صنعت خوش‌پوشی ۲۰۲۳: نمایاندن کناره‌های پستان‌ها، دستبند لاستیکی رنگی و تجرد

هنوز به پوشیدن دمپایی‌های کراکس و حالت تنبلی و بی‌خیالی عادت نکرده‌ایم که موج جدید مد پوشاک و سبک زندگی از راه رسیده است

بر اساس فرهنگ لغات زبان انگلیسی آکسفورد، واژه منتخب سال ۲۰۲۲، «وضعیت غول‌بیابانی» (goblin mode) بود. این اصطلاح که با رای بیش از ۳۱۸ هزار نفر از مردم انتخاب شد، مقرر بود که دقیقا بازتاب‌دهنده حال و هوای ۱۲ ماه گذشته باشد و توصیف‌کننده حالت تنبلی و شلختگی که آشکارا در آن سال داشتیم. احتمالا با این تیپ آشنایید. زوال در تختخواب ساعت چهار صبح . غلت زدن کف «ردیت» (Reddit). فقط با یک رکابی بر تن به آشپزخانه رفتن برای یک مشت بادام زمینی و یک سوسیس پپرامی. همه ما دیگر اهمیت دادن به ظاهرمان را کنار گذاشتیم و هیچ محدودیتی برای تمایلات شکم‌پرستانه و ناهنجارمان قائل نبودیم.

«وضعیت غول‌بیابانی» فقط یکی از مجموعه چیزهایی است که در «تیک‌تاک» مد شده و ظاهرا توصیفی از وضعیت پارسال ما بود. سایر این مدها عبارتند از «دوره رکود» (flop era - زمانی که وضعیت کل زندگی ظاهرا رو به افول دارد)، «جانور کافه‌نشین» (feral club rat - کسی که عمدا بی‌نظم و هرشب پی خوشگذرانی و مهمانی است) و «دوست‌دختر ستاره‌ موسیقی راک» (rockstar girlfriend - تقلید از سبک زیبایی‌‌شناختی «سافت‌گرانج» شخصیت‌های دهه ۲۰۰۰ مانند الکسا چانگ).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما حتی من که یک نسل‌‌جدیدی تمام‌عیارم، وقتی این اصطلاحات تیک‌تاکی را می‌شنوم، دلم می‌خواهد استراحت کنم. تمایل بی‌پایان اینترنت به طبقه‌بندی بی‌وقفه ریزروندها که از قضا خودش ریزروند است، روندی است که در ماه ژوئیه اولیور پومتسی در وبلاگ «فیس» (The Face) نام «اسم‌هسته» (namecore) به آن داد. من هم نمی‌توانم در برابر این روند مقاومت کنم. همین حالا که این مطلب را می‌نویسم، خودم را در چند لایه زیادی بافتنی بی‌اندازه پف‌دار پیچیده‌ام، به پیامک‌هایم توجهی نمی‌کنم و نوشیدنی به‌شدت داغم را جرعه جرعه می‌نوشم، یعنی درگیر روند «زمستان گرم‌و‌نرم دخترانه»‌ام. شاید دیگران در حال حاضر درگیر روند «زن انگلیسی آشفته» باشند و به تقلید از زن تنهای سی و چند ساله روسری به سری مانند بریجیت جونز لباس پوشیده باشند.

به بیان ساده، سال ۲۰۲۲ سال فوران حواس بود و با وجود «اسم‌هسته» مدام در معرض یورش روندها بودیم. مد پوشاک چکمه‌های گاوچرانی، نوستالژی دهه هفتاد و لباس‌های شادی‌آور به همراه آورد (لباس‌های زشتی را به یاد بیاوریم که هیلی لو ریچاردسون در نقش پورشا در «گل نیلوفر سفید» -The White Lotus- می‌پوشید). در عرصه زیبایی هم ابروی بی‌رنگ، خط‌ چشم غلیظ و یک عمل‌ زیبایی افراطی‌تر، یعنی حذف چربی لپ‌ها، مد شد. چندمهری، زن خانه‌دار سنتی و افول برنامک‌ها نیز روند غالب دوستیابی و رابطه در سال ۲۰۲۲ بود. پس واضح است که کلی چیز برای تجزیه و تحلیل داریم.

