پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات برلین

آیا ۲۲ سال حکومت چپ‌ها بر پایتخت‌ آلمان به پایان می‌رسد؟‌

کای وگنر، نامزد ارشد حزب دموکرات مسیحی‌، گفت: «برلین تغییر را انتخاب کرد.»- REUTERS/Lisi Niesner

مردم ساکن شهر برلین، پایتخت آلمان، به تغییر رای دادند. اولین نتایج منتشرشده از انتخابات ایالتی روز یکشنبه، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن)، در این شهر-ایالت، نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار «دموکرات مسیحی» به پیروزی روشنی رسیده است. این خبر بدی برای اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، از حزب چپ میانه «سوسیال دموکرات» به‌حساب می‌آید که ۲۲ سال است حکمرانی در این ایالت را، اغلب در ائتلاف با سایر احزاب متمایل به چپ، در اختیار داشته است. 

طبق آرای تخمینی که شبکه تلویزیونی «زد.‌دی.‌اف» شامگاه یکشنبه، ۱۲ فوریه، منتشر کرد، حزب دموکرات مسیحی با ۲۷.۸ درصد از آرا در صدر قرار گرفت. بر این مبنا، این حزب آرای خود را در قیاس با انتخابات سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد افزایش داده است. انتخابات پاییز آن سال به علت تخلفاتی که در برگزاری‌اش رخ داده بود (از جمله صفوف طولانی که باعث شد برخی نتوانند رای دهند و تحویل برگه‌رای‌های اشتباه به برخی رای‌دهندگان) لغو شد تا انتخابات بالاخره پس از یک سال‌ونیم تجدید شود؛ اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ آلمان رخ می‌داد و در تاریخ کشورهای دموکراتیک دیگر نیز کم‌سابقه است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب سوسیال دموکرات در حال حاضر در ائتلاف با دو حزب سبز و چپ، دولت ایالتی برلین را در اختیار دارد، اما این ‌بار فقط ۱۸ درصد رای آورد. احزاب سبز و چپ نیز به ترتیب حدود ۱۸ و ۱۳ درصد رای آوردند.

کای وگنر، نامزد ارشد حزب دموکرات مسیحی‌، گفت: «برلین تغییر را انتخاب کرد.» او گفت که آرا به روشنی نشان می‌دهد که مردم پایتخت می‌خواهند این حزب راست میانه دولت تشکیل دهد. البته سرنوشت وگنر هنوز معلوم نیست و شاید احزاب مخالف او بتوانند گرد هم آیند و به اکثریت برسند. 

اما اگر دموکرات مسیحی‌ها موفق به تشکیل دولت شوند، فرانسیسکا گیفای، شهردار چپگرای کنونی برلین، باید مدت‌ها پیش از پایان اولین دوره خود، کنار برود. اوضاع برای شولتز نیز دشوار می‌شود، زیرا برخی از آرای خود را در مجلس علیای آلمان از دست خواهد داد.

محک بزرگ انتخاباتی بعدی آلمان در ماه اکتبر است؛ زمانی که ایالت هسه عازم انتخابات می‌شود. این ایالت که فرانکفورت، پایتخت مالی آلمان، نیز در آن واقع است، در حال حاضر نخست‌وزیری محافظه‌کار دارد اما سوسیال دموکرات‌ها امیدوارند بتوانند در ائتلاف با سایر احزاب چپ، در آن به قدرت برسند.

بیشتر از جهان