سارا سندرز می‌گوید، ترامپ اهل مطالعه است

برخی می‌گویند ترامپ برای مطالعه به عینک نیاز دارد ولی به دلیل غرور عینک نمی‌زند

سارا سندرز ژوئن گذشته از سمت خود به عنوان سخنگوی کاخ سفید کناره گیری کرد

JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

سخنگوی سابق کاخ سفید در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز علی‌رغم ادعاهای جاری که دونالد ترامپ حتی گزارش‌های اطلاعاتی روزانه خود را نمی‌خواند، مدعی شد رییس‌جمهور «بیشتر از تمام افرادی که می‌شناسم مطالعه می‌کند.»

سارا هاکابی سندرز که پس از دو سال خدمت به عنوان چهره شاخص دولت آقای ترامپ در ماه ژوئن سال جاری میلادی کاخ سفید را ترک کرد، این ادعا را در آخر هفته در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز اظهار داشت.

خانم سندرز گفت: «این حرف‌ها که آقای ترامپ فقط یکی دو سرتیتر را می‌خواند کاملا پوچ است، من شاهد بوده‌ام که وی همواره به شدت مطالعه می‌کند.»

او افزود: «وی بیشتر از تمام افرادی که می‌شناسم مطالعه می‌کند.»

دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید در ادامه به توصیف «جعبه‌های انباشته روی هم» پر از مدارکی پرداخت که رییس‌جمهور «برای ساعت‌ها» در طول پرواز در سفرهای بین‌المللی خویش به مطالعه آنها می‌نشست.

خانم سندرز همچنین گفت آقای ترامپ در پروازهای خود ساعت‌ها به خواندن یادداشت‌ها و مجلات می‌پرداخت و اضافه کرد: «وی همواره به شدت مطالعه می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سارا سندرز که ظاهرا می‌خواهد قدم در راه پدر خود گذاشته و برای فرمانداری ایالت آرکانزاس نامزد شود در این مصاحبه در حال دفاع از رییس‌جمهور در برابر اتهامات مطرح شده در کتابی تازه با نام «یک اخطار» (A Warning) بود که توسط یک مقام دولتی گمنام منتشر شده است.

این کتاب آقای ترامپ را به عنوان شخصی که برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست و روی کار تمرکز ندارد توصیف می کند. خانم سندرز اما با این توصیف مخالفت کرده و در مصاحبه خود در شبکه فاکس نیوز مقام گمنام را «بزدل» می‌نامد.

او افزود: «شما نمی‌توانید با آقای ترامپ آنقدر زمان بگذرانید و چنین ادعایی داشته باشید.»

خانم سندرز در مصاحبه اخیر خود با نیویورک تایمز گفت، اتهامات مبنی بر عدم صداقت از همه بیشتر وی را هنگام کار در کاخ سفید آقای ترامپ آزرده است.

او گفت: «دوست ندارم دروغگو نامیده شوم. موارد دیگر چندان آزارم نمی‌داد.»

ادعاهای خانم سندرز از این جهت قابل توجه است که چندین مشاور سابق رییس‌جمهور گفته‌اند وی از مطالعه لذت نمی‌برد، از رکس تیلرسون گرفته تا استیو بنون و گری کوهن، که ظاهرا در ایمیلی نوشت: «بدتر از چیزی است که تصور می‌کنید ... ترامپ هیچ چیزی نمی‌خواند، نه حتی نامه‌ای تک‌صفحه‌ای، نه حتی گزارش‌های خلاصه سیاست‌های جاری، هیچ‌چیز نمی‌خواند. او از وسط جلسه با رهبران دنیا بلند شده و جلسه را ترک می‌کند چرا که حوصله‌اش سر رفته است.»

مایکل ولف در کتاب جنجال‌برانگیز خود «خشم و آتش» (Fire and Fury) که بر اساس مصاحبه با کارمندان کاخ سفید است می‌نویسد: «او اصلا به هیچ نحوی به مطالعه اطلاعات نمی‌پرداخت. او چیزی نمی‌خواند، حتی واقعا چیزی را ورق هم نمی‌زد. برخی بر اساس همین شواهد باور داشتند او در بهترین حالت تنها نیمه سوادی دارد.»

آقای ترامپ خود به اکسیوس (Axios) گفت: «من سرتیترها را دوست دارم یا تا جایی که می‌شود خلاصه. نیازی نیست برای چیزی که در یک صفحه گنجانده می‌شود گزارشی ۲۰۰ صفحه‌ای مطالعه کنم.»

مجریان برنامه‌های تلویزیونی امریکا نیز این ایده که آقای ترامپ نمی‌تواند بخواند را دستخوش طنزپردازی قرار داده‌اند. برخی هم بر این باورند که دلیل عدم مطالعه آقای ترامپ آن است که برای مطالعه به عینک نیاز دارد ولی مغرورتر از آن است که عینک به چشم بزند، که شاید توضیحی هم باشد برای تپق‌های گهگاهی وی هنگام خواندن سخنرانی‌های خود از روی صفحه نمایش.

علی‌رغم این که رییس‌جمهور دائم در ستایش از کتاب‌هایی که طرفدارانش نگاشته‌اند توییت می‌کند، درباره این که خود او تا به حال چند کتاب خوانده است گمانه‌زنی‌هایی شده است.

او در گذشته نیز در ستایش از کتاب‌هایی نظیر «در خط مقدم غرب همه چیز آرام است» (All Quiet on the Western Front) نوشته اریک ماریا ریمارک صحبت کرده است ولی وقتی جلوی دوربین از او پرسیده شد درباره بخش محبوبش از انجیل صحبت کند رنجیده خاطر شد و با گفتن این که «بیش از حد شخصی است» از پاسخ به آن طفره رفت.

آقای رییس‌جمهور خود البته مولف چندین و چند کتاب پرفروش است که معروف‌ترین آنها «هنر معامله» (The Art of the Deal) در سال ۱۹۸۷ است. البته تیم اوبرایان، یکی از زندگی‌نامه‌نویسان وی گفته است آقای ترامپ «هیچ یک از کتاب‌هایش را خودش ننوشته و همه آنها کار نویسنده‌های پشت پرده هستند.»

© The Independent

بیشتر از جهان