روسیه شهرهای اوکراین را موشک‌باران کرد

بنا بر اعلام ارتش اوکراین، روسیه در حملات صبح پنجشنبه ۸۱ موشک شلیک کرده است

حملات موشکی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در نخستین ساعات روز پنجشنبه ۹ مارس (۱۸ اسفند) دست‌کم پنج کشته به جا گذاشت. به گفته مقام‌های اوکراینی، این بزرگ‌ترین حمله روسیه در سه هفته اخیر بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی اصابت موشک به یک منطقه مسکونی در شهر لویو در غرب اوکراین، چهار نفر کشته شدند و جست‌و‌جو لابه‌لای آوار همچنان ادامه دارد.

در حملات موشکی به زیرساخت انرژی و تاسیسات صنعتی منطقه دنیپروپتروفسک نیز یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

این حملات موشکی همچنین به قطع برق نیروگاه زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا، منجر شد. در اطلاعیه شرکت برق دولتی اوکراین آمده است: «راکتورهای پنجم و ششم از کار افتاده‌اند و برای تامین برق نیروگاه به ۱۸ ژنراتور گازوییلی نیاز است که به‌مدت ۱۰ روز سوخت داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، کی‌یف، اودسا و خارکیف نیز هدف حملات موشکی گسترده قرار گرفتند، اما هنوز گزارشی از تلفات و خسارات احتمالی در دست نیست.

بنا بر گزارش‌ها، صدای آژیر حمله هوایی به‌مدت هفت ساعت در کی‌یف به گوش می‌رسید و پدافند اوکراین پهپادها و موشک‌های کروز را ساقط کردند، اما گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که یک موشک ماوراء صوت به یکی از زیرساخت‌ها اصابت کرده است. برق منازل حدود ۴۰ درصد ساکنان کی‌یف قطع شده است.

ساختما‌ن‌های مسکونی و زیرساخت‌های مهم خارکیف در شرق اوکراین نیز هدف ۱۵ موشک قرار گرفت و شهر با «مشکل برق» مواجه شده است.

بنا بر  اعلام ارتش اوکراین، روسیه در حملات صبح پنجشنبه ۸۱ موشک، از جمله شش موشک ماوراء صوت کینژال، شلیک کرده است. اوکراین ۳۴ موشک کروز و چهار پهپاد انتحاری شاهد را ساقط کرده و مانع اصابت هشت پهپاد و موشک هدایت‌شونده به هدف شده است.

این حملات چند ساعت پس از دیدار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در کی‌یف صورت گرفت. هدف گوترش از این سفر گفت‌و‌گو در مورد تمدید توافقی بود که بر اساس آن، اوکراین می‌تواند از بنادرش در دریای سیاه غله ارسال کند و به روسیه اجازه می‌دهد غذا و کود صادر کند.

بیشتر از جهان