دانمارک صادرات اسلحه به عربستان سعودی را از سر گرفت

بیش از ۲۰۰ شرکت و تولید‌کننده سلاح و تجهیزات نظامی در دانمارک فعال‌اند

دولت دانمارک محدودیت‌های فروش سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در چارچوب سیاست موسوم‌به «واقع‌گرایی عملی» لغو کرد.

در سال ۲۰۱۸ دولت وقت دانمارک صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را ممنوع کرد.

با وجود این، شرکت تسلیحات نظامی ترما (Terma) به تامین برخی از تجهیزات رادار و سامانه‌های دفاع موشکی برای امارات متحده عربی ادامه داد؛  تجهیزاتی که در جنگ یمن از آن‌ها استفاده شد.

لارس لوکه راسموسن، وزیر خارجه دانمارک، در این زمینه گفت: «ممکن است از نگاه شما اقدام‌های کشوری مشکل‌زا باشد، اما در عین حال، آن کشور نگرانی‌های امنیتی مشروعی داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه دانمارک در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با روزنامه دانمارکی «پولیتیکن» گفت: «دنیای مطلوب آن است که در جهانی زندگی کنیم که به سلاح نیازی نداشته باشیم، اما فعلا در جهان عینی و واقعی زندگی می‌‌کنیم.»

به‌گفته وزیر خارجه دانمارک، این کشور سیاست سایر کشورهای اروپایی را پیگیری می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۲۰۰ شرکت و تولید‌کننده سلاح و تجهیزات نظامی در دانمارک فعال است.

دولت فدرال آلمان نیز در ماه اکتبر گذشته ممنوعیت صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را لغو کرد.

تصمیم آلمان برای ازسرگیری صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در جریان سفر اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به هر دو کشور در سپتامبر گذشته گرفته شد.

به‌دنبال این تصمیم، شرکت‌های تسلیحاتی آلمان مجاز شدند تجهیزات و قطعاتی از جنگنده‌های اروپایی «یوروفایتر تایفون» و «پاناویا تورنادو»، به‌ارزش بیش از ۳۶میلیون یورو، را در اختیار عربستان سعودی قرار دهند.

بیشتر از جهان