وزیر دفاع اسرائیل: هر کاری می‌کنیم تا جمهوری اسلامی اتمی نشود

یوآو گالانت در حاشیه کنفرانس مونیخ اعلام کرد اسرائیل همه گزینه‌های ممکن برای مقابله با دسترسی ایران به تسلیحات اتمی را روی میز قرار داده است

وزیر دفاع اسرائیل: جمهوری اسلامی در پی نابودی اسرائیل است - AFP

وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه ۲۸ بهمن‌ماه، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، مقابل خبرنگاران هشدار داد که جمهوری اسلامی مذاکراتش با ۵۰ کشور دنیا را آغاز کرده است تا پس از ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی (۲۶ مهر ۱۴۰۲) و منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی‌اش در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد، بتواند موشک‌های دوربرد و پهپادهایش را به کشورهای دیگر بفروشد.

یوآو گالانت همچنین اعلام کرد که اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، «تمام ابزارهای ممکن» را روی میز قرار داده و لازم است تا جامعه جهانی برای «جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی» بیشتر تلاش کند.

ارشدترین مقام نظامی در دولت بنیامین نتانیاهو هشدار داد: «ایران در حال حاضر مشغول مذاکره برای فروش تسلیحات ازجمله پهپاد و موشک هدایت‌شونده نقطه‌زن و انواع مهمات به دست‌کم ۵۰ کشور است. وقتی ما درمورد جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای صحبت می‌کنیم، باید تمام امکانات را در نظر بگیریم و همه گزینه‌ها، تکرار می‌کنم همه گزینه‌های ممکن را در نظر بگیریم.»

گالانت در ادامه توضیح داد که در صورت منقضی شدن قطعنامه ۲۲۳۱ و ارائه نشدن راهکاری جایگزین برای مقابله با «تحرکات تروریستی» نظام ایران، فروش تسلیحات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی محدود به خاورمیانه نخواهد بود و کشورهایی در آمریکای جنوبی و آفریقا هم به مشتری‌های ایران تبدیل می‌شوند.

او گفت: «ایران آشکارا و نهان درپی نابودی اسرائیل است. تهران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق واسطه‌ها یعنی تروریست‌های فعال در نزدیکی مرزهای اسرائیل، در تلاش برای نیل به این هدفش است. جمهوری اسلامی نه‌تنها تهدیدی برای اسرائیل که برای امنیت و ثبات اروپا و کل جهان است. تاثیرات منفی ایران در سراسر قاره‌ها و کشورها در حال افزایش است. در سال گذشته، حکومت ایران به یکی از صادرکنندگان بین‌المللی سلاح‌های مرگبار تبدیل شد.»

شماری از مقام‌ها و شخصیت‌های برجسته از کشورهای مختلف جهان در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور دارند و برخلاف دوره‌های پیشین و پس از آغاز انقلاب «زن زندگی آزادی» در ایران، از هیچ‌یک از مقام‌های جمهوری اسلامی برای حضور در این نشست دعوت نشده است. شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی، سه چهره شاخص از اپوزیسیون جمهوری اسلامی‌اند که برای سخنرانی به این نشست دعوت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع اسرائیل با تاکید بر لزوم جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، افزود: «اگر رفتار ایران بدون سلاح هسته‌ای این‌گونه است، تصور کنید که در صورت دستیابی به زرادخانه هسته‌ای چه می‌شود. این موضوع تهدیدی تحمل‌ناپذیر برای امنیت جهانی است. همه ما باید از تمام ابزار ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای استفاده کنیم.»

در خبری دیگر در همین رابطه، بلومبرگ گزارش داده است که اسرائیل و عربستان سعودی در حال توسعه روابط نظامی و اطلاعاتی نزدیک‌تر، به‌دلیل «نگرانی‌های مشترک امنیتی درباره ایران» اند. این گزارش می‌گوید دولت جدید اسرائیل و عربستان سعودی با توجه به نگرانی‌های فزاینده درباره جمهوری اسلامی و افزایش تنش‌های منطقه‌ای، با میانجیگری آمریکا،‌ مذاکرات خود در زمینه تقویت روابط نظامی و امنیتی را افزایش داده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، امیدوار است که عربستان سعودی کشور بعدی عربی باشد که توافقنامه ابراهیم را امضا می‌کند.

روز جمعه خبر حمله به یک نفت‌کش اسرائیلی در آب‌های دریای عرب منتشر شده بود. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی منطقه خاورمیانه، گزارش داده است که احتمالا جمهوری اسلامی مسئول این حمله پهپادی بوده است. روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نیز با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت حمله به نفت‌کش موردنظر با استفاده از پهپادهای انتحاری و قایق‌های‌ تندرو صورت گرفت. این حمله موفقیت‌آمیز نبود، زیرا هیچ‌گونه تلفات انسانی یا خسارت مالی نداشت.

همچنین نیویورک‌تایمز‌، روز جمعه ۲۸ بهمن، در گزارشی با تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای از «پایگاه زیرزمینی عقاب ۴۴» ایران نوشت که جمهوری اسلامی احتمالا در حال آماده شدن برای دریافت جنگنده روسی سوخو ۳۵ است. رسانه‌های رسمی جمهوری ایران ۱۸ بهمن‌ماه تصاویر و ویدیویی از یک پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی با نام «عقاب ۴۴» منتشر کردند و گفتند این پایگاه قادر است انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پهپادها را «پذیرش و عملیاتی» کند.

نیویورک‌تایمز در گزارش تازه‌اش، با تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای شرکت «مکسر تکنولوژی» از این پایگاه زیرزمینی، نوشته است که وجود یک ماکت در مقیاس و اندازه واقعی یک جنگنده سوخو ۳۵ روسیه در محوطه پایگاه عقاب ۴۴، نشان‌دهنده خوش‌بینی مقام‌های جمهوری اسلامی برای دریافت چنین جنگنده‌هایی از روسیه است.

خبر خرید جنگنده سوخو ۳۵ روسیه را اولین بار موسسه مطالعه جنگ، مستقر در واشینگتن، تابستان سال گذشته منتشر کرد و افزود که ایران احتمالا در ازای ارسال پهپاد به روسیه، جنگنده سوخو ۳۵ دریافت خواهد کرد. خبری که مقام‌های جمهوری اسلامی ازجمله شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تایید کردند.