سونامی سرطان در ایران؛ سالانه ۶۰ هزار نفر جانشان را از دست می‌دهند

میزان ابتلا به سرطان در ایران از میانگین جهانی بالاتر است و سرطان پستان، روده بزرگ، پوست و تیروئید شایع‌ترین انواع سرطان در ایران به‌حساب می‌آیند

در خرداد سال جاری، ۱۳۵ هزار مورد جدید ابتلا به انواع سرطان در کشور ثبت شده است -- Borna news

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که سالانه ۶۰ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به انواع سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

پایگاه خبری رکنا در گزارشی، با اشاره به اینکه اعلام آمار روزانه کووید در ایران «تقریبا بی‌اهمیت» شده است، خواستار انتشار آمار دیگر بیماری‌هایی شد که تعداد زیادی از شهروندان ایرانی را درگیر خود کرده‌اند.

این رسانه  به نقل از وزرات بهداشت می‌نویسد که در خرداد سال جاری، ۱۳۵ هزار مورد جدید ابتلا به انواع سرطان در کشور ثبت شده است و سرطان پستان در قیاس با همه انواع سرطان در کشور، پیشتاز است و پس از آن، سرطان روده بزرگ، پوست و تیروئید، سرطان‌های شایع در میان ایرانیان است. این رسانه می‌نویسد که میزان ابتلا به سرطان در ایران، بالاتر از میانگین جهانی است.

به‌گفته محمد واعظی، رئیس بخش هماتولوژی بیمارستان شریعتی، میزان ابتلا به سرطان در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۱۲ مورد در هر صد هزار نفر بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ به ۱۶۰ مورد در هر صد هزار نفر برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رکنا، در پنج ماه نخست سال جاری خورشیدی، بیش از ۴۵ هزار مورد افسردگی ثبت شده است. مسئولان وزارت بهداشت اذعان دارند که بحران‌های اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد و عامل اصلی تاثیر منفی بر سلامت روان مردم است. این در حالی است که خدمات مشاوره به دلیل هزینه بالا، در خانواده‌های ایرانی جایی ندارد.

همچنین، بر اساس آماری در سال ۱۳۹۸، شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر شهروندان ایران سکته‌ قلبی (۲۱ درصد)، سکته مغزی (۹.۲ درصد) و بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا (۷.۲ درصد) بوده است.

از سوی دیگر، بر اساس آماری که رضا ملک‌زاده، رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد، اعلام کرده، در حال حاضر ۷۰ درصد ایرانی‌ها به چاقی یا اضافه‌وزن مبتلا هستند و ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز چاقی مفرط دارند. او همچنین گفت شمار افراد مبتلا به چاقی در ایران از سال ۱۳۵۹ تاکنون ۵.۵ برابر، و تعداد افراد دارای اضافه‌وزن ۳.۵ برابر شده است. چاقی در بین کودکان و نوجوانان نیز در قیاس با ۱۵ سال قبل، هفت برابر شده است.

به گزارش رکنا، فقدان اطلاعات جامع و دقیق علمی و آمارهای قابل‌اتکا از افراد مبتلا به بیماری و مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به انواع سرطان‌ها، چاقی، بیماری‌های روانی و غیره، یکی از زیربنایی‌ترین مشکلات در مسیر مدیریت نظام سلامت کشور محسوب می‌شود.

خسارت هشت میلیارد تومانی به کشور به ازای هر جان‌باخته تصادف‌های رانندگی

گذشته از خسارات گسترش انوع بیماری‌ها در کشور، به‌ویژه انوع سرطان، بالا بودن آمار تصادفات جاده‌ای نیز بر خسارت‌های عمومی افزوده است.

به گزارش تسنیم، کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، می‌گوید که در هر ساعت تقریبا دو نفر در تصادفات رانندگی کشور کشته و ۴۰ نفر مجروح می‌شوند، و به ازای هر جان‌باخته در اثر تصادف رانندگی، هشت میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود. او می‌افزاید که خسارات مادی ناشی از تصادفات، معادل هفت درصد تولید ناخالص ملی است.

به گفته هادیانفر، سال گذشته خورشیدی نزدیک به ۱۷ هزارنفر از شهروندان ایران در اثر تصادف کشته، و ۳۰۰ هزار نفر نیز مجروح شدند. او همچنین گفته است که در سال‌های ۸۳ و ۸۴، آمار جان‌باختگان تصادف‌های رانندگی تقریبا ۲۷ هزار نفر بود و در سال‌های اخیر حدود ۱۰ هزار نفر از آن میزان کاسته شده است.