قطعی برق در ایران: شرکت‌های خصوصی به مرز ورشکستگی رسیدند

مهدی عرب صادق: «قطع برق در حوزه تولید و صنعت خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بخش خصوصی و اقتصاد کشور وارد می‌کند»

به گزارش پایگاه خبری رکنا، قطع برق در سال جاری خورشیدی خسارت‌های جبران ناپذیری به کارخانه‌ها و فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی وارد کرده است و بسیاری از این شرکت‌ها به مرز ورشکستگی رسیده‌اند.  

مهدی عرب صادق، کارشناس انرژی، به «رکنا» گفت: «قطع برق در حوزه تولید و صنعت خسارت‌های جبران ناپذیری را به بخش خصوصی و اقتصاد کشور وارد می‌کند.»

او با اشاره به اینکه وزارت نیرو، خواسته یا ناخواسته، مانع توسعه اقتصاد و صنعت شده است، افزود در حوزه انرژی، به‌ویژه انرژی برق، شاهد گونه‌ای ناکارآمدی انباشته‌ایم. عرب صادق گفت سه گلوگاه مهم در بحث انتقال انرژی برق، عبارتند از موضوع شبکه انتقال و توسعه و نوسازی آن، احداث و نوسازی در ظرفیت نیروگاهی، اقتصاد صنعت برق.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارشناس انرژی تاکید کرد که خودتحریمی و مشکلات خود‌ساخته، عامل اصلی حدود ۳۰ هزار مگاوات ناترازی آشکار و پنهان انرژی برق در کشور است.

او همچنین گفت مدیران وزارت نیرو برنامه‌ای برای آینده انرژی کشور ندارند و پس از گذشت نزدیک به دو سال از ادعای تولید ۱۰ هزار مگاوات تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر که در ابتدای دولت به آن اشاره شده بود، حتی یک درصد آن هم محقق نشده است.

به گفته این کارشناس انرژی، در ۱۰ سال گذشته، ایران هر سال یک میلیارد دلار فرصت صادرات انرژی از دست داده است و دولت فعلی و مدیران کنونی وزارت نیرو، در حال سپری کردن روزمرگی‌اند و هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات این حوزه ندارند.

بیشتر از اقتصاد