فتوای آیت الله سیستانی به خوردن پنگوئن

شکم گرسنه دین و ایمان ندارد ولی مرجع تقلید دارد

بسم الله‌های جمهوری اسلامی با بسم الله‌های زمان شاه فرق دارد

چیزی نمانده ست که مردم در اعتراض به گرانی و کمیابی محصولات خوراکی، دست به اعتصاب غذا بزنند.

زرشک پلو بدون مرغ و باقالی پلو بدون گوشت و سبزی پلو بدون ماهی در صورتی مقدور است که اقلاً برنجش گیر بیاید.

دیگ و قابلمه و ماهیتابه کم کم جزو چیزهای زینتی درمی‌آید که مردم سر طاقچه می‌گذارند و تاریخچه آن را برای فرزندانشان تعریف می‌کنند.

در چنین شرایطی که گوشت گاو و گوسفند و گوساله و شتر آرزوی اکثریت مردم شده، حق دارند آن دسته از هموطنانی که به فکر خوردن پنگوئن بیفتند.

خوشبختانه خبردار شدیم که حضرت آیت الله سیستانی که یک روحانی ساکت هستند و در امور جاریه دخالتی نمی‌کنند و حرفی نمی‌زنند و به سیاست کاری ندارند و فقط عبادت می‌کنند، فتوا به حلالی گوشت پنگوئن داده‌اند.

حضرت آیت الله سیستانی با اینکه در نجف زندگی می‌کنند، از حال مقلدین خود غافل نیستند و خوشا بر احوال مسلمانانی که اینطور رعایت حرامی و حلالی خوردنی‌ها را می‌کنند. این که می‌گویند شکم گرسنه دین و ایمان سرش نمی‌شود اشتباه است. اگر کسی مسلمان واقعی باشد بلانسبت هر چیزی که بخواهد بخورد باید از مرجع تقلیدش سؤال کند.

مقلد اول ما که مسلمانی است با ایمان چنین می‌پرسد:

پرسش: گوشت مرغ که الان در بازار ایران هست آیا حلال است یا نه چون ما پرسیدیم و فهمیدیم که فقط در ذبح اولین مرغ «بسم الله» میگویند و بقیه بدون بسم الله ذبح می‌شود و اصلاً برای ما مقدور نیست که برویم گوسفند یا مرغ زنده بگیریم و خودمان ذبح کنیم چه راه حلی برای ما دارید ؟

پاسخ آیت الله سیستانی: می‌توانید آنها را از بازار خریداری کنید و تفحص لازم نیست.

توضیح

جواب حضرت آیت الله  خیلی سربسته است. پاسخ مشروح را ما از قول ایشان حدس می‌زنیم:

پاسخ- از بازار بخرید و تفحص نکنید و زر زیادی نزنید، چرا که روحانیت مواظب بازار است. شما ضامن بسم الله اش نیستید ولی ما ضامن بیزینس اش هستیم.

ضمناً مقلدان عزیز توجه داشته باشند که بسم الله‌های جمهوری اسلامی با بسم الله‌های زمان شاه فرق دارد. بسم الله‌های آن دوران صدتایش برای ذبح یک جوجه هم کافی نبود. الان یک بسم الله که برای مرغ اول میگویند تا مرغ آخر دوام دارد تازه تتمه‌اش هم می‌ماند برای مرغ‌های فردا.

در عین حال اگر شما هنوز در این قحط الرجال مرغ دنبال مرغ بسمل هستید موقع خوردن مرغ دقت کنید اگر مزه‌اش از مرغ‌های دیگر بهتر است مسلم بدانید بسم الله اش گفته شده. ِمخصوصاً در زرشک پلو با مرغ، این بسم الله حتی روی دانه دانه‌ی زرشک‌ها هم تأثیر می‌گذارد. - زرشک بسم الله! -البته مرغ‌های رسمی گرانتری هم در بازار هست که موقع ذبحش علاوه بر بسم الله یک صلوات هم می‌فرستند. آقا این مرغ محشر است. بخصوص اگر سوخاری و کنتاکی شده باشد عطر صلوات، شما و آل شما را مدهوش می‌کند.

پرسش: خوردن سقنقور چه حکمی دارد ؟

پاسخ آیت الله سیستانی : جایز نیست .

پرسش مقلد سمج ما – چرا جایز نیست؟

پاسخ مشروح ما به این مقلّد – سقنقور یک چیزی هست بزرگ‌تر از مارمولک. علت اینکه جایز نیست این است که ذبح اسلامیش مقدور نیست. تا بخواهید بسم الله بگویید درمی‌رود.

رسیدیم به پنگوئن:

پرسش: خوردن گوشت پنگوئن چه حکمی دارد؟

پاسخ آیت الله سیستانی : پنگوئن از پرندگان شمرده می‌شود پس چنانچه چینه دان، یا سنگدان و یا خار پشت پا داشته باشد حلال است و اگر نه، خوردن آن حرام است و در صورت شک نیز حرام است.

جواب مشروح حدسی ما:

 – بخورید آقا بخورید. حالا که شما از گرسنگی خودتان را به نیمکره جنوبی رسانده‌اید جایز نیست که دین مبین اسلام پنگوئن را به شما حرام کند. به خار پشت پا هم کاری نداشته باشید، شک هم نکنید. بکشید و بخورید.

ضمناً توجه داشته باشید که چون موسسه انتشاراتی پنگوئن ناشر کتاب سلمان رشدی بود، هرچه بیشتر پنگوئن بکشید یا حتی چاقو بزنید یک چشمش را کور کنید، ثواب دارد.

 مقلدین عزیز توجه داشته باشند که اگر پنگوئنه بچه سال بود می‌توانید قبل از کشتن با آن تفخیذ هم بکنید.

(تفخیذ همانطور که امام خمینی هم توضیح داده‌اند مالیدن عضو ختنه شده به پر و پای طفل شیرخواره است. برای اینکه گناه نکرده باشید اول چند قاشق شیر به پنگوئن بدهید.)

سؤال فرضی مقلد ما ـ آیا برای ذبح پنگوئن هم باید «بسم الله» بگوئیم؟

پاسخ – برای ذبحش بله ولی برای تفخیذ یک «آخ جون» کافیست.

***

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه