شاهزاده رضا پهلوی: جمهوری اسلامی فکری برای بهبود اقتصاد ندارد 

«در حالی که سردرگمی سیاست‌گذاران اطمینان اقتصادی را بلاموضوع کرده، مسئولان حکومتی به کشف توطئه دشمنان مشغول‌اند»

فعالان بازار امید داشتند که سفر گروسی به ایران بر قیمت ارز اثر بگذارد-Majid Asgaripour/WANA via REUTERS

قیمت ارز بار دیگر در روز شنبه ۱۳ اسفند، در بازارهای ایران افزایش یافت، به طوری که بنا بر گزارش وب‌سایت‌های غیررسمی اعلام‌کننده بهای ارز، نرخ دلار نسبت به روز قبل بالاتر رفته است. برخی منابع آگاه گفتند که قیمت دلار در روز شنبه به ۵۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسید و در برخی منابع، این رقم ۵۳ هزارو ۷۵۰ تومان اعلام شد. 

همین منابع آگاه گفتند که پوند بریتانیا در روز شنبه اندکی کمتر از ۶۶ هزار تومان و یورو با قیمت ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. 

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به فشار اقتصادی سقوط ارزش ریال و نوسانات قیمت ارز بر مردم و مختل کردن فعالیت‌های اقتصادی عادی، نوشت که بانک مرکزی جمهوری اسلامی قادر به اجرای سیاست‌های پولی کارآمد برای کنترل تورم نیست. او در کانال تلگرام خود نوشت که این ناتوانی ناشی از «عقب‌ماندگی ابزارهای پولی بانک مرکزی و رانت‌جویی فزاینده وابستگان حکومت از طریق دسترسی اختصاصی به ارز ارزان است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی همچنین به کنایه نوشت در حالی که «سردرگمی سیاست‌گذاران اطمینان اقتصادی را بلاموضوع کرده»، مسئولان حکومتی به کشف توطئه «دشمنان»‌ مشغول‌اند. او نوشت که جمهوری اسلامی نه فکری برای بهبود اقتصاد و معیشت ایرانیان دارد و نه کارگزارانی که مشکلات را حل کنند. شاهزاده رضا پهلوی بار دیگر گفت که تنها سرنگونی جمهوری اسلامی است که می‌تواند «قطار ایران را روی ریل توسعه و رفاه عمومی باز گرداند».

 بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار ارز امیدوار بودند که سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران باعث کاهش قیمت ارز شود. گروسی در پی سفری دو روزه ایران را ترک کرد و نوید امضای توافق با جمهوری اسلامی بر سر مسائل پادمانی و نظارتی بازرسان آژانس را داد، ولی بهای ارز به صعود ادامه داده است.  

قمیت سکه نیز در روز شنبه با افزایش همراه بود و به نوشته خبرگزاری ایرنا، سکه در عصر شنبه، به قیمت ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دادوستد شد. پیش‌تر، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته بود که به‌دلیل مدیریت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا از اواسط هفته جاری به ثبات رسیده است.