تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از گرد وغبارهای بین‌ستاره‌ای

تصاویر جدید، ساختار پیچیده کهکشان‌های عظیم نزدیک را نشان می‌دهد

پژوهشگران اینک می‌توانند ببینند که چگونه غبار بین ستارگان، نور را جذب کرده و آن را در [طول موج‌های] فروسرخ پس داده‌ است- @NASAWebb/Twitter

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، نمایی بی‌نظیر از مراحل اولیه ستارگان و کهکشان‌ها در اختیار ستاره‌شناسان قرار داده است.

تصاویر جدید، ساختار پیچیده کهکشان‌های عظیم نزدیک را نشان می‌دهد. این تصویر، علاوه بر اینکه تصویر باشکوه دیگری از تلسکوپ فضایی است، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا چگونگی شکل‌گیری ستارگان جدید و چگونگی تاثیر آن‌ها را بر کهکشان‌هایی که در آن‌ها متولد شده‌اند، درک کنند.

تصاویر جدید، نخستین مشاهده این فرایندها با این نوع جزئیات در کهکشان‌های نزدیک در طول موج‌های فروسرخ است.

پیش‌تر، دانشمندان داده‌های جدید را برای ۲۱ مقاله پژوهشی استفاده کرده‌اند که مراحل مختلف گیتی ما، از اجزای بسیار کوچک تا بسیار بزرگ را آشکار می‌کنند و همه چیز را از آغاز ستارگان تا کهکشان‌های گسترده، پوشش می‌دهند.

این تحقیق با همکاری موسسه فیزیک تفکیک زاویه‌ای بالا در کهکشان‌های نزدیک (PHANGS) در حال انجام است که بیش از ۱۰۰ پژوهشگر از سراسر جهان در آن مشارکت دارند. آن‌ها از [تلسکوپ فضایی جیمز] وب به مثابه بخشی از یک بررسی عظیم از ۱۹ کهکشان نزدیک استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون، ستاره‌شناسان توانسته‌اند پنج مورد از این اهداف را رصد کنند: کهکشان‌های معروف به «ام۷۴»، «ان‌جی‌سی۷۴۹۶»، «آی‌سی۵۳۳۲»، «ان‌جی‌سی۱۳۶۵»، و «ان‌جی‌سی ۱۴۳۳».

دیوید تیلکر، عضو این تیم از دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، مریلند، گفت: «وضوحی که با آن، ساختار ریز را مشاهده می‌کنیم، صدالبته غافلگیرمان کرد.»

اریک روسولوفسکی، عضو گروه و از دانشگاه آلبرتا در کانادا، گفت: «مستقیما مشاهده می‌کنیم که انرژی حاصل از شکل‌گیری ستارگان جوان، چگونه بر گاز اطراف آن‌ها تاثیر می‌گذارد، و این بسیار قابل توجه است.»

جزئیات ظریف و دقیق تلسکوپ فضایی جیمز وب، موجب می‌شوند که مناطقی که پیش از این تاریک بودند، اینک روشن شوند و دانشمندان می‌توانند مناطقی را که زمانی مشاهده‌نشدنی بودند، بررسی کنند. پژوهشگران اینک می‌توانند ببینند که چگونه غبار بین ستارگان، نور را جذب کرده و آن را در فروسرخ پس داده‌ است، و [این نور فروسرخ]، شبکه‌های گاز و غبار چرخان را روشن می‌کند.

جانیس لی، دانشمند ارشد رصدخانه جمنای در «آزمایشگاه ملی نجوم نوری و فروسرخ» (NOIRLab) بنیاد ملی علوم [ایالات متحده]  و ستاره‌شناس عضو دانشگاه آریزونا در توسان، که این کار را سرپرستی می‌کند، گفت: «به لطف وضوح این تلسکوپ، برای نخستین بار می‌توانیم سرشماری کاملی از شکل‌گیری ستارگان انجام دهیم و ساختارهای حباب محیط بین‌ستاره‌ای را در کهکشان‌های مجاور، فراتر از گروه محلی، فهرست‌بندی کنیم.» 

«این سرشماری به ما کمک می‌کند تا دریابیم که اثر شکل‌گیری ستارگان و بازخورد آن، چگونه در محیط بین‌ستاره‌ای به جا می‌ماند، سپس موجب به وجود آمدن نسل بعدی ستارگان می‌شود، یا اینکه چگونه در واقع مانع از تشکیل ستاره‌های نسل بعدی می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از علوم