شاهزاده رضا پهلوی: اندیشیدن جهان به فراتر از رژیم و جایگزین آن نشانه خوبی است

شاهزاده رضا پهلوی: در کنار کارزار فشار حداکثری، کارزار حمایت حداکثری از مردم ایران نیز باید باشد

شاهزاده رضا پهلوی، در گفت‌وگو با شبکه خبری آی۲۴ درباره خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی گفت که کشته شدن مهسا امینی، جرقه انقلاب بی‌سابقه حرکت زنان برای آزادی در ایران را روشن کرد. 

او گفت که مرحله انقلابی کنونی در ایران موجب شده که جهان آن را ببیند و به رسمیت بشناسد و تاکید کرد که در چنین شرایطی «مهم است که در دیدارهایی که با رهبران جهان داریم بر این واقعیت تاکید کنیم که مردم ایران از این رژیم خسته‌اند و می‌خواهند از آن عبور کنند و بنابراین راه‌حل فراتر از این رژیم است.» 

شاهزاده رضا پهلوی خطاب به کشورهای جهان  گفت: «باید به جای ماندن در شرایط موجود و ادامه مذاکره با رژیمی که خودش عامل مشکل است، باید از آن عبور کنند.»‌

مجری شبکه خبری آی۲۴ به سفری که ۴۴ سال پیش در شرایط انقلابی سال ۱۳۵۷ ایران به تهران داشت اشاره کرد. او گفت‌:‌ احساس می‌کنم که حکومت اسلامی امروز با همان نشانه‌های انقلابی مواجه است که به سقوط پدر شما کمک کرد. آیا موافقید؟» 

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به این سوال گفت: «قطعا. مردمی که در چهار گوشه ایران ماه‌هاست در خیابان‌ها شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دهند، و شمار بی‌سابقه ایرانیانی که در پایتخت‌های متعدد کشورهای جهان تظاهرات می‌کنند، گواهی است بر همبستگی مردم در داخل و خارج. چرا که همه دریافته‌اند که هر چقدر هم فرصت تغییر احتمالی به این رژیم داده شود بی‌فایده است و وضعیت کشور هیچ‌وقت اینچنین وخیم نبوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی افزود: «مردم ایران به دنبال آینده بهترند. آنان می‌دانند که باید از این رژیم عبور کنند و امیدوارند که جامعه بین‌المللی به‌ویژه کشورهای دمکراتیک در غرب از تلاش‌هایشان حمایت کنند و برای یک بار هم که شده به جای مذاکره با چنین رژیمی که آنان را سرکوب و زندانی می‌کند، در سمت درست تاریخ بایستند.»

شاهزاده رضا پهلوی قبلا گفته بود که قرار است در رشته‌سفرهایی با رهبران کشورهای اروپایی ملاقات کند. او همچنین یکی از شرکت‌کنندگان نشست امنیتی مونیخ خواهد بود. پنجاه‌ونهمین کنفرانس امنیتی مونیخ جمعه پیش رو در ۲۸ بهمن ماه آغاز می‌شود و مسیح علینژاد، فعال سیاسی و از چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی ایران نیز حضور خواهد داشت. این اولین باری است که به جای مقامات جمهوری اسلامی، چهره‌های اپوزیسیون ایرانی در آن شرکت می‌کنند. 

شاهزاده رضا پهلوی، در ادامه مصاحبه با شبکه تلویزیونی آی۲۴ ابراز امیدواری کرد که کشورهای اروپایی و آمریکایی از ادامه مذاکره درباره پرونده اتمی جمهوری اسلامی خودداری کنند و گفت که در آینده خواهیم دید که این کشورها چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ خواهند کرد. 

او گفت آنچه که اکنون می‌بینیم یک تغییر مسیر است. او افزود: «این که آنان برای اولین بار به فراتر از این رژیم می‌اندیشند و جایگزین آن را پیش‌بینی می‌کنند، نشانه خوبی است.» 

او در عین حال گفت: «باید منتظر ماند و دید که آیا حمایت همه‌جانبه نشان خواهند داد یا خیر. این را به زودی خواهیم فهمید.» 

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه سخنانش درباره حمایت کشورهای غربی از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد و گفت: «در بیشتر جنبش‌های جهان که به پایان دیکتاتوری‌ها انجامیده است، مردم آن کشورها بدون حمایت جهان آزاد نمی‌توانستند به پیروزی برسند.» و در ادامه به مثال‌هایی از جنبش آزادی‌خواهی در لهستان و آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت «ایران نباید استثنا باشد. ما باید حمایت جهان خارج را داشته باشیم. می‌دانیم که کارزار فشار حداکثری و تحریم‌ها وجود دارد ولی اگر حقیقتا به دنبال تشکیل شدن جایگزین هستیم، باید کارزار حمایت حداکثری از مردم ایران نیز باشد.» 

شاهزاده رضا پهلوی، روز شنبه ۱۱ بهمن، در گردهمایی بزرگ ایرانیان در لس‌آنجلس حضور یافت. این تجمع یکی از بزرگترین تظاهرات ضدجمهوری اسلامی در خارج از کشور است که تاکنون برگزار شده است.