چنانکه شاید از ماهیت کوتاه‌مدت این روندها نیز پیدا باشد، چیزهایی نیستند که به آن‌ها عادت کنیم. به هر حال، هر لحظه کلی مد جدید پدیدار می‌شود تا هوش و حواسمان را ببرد. در آستانه سال نو، با پیشگویان مد، طراحان لباس و متخصصان رابطه درباره روندهایی گفت‌وگو کرده‌ام که می‌توان در سال ۲۰۲۳ انتظارشان را داشت.

«وضعیت غول‌بیابانی» جای خود را به «زندگی آرام» می‌دهد

در سال ۲۰۲۲ از زندگی پوچی‌گرایانه خود لذت بردیم. شلختگی سبک زندگی ما بازتاب‌دهنده هرج‌و‌مرجی بود که در اطرافمان جریان داشت (سه نخست‌وزیر، تورم فزاینده، بحران هزینه‌های زندگی)، اما در سال ۲۰۲۳ قرار است از این بی‌هدفی مهلک دست برداریم. وضعیت غول‌بیابانی نقش پادگزاره‌ کمال‌طلبی را بازی می‌کرد و گرامیداشت هنر آشفتگی مطلق بود، اما وضعیت جدید زندگی آرام و راحت به زودی از راه می‌رسد. به دوره «زندگی آرام» یا سبک زندگی به دور از استرس وارد شوید. شاید به لحاظ نظری چنین وضعیتی کاملا دستیابی‌ناپذیر به نظر برسد، اما واقعا رکن اساسی آن «آرامش» در رفتار و نیات است. غذا درست کردن خوشایند خواهد شد. شب جمعه در خانه ماندن دستاورد بزرگی به شمار خواهد آمد. مرتب کردن کابینت‌ها و برچسب زدن روی قوطی‌های مواد غذایی نه کاری غمناک و  وسواس‌گونه، بلکه اوج جذبه خواهد بود.

بازگشت دستبندهای لاستیکی رنگی

دستبندهای لاستیکی رنگی یعنی همان دستبندهای رنگارنگ درخشان که در سال ۲۰۰۹ والدین را به وحشت از افول اخلاقیات دچار کرد، در سال ۲۰۲۳ دوباره دور مچ‌ها ظاهر خواهد شد. هر سال صدها ریزروند پوشاک را از سر می‌گذرانیم، اما به قول ریچل پاریسا، طراح پوشاک، به تن کردن چیزهای رنگی که حس شادی به ما می‌دهد، مدی همواره ماندگار است. او می‌گوید «مصرف‌کنندگان به پوشاک شادی‌آور [یا] هنر لباس پوشیدن روحیه‌بخش تمایل بیشتری نشان می‌دهند». بلوزهای نئونی را در نظر بگیرید که به رنگ ماژیک‌های هایلایتر استابیلو باشند. او توضیح می‌دهد که «در سال نو، زیورآلات طرح و رنگ‌دار [و] لباس‌های لایه‌لایه و ناهماهنگ زیاد خواهیم دید. قطعا بیش از پیش پوشاک خوددوخته، زیوردوزی‌شده و بازآفرینی‌شده خواهیم دید.»

 ازدواج سفید افول، و فرهنگ دوستیابی بی‌خیالانه رشد خواهد کرد

از آغاز همه‌گیری، پیوندهای رمانتیک معطوف به آرامش‌خیال که هیچ‌کس نمی‌خواهد چندان اسمی بر آن‌ها بگذارد، در عرصه دوستیابی غالب بوده است؛ شاید نوعی ازدواج سفید. در سال ۲۰۲۳ بالاخره همه این بساط برچیده خواهد شد. سال آینده مجردها بالاخره به روابط عاشقانه مبهم و نامشخص خواهند گفت «دیگر بس است» و اعلام خواهند کرد که خوشبخت و بی‌خیالند. اگر کسی به دیگران بگوید «فعلا بر خودم تمرکز کرده‌ام»، دیگر انگ تنبلی نمی‌خورد بلکه دست به اقدامی تحول‌خواهانه زده است.

