۶۰ پلاک از بافت تاریخی شیراز در خطر تخریب؛ ساکنان دو روز فرصت تخلیه دارند

خبرگزاری فارس: دستور تخریب ۶۰ پلاک این منطقه به شورای تامین استان فارس رفته است و این بناها تا روز جمعه تخریب می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از یک «منبع آگاه»، ۶۰ پلاک از بافت تاریخی شهر شیراز با خطر تخریب قریب‌الوقوع مواجه است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه نوشت که به ساکنان این ۶۰ پلاک هشدار داده شده است طی دو روز آینده منازل خود را تخلیه کنند.

به نوشته فارس، بخشی از این مجموعه «خارج از خط مصوب پژوهشگاه میراث فرهنگی و کارگروه ویژه در طرح سال جاری و طبق کمیسیون ماده ۵ است» اما در این ۶۰ پلاک، بناهای ثبت ملی و واجد ارزش نیز وجود دارند که طبق متن مصوبه، نباید تخریب شوند. با این حال شواهدی که این خبرگزاری به آن‌ها دست یافته، گویای آن است که همه این ۶۰ پلاک تخریب خواهند شد.

همچنین به گزارش ایسنا، غلامحسین معماریان، استاد دانشگاه علم و صنعت، روز چهارشنبه با انتشار نامه‌ای ضمن اشاره به اینکه «پاک کردن بخشی از حافظه تاریخی مردم ایران و شیراز خطایی نابخشودنی و خیانتی بزرگ به تاریخ و فرهنگ کشور عزیزمان ایران است»، خطاب به محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس، نوشت: «از آن مقام محترم درخواست دارد تا دستور فرمایند از این اقدام ضدفرهنگی جلوگیری شود و مسئولان ذی‌ربط برای مرمت، احیا و استحکام‌بخشی بافت تاریخی تلاش کنند تا محیطی قابل زندگی و با کیفیت برای ساکنان آن‌ها فراهم آید.»

تخریب بافت تاریخی شهر شیراز با هدف «توسعه حرم شاهچراغ» صورت می‌گیرد. طرحی که از سال ۱۳۹۶ تاکنون به حالت تعلیق درآمده بود اما حالا با دستور ابراهیم رئیسی قرار است به‌سرعت پیش برود. حکومت ایران طرح توسعه حرم شاهچراغ را در دهه ۱۳۸۰ کلید زد. بر اساس این طرح، قرار است فضای پیرامونی دو امامزاده (شاهچراغ و سید علاءالدین حسینی) به هم متصل و فاصله میان آن‌ها «بین‌الحرمین» نامیده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبع آگاهی که اطلاعات این تخریب قریب‌الوقوع را به خبرگزاری فارس داده است، می‌گوید: «به عنوان دانشجو در حال بازدید از بناهای تاریخی منطقه بودیم که پیمانکاری از واحد حمل‌ونقل موتوری شهرداری شیراز به طرف ما آمد و گفت بازدید کنید چون این بناها سه روز بعد، دیگر نیستند.»

این منبع می‌گوید که دستور تخریب ۶۰ پلاک این منطقه به شورای تامین استان فارس رفته است و این بناها تا روز جمعه پیش رو تخریب می‌شوند. به مالکان و مستاجران این بناها در چندین نوبت هشدار داده شده‌ است که تا آخر هفته املاک خود را تخلیه کنند؛ در غیر این صورت در مرحله اول آب و برق و گاز آن‌ها قطع و بعد، تخریب شروع می‌شود.

تصمیم برای تخریب‌ قریب‌الوقوع این بناهای تاریخی ارزشمند در حالی اتخاذ شده است که قرار بود بناهای تاریخی ثبت ملی و واجد ارزش حتی اگر داخل خط پیشنهادی پژوهشگاه باشند، هم تخریب نشوند؛ اما در وضعیت کنونی قرار بر تخریب همه این ۶۰ بنا است.

خبرگزاری فارس می‌گوید مالکان این بناها نه تنها به واگذاری ملک خود رضایت ندارند بلکه حتی نمی‌دانند زمین آن‌ها در هر متر به چه قیمت خریداری شده است. از سوی دیگر، اکثر این مالکان نمی‌دانند تا چند روز آینده و بعد از تخریب باید کجا ساکن شوند و سرگردان‌اند. این خبرگزاری به نقل از منبع آگاه خود نوشت: «به احتمال زیاد تخریب‌ها با حضور نیروی انتظامی انجام خواهد شد تا جو امنیتی حاکم بشود و کسی نتواند مقاومت یا مخالفتی کند.»

۲۸۸ نویسنده و هنرمند در سال ۱۴۰۰ با انتشار بیانیه‌ای به تخریب آثار تاریخی ایران در شیراز اعتراض کردند اما به نظر می‌رسد در روند تخریب این بخش از بافت تاریخی شیراز تاثیری نداشته است و روند تجاری‌سازی همچنان روندی مسلط در ذهنیت مدیران شهری شیراز است.

خبرگزاری فارس نوشت: «هر چندوقت یک‌بار خبر می‌رسد که طرح جدیدی قرار است لودرهای جدیدی را پای املاک ثبت ملی‌شده و ارزشمند منطقه ۳۶۰ هکتاری شیراز موسوم به بافت تاریخی بیاورد. طرح‌هایی که گذارندگان آن قول می‌دهند در آن به بافت‌های تاریخی آسیب نزنند و بین خانه‌های قدیمی تجاری‌سازی نکنند. اما در عمل، این پلاک‌های بافت قدیمی شیرازند که یکی‌یکی روی زمین می‌افتند و به جای آن‌ها پاساژ و مال و هتل سر بر می‌آورد.»