تلفات انسانی ناشی‌از سرما در افغانستان به ۱۶۶ تن رسید

موج سرمای شدید ۲۴ استان افغانستان را درنوردیده است

زمستان امسال، دمای هوا در برخی از مناطق افغانستان به منفی ۳۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است- Wakil KOHSAR/ AFP

بر اساس تازه‌ترین آماری که وزارت مبارزه با حوادث طبیعی رژیم طالبان منتشر کرد، تلفات ناشی از سرمای زمستان در افغانستان به ۱۶۶ تن رسیده و خسارات مالی هنگفتی نیز به جا گذاشته است.

عبدالرحمن زاهد، معاون وزارت مبارزه با حوادث طالبان، روز شنبه به رسانه‌ها گفت بر اساس آخرین آماری که از ۲۴ استان افغانستان به‌ دست‌ آمده، تلفات انسانی در اثر سرما و زمستان به ۱۶۶ تن رسیده است. زاهد اضافه کرد موارد مرگ بر اثر گازگرفتگی و آتش‌سوزی که به دلیل سرمای بیش‌ازحد رخ دادند هم در این آمار لحاظ شده است.

به گفته معاون وزارت مبارزه با حوادث، علاوه بر تلفات انسانی، خسارات مالی فراوانی نیز به مردم وارد آمده است؛ به طوری که ۱۰۰ باب خانه کاملا ویران شده و حدود ۸۰ هزار راس دام از بین رفته‌اند. البته این آمار غیر از ۱۷ مورد مرگ در مناطق پامیر افغانستان است که در اثر ابتلا به ذا‌ت‌الریه ناشی از سرمای شدید رخ داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی هفته پیش گزارش داد که ۱۷ تن از ساکنان منطقه دورافتاده پامیر در استان بدخشان افغانستان در اثر ابتلا به ذات‌الریه ناشی از سرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند. به گفته سازمان جهانی بهداشت، به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، امکان فرستادن تجهیزات درمانی وجود ندارد و بیم آن می‌رود که تعداد قربانیان افزایش یابد.

افغانستان از آغاز ماه ژانویه با موج سرمای شدید در ۲۴ استان از ۳۴ استان این کشور مواجه است و دمای هوا در برخی از مناطق این کشور به منفی ۳۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است. در کنار آن، نبود امکانات گرمایشی خانه‌ها نیز به افزایش تلفات منجر شده است. مردم افغانستان می‌گویند حتی برق که از کشورهای همسایه به افغانستان وارد می‌شد نیز با قطعی روبرو است و در پایتخت افغانستان نیز برق به‌صورت مقطعی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

این دومین زمستان پس از سلطه طالبان بر افغانستان است. از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، تمامی کمک‌های جهانی به دولت افغانستان به‌یک‌باره قطع شد. تنها سازمان ملل متحد کمک‌هایی اضطراری میان مردم توزیع می‌کند که آن هم نسبت به دوره حکومت‌های جمهوری، بسیار کاهش پیدا کرده است. با وجود تلاش سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی امدادرسان برای کمک به افغانستان، گروه طالبان به‌صورت غیرمترقبه جلو فعالیت زنان در این سازمان‌ها را گرفتند و این مسئله باعث شد برخی نهادهای بین‌المللی فعالیت خود در افغانستان را به حالت تعلیق در آورند. برخی از کشورهای کمک‌رسان به افغانستان هم تمامی کمک‌های خود را متوقف کردند و فعالیت‌های سازمان ملل متحد نیز کاهش یافت؛ زیرا نزدیک به ۵۰ درصد فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل به عهده زنان بود.

مقام‌های وزارت مبارزه با حوادث طالبان می‌گویند موج سرمای شدید در این کشور هنوز فروکش نکرده و به دلیل نبود امکانات و بسته شدن جاده‌های مواصلاتی امکان افزایش تلفات انسانی و خسارت مالی همچنان وجود دارد.

بیشتر از جهان