به گفته جسیکا آلدرسون، متخصص رابطه و از بنیانگذاران برنامک دوستیابی سو سینکد (So Syncd)، سال آینده افراد برای خود اولویت قائل خواهند شد. او می‌گوید: «این منجر به دور شدن جامعه از مفاهیم سنتی «سروسامان گرفتن» در سن کم می‌شود. در عوض افراد به انواع روابط نامتعارف‌تر اولویت خواهند داد.» قطعا افراد کم‌کم با دقت بیشتری به این فکر خواهند کرد که هدف و منظور واقعی‌شان از دوست داشتن همدیگر چیست.

دمپایی کراکس از مد می‌افتد و کفش ساده و تخت زنانه مد می‌شود

پارسال در روند پیش‌بینی‌ناپذیر رویدادها، کراکس، یا کفش‌های باغبانی محبوب مامان‌ها، خوشایند عموم شد، و چرا نشود؟ طراحی‌شان کمی به‌روز شده بود و مردم هم فهمیدند که این[کفش]‌ها راحتی بی‌اندازه‌ای دارند. با این حال، دوره آن‌ها به سر آمد. سال ۲۰۲۳ کفش‌های راحت بعدی گام به عرصه می‌گذارند؛ یعنی کفش تخت و ساده.

در سال ۲۰۲۲ عرصه پر بود از کفش‌های میسون مارگیلا تبی و کفش ساده تخت میومیو (Miu Miu) و این روند سال آینده نیز با قدرت ادامه خواهد داشت. چند روز دیگر زارا هم به تقلید از میومیو، مدل‌های کفش تخت زنانه خود را به بازار می‌فرستد. اما این کفش‌ها را واقعا باید با چه لباس‌هایی پوشید؟

پاریسا می‌گوید: «کفش تخت زنانه بهترین چیز برای آن است که جین را زنانه‌تر جلوه بدهد یا در ماه‌های سردتر سال می‌توان آن را  با جوراب بلند تا زانو یا جوراب‌های کلفت و بافتنی روی جوراب‌شلواری و با دامن بپوشیم.» به همین راحتی!

نوبت تجرد خودخواسته رسیده است

همچنانکه کم‌کم از زندگی آرام فلاکتبارمان لذت می‌بریم، در انتخاب کسی که با او بخوابیم سخت‌گیرتر می‌شویم. به گفته آلدرسون، شمار کسانی که انتخاب می‌کنند رابطه جنسی نداشته باشند، رو به افزایش است. او توضیح می‌دهد: «افزایش شمار کسانی را شاهدیم که عمدا تجرد را انتخاب می‌کنند تا خوددوستی، احترام به خود و خودمختاری بیشتری را تجربه کنند و بهتر بفهمند چه نوع رابطه‌ای می‌خواهند.»

مخلص کلام، قضیه این است که اختیار زندگی‌های عاشقانه‌مان را در دست بگیریم. آلدرسون در ادامه می‌گوید: «روشی است برای تضمین اینکه افراد با دلایل درست وارد رابطه شوند، نه فقط در حکم واکنشی غیرارادی. اینجا هم سلامت جنسی نقش ایفا می‌کند. نسل جوان‌تر هر چه بیشتر به اهمیت حفاظت از سلامت جسمانی و روانی خود پی می‌برد.»

مردان بدون شرمندگی از مانیکور استقبال خواهند کرد

بسیار خوب، توضیح می‌دهم. مردان در سال ۲۰۲۳ سراغ ناخن تزیینی اکلیلی سه اینچی نمی‌روند، اما بستر ناخن را جلا می‌دهند و روی پوستک  آن روکش می‌گذارند. به گفته مت پری، روندشناس و از موسسان شرکت «همیاری آینده» (The Future Collective)، توجه مردان به زیبایی و تندرستی در سال ۲۰۲۳ اوج خواهد گرفت. او می‌گوید: «داریم روندی را مشاهده می‌کنیم که در آن پول بیشتری صرف زیبایی می‌کنند. همچنین، بر اساس داده‌ها، مشاهده می‌کنیم که مردان دارند بیشتر به خودشان توجه می‌کنند. داستان از خریدن مرطوب‌کننده‌ای تازه فراتر می‌رود و در روال‌های مراقبت از پوست، مراقبت از ناخن و تندرستی ریشه دارد.» بسی مایه شادمانی! مانیکور بین مردان پذیرش اجتماعی پیدا خواهد کرد.

