زلنسکی در سالگرد حمله روسیه: صبح زود بیدار شدیم و دیگر نخوابیدیم

اوکراین می‌گوید ما در این جنگ پیروز می‌شویم، روسیه تهدید می‌کند که تا مرز لهستان پیش می‌رویم

در حمله نظامی روسیه به اوکراین هزاران غیرنظامی کشته شدند-Ben Birchall / POOL / AFP

یک سال پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، در حالی ‌که چشم‌انداز روشنی از پایان این جنگ وجود ندارد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با اطمینان از پیروزی کشورش سخن می‌گوید و دیمیتری مدودوف، معاون شورای امنیت روسیه، هم ادعا می‌کند که مسکو اگر لازم باشد تا مرز لهستان نیز پیش می‌رود.

زمزمه‌های حمله نظامی روسیه به اوکراین از مدت‌ها قبل شروع شده بود و سرانجام روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، فرمان حمله نظامی در منطقه دونباس را اعلام کرد.

حمله روسیه به اوکراین واکنش‌های زیادی به دنبال داشت؛ سازمان ملل متحد از روسیه خواست حمله‌هایش را متوقف کند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقام حمایت از اوکراین برآمدند و تحریم‌ها علیه روسیه آغاز شد. قیمت جهانی نفت رکورد بی‌سابقه‌ای را شکست و در مدت یک سال جنگ نظامی روسیه و اوکراین هزاران غیرنظامی کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند.

حالا یک سال از جنگ روسیه و اوکراین که گفته‌ می‌شود بزرگ‌ترین جنگ زمینی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم است، می‌گذرد و دو کشور همچنان بر مواضع خود ایستاده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، روز جمعه ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ (۵ اسفند)‌، در پیامی ویدیویی به مناسبت سالگرد شروع جنگ در اوکراین خطاب به مردم کشورش گفت که پیروزی از آن ما است و آن‌ها را شکست می‌دهیم.

زلنسکی مقاومت یک سال گذشته اوکراین در برابر حمله‌های روسیه را یادآوری کرد و با «شکست‌ ناپذیر» توصیف کردن سال گذشته اذعان کرد که سال قبل پس از حمله روسیه به اوکراین در بیانیه‌ای شتاب‌زده با مردم صحبت کرده است.

او که پشت میز کارش نشسته بود، در ادامه خطاب به مردم اوکراین گفت: «یک سال پیش در چنین روزی، حدود هفت صبح از همین‌جا ۶۷ ثانیه با شما صحبت کردم.»

زلنسکی ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ را «طولانی‌ترین و سخت‌ترین» روز مردم اوکراین دانست و گفت: «ما آن روز زود از خواب بیدار شدیم و از آن پس دیگر نخوابیدیم.»

رئیس‌جمهوری اوکراین یاد شهروندان این کشور را که در حمله نظامی روسیه کشته شده‌اند، زنده کرد و گفت که همه ما در فهرست شماره تلفن‌های خود دست‌کم یک نفر را داریم که دیگر به تماس‌ها و پیام‌های احوالپرسی پاسخ نمی‌دهد.

 او سپس در سخنانی تهدیدآمیز گفت کشورش تا وقتی ‌که جنایتکاران روسیه مجازات نشوند، از پا نمی‌ایستد. همچنین اذعان کرد که کمک‌های مالی و نظامی از سراسر جهان توان دفاعی کشورش را در برابر حمله‌های روسیه تقویت کرده است.

زلنسکی سال ۲۰۲۲ را سال «مقاومت، شجاعت، درد و هم‌بستگی» نامید و به مردم اطمینان داد که هر کاری لازم باشد برای پیروزی انجام می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جبهه مقابل نیز دیمیتری مدودوف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه و معاون شورای امنیت این کشور، در سالگرد حمله نظامی به روسیه صحبت کرد و با تکرار ادعاهای پیشین مسکو گفت: «ما باید به تمامی اهداف عملیات ویژه دست یابیم.» او در ادامه نیز با تهدید تلویحی کشورهای عضو ناتو گفت پیروزی حاصل خواهد شد و ما برای اینکه از تمامی جهات خطر را از کشورمان دور کنیم، اگر لازم باشد تا مرز لهستان هم پیشروی خواهیم کرد.

مدودوف در عین‌ حال اذعان کرد که اگر حمله نظامی به اوکراین بدون دستیابی به پیروزی متوقف شود، روسیه محو و تکه‌تکه خواهد شد.

به گزارش رویترز، او مدعی شد که اگر آمریکا ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کند، این جنگ تمام می‌شود. مدودوف با تمجید از سخنان اخیر پوتین گفت که او باید زودتر این سخنان را می‌گفت.

رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۲۱ فوریه (۳ اسفند)‌، گفت که روسیه مشارکت خود را در معاهده «استارت جدید»، آخرین پیمان تسلیحات هسته‌ای باقی‌مانده با واشینگتن، به حالت تعلیق درمی‌آورد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده که این هفته بدون اعلام قبلی به کی‌یف سفر کرده بود، در سخنانی تعلیق استارت را «اشتباهی بزرگ» خواند، اما روز چهارشنبه گفت که پوتین این معاهده را تعلیق نمی‌کند.

بیشتر از جهان