ایران در جدول سالانه «شاخص ادراک فساد» در رتبه ۱۴۷ قرار گرفت

امارات متحده عربی درراستای مبارزه با فساد در منطقه خاورمیانه بهترین عملکرد را داشته است

ایران با کسب ۲۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز کل، در میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۴۷ قرار گرفت-ATTA KENARE / AFP

براساس گزارش سالانه سازمان شفافیت بین‌الملل از رتبه‌بندی جدید کشورها براساس «شاخص ادراک فساد» در جهان، ایران با کسب ۲۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز کل، در میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۴۷ قرار گرفت. 

رتبه‌بندی براساس «شاخص ادراک فساد» یا «سی.پی.آی.» (Corruption Perceptions Index) یکی‌از معتبرترین رده‌بندی‌های جهانی کشورها براساس فساد است؛ سازمان شفافیت بین‌الملل برای برآورد این شاخص از داده‌هایی استفاده می‌کند که موسسات معتبر مختلف، ازجمله بانک جهانی و مجمع جهانی اقتصاد جمع‌آوری کرده‌اند.

براساس گزارش تازه سازمان شفافیت بین‌الملل که روز سه‌شنبه، ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن‌ماه) منتشر شد، سوریه بدترین کشور در زمینه «ادراک فساد» در سال ۲۰۲۲ بوده و امارات متحده عربی درراستای مبارزه با فساد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، بهترین عملکرد را داشته است. ترکیه نیز شاهد تغییر رتبه خود از ۹۶ به ۱۰۱ در رده بندی جهانی طی سال گذشته بوده و افغانستان تحت سلطه طالبان، در رتبه‌بندی «ادراک فساد» در سال ۲۰۲۲، از میان ۱۸۰ کشور جهان، جایگاه ۱۵۰را به‌دست آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار گرفتن افغانستان در رتبه ۱۵۰ درحالی است که تا پیش از سلطه طالبان، براساس گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل در سال ۲۰۲۱، این کشور در رتبه ۱۷۴ از میان ۱۸۰ کشور جهان قرار داشت. گزارش جدید این سازمان نشان می‌دهد که افغانستان در رتبه‌بندی براساس این شاخص، ۲۴ پله صعود کرده است.

سازمان شفافیت بین‌الملل همچنین در گزارش خود اضافه کرد که ۱۵ سال است گسترش فساد، صلح جهانی را با خطر مواجه کرده است، چون فساد با تضعیف توانایی دولت‌ها را برای محافظت از مردم، اعتماد عمومی را از بین می‌برد و کنترل تهدیدهای امنیتی را سخت‌تر می‌کند.

بنابر اعلام این سازمان، فساد معمولا مستلزم فعالیت‌‌های غیرقانونی و عامدانه پنهانی است که تنها به‌واسطه رسوا شدن در رسانه‌ها یا پیگرد قانونی آشکار می شوند و این امر اندازه‌گیری  فساد را بسیار دشوار می‌کند.

براساس این گزارش، بسیاری از کشورهایی در رتبه‌های بالا در این رده‌بندی قرار گرفته‌اند، بخش‌های دولتی نسبتا «پاک» دارند، اما همچنان تحت تاثیر فساد فراملی قرار می‌گیرند که همواره پیامدهایی برای جوامع دارد.