بیست‌ودومین جمعه اعتراضی زاهدان؛ برادر شهیدم، خونت رو پس می‌گیرم

شاهدان عینی از درگیری مردم معترض با نیروهای امنیتی در نزدیکی مسجد مکی خبر داده‌اند

در بیست‌ودومین جمعه اعتراضی زاهدان، شمار زیادی از شهروندان بلوچ به‌رغم‌ جو شدید امنیتی، اختلال اینترنت و برخورد خشونت‌آمیز ماموران نظامی و امنیتی، به خیابان‌ها آمدند و علیه مسئولان جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص علی خامنه‌ای شعار سر‌دادند.

جمعه‌های اعتراضی زاهدان از جمعه خونین زاهدان در هشتم مهرماه آغاز شد. در این روز، شماری از شهروندان بلوچ در اعتراض به قتل مهسا امینی و تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به دختر نوجوانی به نام ماهو بلوچ، تجمع اعتراضی برگزار کردند، اما ماموران حکومتی جمهوری اسلامی از کلانتری و بالای ساختمان‌های اطراف مسجد مکی، مردم را هدف قرار دادند و دست‌کم ۱۰۰ نفر را کشتند.

در جریان برگزاری بیست‌ودومین جمعه اعتراضی زاهدان در روز جمعه ۱۲ اسفند، معترضان بنر بزرگی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود این جنبش ماهو بلوچ است.

معترضان در زاهدان پس از خطبه‌های نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و شعارهای «برادر شهیدم خونت رو پس می‌گیرم»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر ستمگر» و «مرگ بر سپاهی» سر‌دادند.

اعتراض‌های خیابانی در حالی ادامه یافت که گزارش‌های میدانی از قطع کامل اینترنت در زاهدان، تفتیش بدنی نمازگزاران و درگیری میان شهروندان معترض و نیروهای حکومتی حکایت دارد.

براساس اعلام کمپین فعالین بلوچ، دقایقی پس از شروع تظاهرات مردم در خیابان خیام زاهدان، بین مردم معترض و نیروهای نظامی درگیری رخ داد و مردم با پرتاب سنگ و شعارهایی ازجمله «بی‌شرف‌‎، بی‌شرف» با نیروهای سرکوب مقابله کردند.

گفته می‌شود که نیروهای امنیتی حکومت به سمت در ورودی مسجد مکی زاهدان یورش برده‌اند و مردم را در این منطقه محاصره کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی شاهدان عینی گفته‌اند که هم‌زمان با محاصره معترضان در خیابان خیام، ده‌ها ماشین نیروهای سرکوب از خیابان خرمشهر به سمت این خیابان حرکت کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی‌، نیروهای امنیتی قصد ورود به مسجد مکی و سرکوب معترضان را داشتند.

فعالان بلوچ اعلام کرده‌اند که آزادی‌خواهان در دزاپ نیز با شعار «مرگ بر سپاهی» به خیابان‌ها آمده‌اند و اعتراض‌ها به‌رغم اختلال شدید اینترنت و جو امنیتی ادامه دارد.

اختلال در اینترنت موجب شد که پخش زنده سخنرانی مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در حساب‌های کاربری‌اش قطع شود. هفته گذشته نیز سخنان او به‌دلیل قطع اینترنت در زاهدان به‌صورت زنده پخش نشد.