه‌ای حمله کردند

«من در مورد کشوری صحبت می‌کنم که دولتش به راحتی دست به کشتن مردم می‌زند و مصونیت دارد»

شیرین عبادی خواستار تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران شد -Joël SAGET / AFP

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، روز چهارشنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) به مناسبت روز جهانی زن به پارلمان اروپا رفت و طی سخنانی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که نقض آشکار حقوق بشر در ایران را نادیده نگیرند.

او همچنین گفت که برقراری دموکراسی در ایران برای دیگر کشورهای منطقه و جهان نیز صلح و ثبات به ارمغان می‌آورد.

شیرین عبادی علت حضور خود را در پارلمان اروپا به خیزش انقلابی مردم ایران پیوند زد و گفت که انقلاب ایران پس از کشته شدن دختر جوانی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران از ماه سپتامبر شروع شد و تاکنون ادامه دارد.

او با بیان اینکه اکنون صدای مردم ایران اکنون به گوش جهان رسیده است، گفت: «مهسا امینی فقط به این دلیل که بخشی از موهایش پیدا بود، بازداشت و کشته شد. خانواده‌اش شکایت کردند اما وکیلی که این خانواده را نمایندگی می‌کرد نیز محاکمه شد و اکنون با قید ضمانت آزاد است.»

برنده جایزه صلح نوبل در ادامه به بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار محبوس در ایران اشاره کرد گفت که این دو گزارشگر جوان به دلیل انتشار عکس و گزارش از مهسا امینی و مراسم خاکسپاری‌اش به جرم «جاسوسی» بازداشت شدند و تا امروز هم در زندان‌اند.

شیرین عبادی در ادامه خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت:«من در مورد کشوری صحبت می‌کنم که دولتش به راحتی دست به کشتن مردم می‌زند و مصونیت دارد.»

او به جرم‌انگاری مشاغل حقوقی و روزنامه‌نگاری در نظام تمامیت‌خواه ایران نیز اشاره کرد و به نمایندگان پارلمان اروپا گفت:« شما می‌دانید نحوه رفتار جمهوری اسلامی ایران چگونه است زیر شماری از شهروندان شما در ایران گروگان گرفته شده‌اند و دست‌کم دو نفر آنان به اعدام محکوم شده‌اند زیرا حکومت ایران با گروگان‌گیری شهروندان اروپایی اهداف سیاسی خود را دنبال می‌کند.»

برنده جایزه صلح نوبل در بخش دیگری از سخنانش به مستقل نبودن سیستم قضایی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت که برای دولت ایران تنها چیزی که اهمیت ندارد، عدالت است. دادگاه‌ها استقلال ندارند، تحت کنترل نیروهای امنیتی‌اند و سیاست‌ها و خواسته‌های رژیم را اجرا می‌کنند.

او با بیان اینکه شمار زیادی از مردم ایران در طول چهار دهه گذشته جان خود را به خاطر اعتراض به دولت از دست داده‌اند، گفت: «مقام‌های حکومت از ارائه آمار دقیق قربانیان خودداری می‌کنند و ما تنها پس از راستی‌آزمایی و اطلاع‌رسانی خانواده‌ها متوجه می‌شویم که چه تعداد کشته شده‌اند.»

شیرین عبادی در ادامه به آماری که نهادهای حقوق بشری از قربانیان و بازداشتی‌های خیزش سراسری اعلام کرده‌اند، استناد کرد و گفت که تا امروز بیش از ۵۵۰ نفر کشته شده‌اند که دست‌کم ۷۰ نفر آنان نوجوانان زیر ۱۸ سال بودند. علاوه بر آن دست‌کم ۲۰ هزار معترض هم بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنده جایزه صلح نوبل به تبلیغات حکومت تحت‌ عنوان «عفو رهبری» نیز اشاره کرد و گفت که رژیم ایران برای فریب افکار عمومی ادعا کرد که برخی از معترضان «عفو» شده‌اند حال‌آنکه بسیاری از آن‌ها همچنان در زندان‌اند.

خانم عبادی با تاکید بر محدود بودن بسیار آزادی بیان در ایران گفت که از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون، دست‌کم ۱۸ وکیل دادگستری صرفا به دلیل دفاع از معترضان بازداشت شده‌اند و برخی نیز در حال محاکمه‌اند.

او از محمد نجفی، وکیل دادگستری که اکنون در زندان اعتصاب غذا کرده است، یاد کرد و در ادامه نیز با اشاره به بلوکه شدن اموال هنرمندان معترض و بازداشت ده‌ها روزنامه‌نگار، بلاگر و نویسنده گفت که همه این‌ها از مستقل نبودن نظام قضایی در جمهوری اسلامی ایران ناشی می‌شود.

شیرین عبادی در ادامه تاکید کرد که تلاش مردم ایران طی سال‌های گذشته برای تغییر شرایط بی‌ثمر بود و آن‌ها اکنون با ادامه اعتراض‌ها خواستار تغییر حکومت‌ و قانون اساسی‌اند. چون می‌دانند که این حکومت اصلاح‌پذیر نیست.

برنده جایزه صلح نوبل در ادامه سخنرانی‌اش در پارلمان اروپا به شعار «زن، زندگی، آزادی» اشاره کرد و افزود که مردم ایران خواهان برقراری دولت دموکراتیک‌اند که در آن دین از سیاست جدا است.

او اضافه کرد: «پس از ۴۳ سال، جمهوری اسلامی ایران و دیگر مسلمانان منطقه به ما نشان دادند که حکومت ایدئولوژیک خطرناک است و امیدوارم دیگر کشورهای مسلمان منطقه از ما درس بگیرند.»

شیرین عبادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست از اعتراض‌های مردمی ایران حمایت کنند. او همچنین به این کشورها اطمینان داد که در صورت تغییر حکومت در ایران پناهجویان کمتری وارد کشورهای آنان می‌شود زیرا یکی از مشکلات عمده امروز ایرانیان مهاجرت و فرار مغزها است و اگر دموکراسی در کشور برقرار باشد مسئله مهاجرت حل می‌شود.

خانم عبادی در بخشی دیگر از سخنان خود به گسترش فقر در ایران پرداخت و گفت حتی کسانی که شغل دارند نمی‌توانند خوب زندگی کنند. او با بیان اینکه مردم ایران از دخالت حکومت در امور داخلی دیگر کشورها، فعالیت‌ هسته‌ای و سیاست‌های جاه‌طلبانه‌اش مخالف‌اند، گفت مشکل ما مردم ایران و اروپا تنها با برقراری دموکراسی در کشور حل خواهد شد.

شیرین عبادی سپس نمایندگان پارلمان اروپا را خطاب قرار داد و از آن‌ها خواست که نسبت به نقض حقوق بشر در ایران بی‌تفاوت نباشند و از امضا کردن توافق‌های تجاری و بازرگانی با جمهوری اسلامی خودداری کنند.

او به امضای توافق هسته‌ای در یال ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرد و با بیان اینکه در نتیجه آن توافق، پول زیادی وارد کشور شد، گفت: «شرایط مردم بهبود نیافت زیرا آن پول خرج اختلاس‌های حکومت و حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان منطقه شد.»

شیرین عبادی به نمایندگان اروپا گفت: «آیا تاکنون از خود سوال کرده‌اید چرا رژیم ایران به اف‌ای‌تی‌اف و کنوانسیون پالرمو نمی‌پیوندند، زیرا می‌داند که با انجام این کار پولشویی تمام خواهد شد.»

برنده جایزه صلح نوبل در ادامه نیز به حضور کودکان و نوجوانان در اعتراض‌های خیابانی اشاره کرد و خطاب به نمایندگان اروپا گفت: «در کتاب‌های تاریخ بنویسید که رژیم ایران علیه دختران نوجوان از گاز شیمایی استفاده کرد که هراس‌ ایجاد کند.»

او در پایان نیز خواستار تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران در اتحادیه اروپا شد و ادامه داد: «امیدوارم سخنان من شما را قانع کند که در سمت درست تاریخ بایستید.»