تلاش دوباره اردن برای میانجی‌گری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها

در نشست روز یکشنبه در شهر ساحلی العقبه اردن نمایندگانی از آمریکا و مصر نیز حضور خواهند داشت

شهر نابلس و مناطق اطراف آن از زمان جنگ شش روزه ۱۹۶۷ در کنترل اسرائیل بوده است- Zain Jaafar / AFP

در میانه تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، دولت اردن بار دیگر تلاش می‌‌کند تا نقش میانجی را ایفا کند. روز یکشنبه ۲۶ فوریه (هفتم اسفندماه)، مقام‌های اردنی میزبان یک نشست «سیاسی-امنیتی» بین اسرائیل و فلسطینی‌ها خواهند بود. در این نشست مشترک که در شهر ساحلی العقبه، در جنوب اردن، برگزار می‌شود نمایندگانی از دولت‌‌های آمریکا و مصر هم حضور خواهند داشت.

خبرگزاری فرانسه شامگاه شنبه ۲۵ فوریه (ششم اسفندماه) در گزارشی به‌نقل از منابع آگاه خود، هدف از این نشست مشترک چندجانبه را «اعتماد‌سازی میان دو طرف» عنوان کرد.

هفته گذشته در جریان درگیری‌های مسلحانه میان ارتش اسرائیل و شماری از نیروهای فلسطینی در شهر نابلس، در کرانه غربی رود اردن، دست‌کم ۱۱ تن از فلسطینی‌ها کشته و بیش از ۸۰ نفر دیگر مجروح شدند. شهر نابلس و مناطق اطراف آن از زمان جنگ شش روزه ۱۹۶۷ در کنترل اسرائیل بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری‌های هفته گذشته در مناطق مختلف کرانه غربی از زمان انتفاضه، یا قیام دوم فلسطینیان در سال ۲۰۰۵، بی‌مانند است.

تشدید ناآرامی در کرانه غربی و نوار غزه بار دیگر موجب نگرانی کشورهای غربی و نهادهای بین‌‌المللی شده است.

مقام‌های مختلف دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها تاکید کرد‌ه‌اند که از راه‌ حل تشکیل دو دولت مستقل حمایت می‌کنند و با برخی از سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در قبال فلسطینی‌ها مخالف‌اند.

گسترش شهرک‌سازی، الحاق مناطق کرانه غربی، نقض وضعیت موجود بیت‌المقدس، از جمله موارد مورد اختلاف میان آمریکا و اسرائیل است.

بیشتر از جهان