کناره پستان دوباره به میدان می‌آید

بخش‌های مختلف پستان هر چند سال به گونه‌ای کمابیش عجیب، از منظر صنعت مد دوباره جلوه سکسی پیدا می‌کند. اگر ذهنتان را به سال ۲۰۱۶ بفرستید، زیر پستان در کانون توجه بود. چاک جلو پستان در سال‌های اخیرتر آن روند را تحت‌الشعاع قرار داده است و دوآ لیپا و بلا حدید، ماندگاری یقه‌های باز و چاک‌دار را ثابت کردند. سال آینده دوباره کناره دوست‌داشتنی پستان عریان می‌شود.

به نظر پاریسا پستان‌شیفتگی سال ۲۰۲۳ نتیجه پشت کردن کنونی مردم به «نما»ی حاصل از جراحی شکل‌دهی باسن، معروف به «بزرگ‌سازی باسن به روش برزیلی» است. بیازمایید و عقب‌افتادگی را جبران کنید: اکنون پستان به میدان آمده و باسن از گود خارج شده است - انگار این دو اندام هرگز محبوبیت برابر پیدا نمی‌کنند. پاریسا به من می‌گوید پستان پیشاپیش در سال ۲۰۲۲ در راه رفتن مانکن‌ها روی صحنه جلوه پررنگی داشته است. او می‌گوید: «نمونه‌های زیادی پوشاک بادی-پرینتی، پستان‌بندهای نوک طلایی و ژاکت‌سینه‌بندهای مخروطی جین از شیاپارلی دیده‌ایم.». او پیش‌بینی می‌کند که سال آینده «چرخش افراطی نوینی» در روند نمایش کناره پستان رخ دهد و تور، برش لیزری و پارچه حریر، جلوه آن را پررنگ کند.

پوشاک باربی‌وار و قدیمی دهه هشتاد جانشین پوشاک ورزشی مد روز

در ژوییه ۲۰۲۳ که مارگو رابی روی پرده سینماها می‌آید و در آن مارگو رابی در فیلم همنام خود نقش‌آفرینی می‌کند و رایان گاسلینگ در نقش کن،  همگی دخترباربی‌هایی ساکن دنیای باربی‌ها خواهیم بود. از نخستین پیش‌پرده این فیلم و عکس‌های همه‌بین صحنه‌های آن می‌دانیم که عروسک‌های باربی با جوراب‌شلواری‌های صورتی جیغ از جنس لیکرا و سربند و لئوتاردهای رنگارنگ ورزش می‌کنند. پوشاک جین فوندا در ویدیوهای ورزش او را به یاد آورید. بازآفرینی این شکل و ظاهرها نیز در باشگاه‌ها گریزناپذیر خواهد بود.

بازگشت باشکوه جوراب شلواری جگینگ

سال‌های هشت تا ۱۰ سالگی را با پوشیدن جوراب‌شلواری‌های جگینگ سپری کردم که مثل سریش به پا می‌چسبید. اگر جگینگ یا جوراب‌شلواری شبیه شلوار جین جذب چسبیده به پوست ‌داشتید، چنان دختری ‌بوده‌اید. این جوراب‌‌شلواری در سال ۲۰۲۳ دوباره به میدان می‌آید. امسال در چارچوب روند «هسته باله‌ای» ساپورت، جوراب‌شلواری و ساق‌گرم‌کن‌ها به میدان بازگشته‌اند. پاریسا پیش‌بینی می‌کند که جگینگ دور بعدی خود را آغاز می‌کند و به نظر او با ساق‌گرم‌کن و کمربندهای بزرگ همراه خواهد بود. «‌در واقع جین‌های راحت خیلی جذابیت دارند.»

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی