حمله نیروهای سرکوبگر به معترضان در زاهدان؛ سفره‌ ما خالیه، خامنه‌ای جانیه

نیروهای امنیتی و نظامی، با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور، مردم معترض و منازل مسکونی را هدف قرار دادند

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در هفدمین جمعه اعتراضی مردم زاهدان علیه حکومت، به سوی معترضان تیراندازی کردند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ماموران با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور به مردم معترض و منازل مسکونی، تلاش می‌کنند تظاهرات ضدحکومتی را که برای هفدمین جمعه متوالی پس از کشتار نمازگزاران در جمعه خونین زاهدان برگزاری می‌شود، سرکوب کنند.

معترضان در حالی ‌که خیابان‌های این شهر از برف سفیدپوش شده بود، شعارهای «سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه»، «مرگ بر بسیجی»، «مرگ بر این ولایت، این همه سال جنایت» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر‌دادند.  

اعتراض‌های مردمی زاهدان، پس از خطبه‌های نماز جمعه این شهر با امامت مولوی عبدالحمید آغاز شد. بر اساس گزارش کمپین فعالین بلوچ، در همان دقایق ابتدایی آغاز تجمع‌ اعتراضی مردم، ماموران نظامی جمهوری اسلامی ایران منازل مسکونی و مردم معترض در اطراف محل سکونت مولوی عبدالحمید را محاصره و به‌سوی آنان تیراندازی کردند. یک شهروند بلوچ نیز پس از اصابت گلوله به پایش دستگیر شد.

خبرگزاری حال‌وش نیز که اخبار سیستان و بلوچستان را منعکس می‌کند در توییتی اعلام کرد که نیروهای نظامی و امنیتی با ده‌ها دستگاه خودرو، معترضان را در خیابان‌های خیام، مدنی، توحید، مدرس، اطراف مسجد مکی و منزل مولوی عبدالحمید محاصره کردند.

به گزارش این خبرگزاری، ماموران با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی مستقیم، مردم معترض را هدف قرار دادند و دست‌کم سه شهروند بلوچ را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

حضور گسترده مردم معترض در هفدهمین هفته اعتراض‌ها در زاهدان در حالی بود که نیروهای نظامی و امنیتی از چند روز پیش‌تر برقراری جو شدید امنیتی در این شهر را آغاز کردند و از روز چهارشنبه نیز ایست‌ بازرسی‌های متعددی در ورودی‌ها و دیگر مناطق شهر مستقر شدند. همچنین تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، سنگربندی خیابان‌های شهر به دست عوامل حکومتی را نشان می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگزاری نماز جمعه و تظاهرات ضد حکومتی پس از آن در حالی صورت گرفت که نیروهای سرکوبگر، با سنگر بندی و ایجاد پست‌های بازرسی، عملا وضعیتی جنگی را بر زاهدان حاکم کرده‌اند.

پیش از برگزاری تجمع اعتراضی مردم، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، طبق سنت دیگر جمعه‌های اعتراضی در خطبه‌های نماز جمعه صحبت کرد و با اشاره به انسجام، اتحاد و هم‌بستگی مثال‌زدنی مردم ایران در جریان خیزش سراسری گفت: «امروز مردم داخل و خارج ایران چنان با یکدیگر پیمان بسته‌اند و برای هم دل می‌سوزانند که به‌منزله اعضای یک خانواده به شمار می‌روند.»

او با بیان اینکه این هم‌بستگی، تمامیت ارضی ایران را تامین می‌کند، تاکید کرد که هیچ‌ «دشمنی نمی‌تواند در وطن و خاک ما طمع کند.»

امام جماعت مسجد مکی زاهدان در ادامه خطبه‌های نماز جمعه به اتحاد ایرانیان در اعتراض به جمهوری اسلامی ایران نیز تلویحا اشاره کرد و گفت که این مردم امروز انسجام پیدا کرده‌اند و هم‌دردند و اگر کسی مورد ظلم قرار بگیرد، صدای همه بلند می‌شود.

مولوی عبدالحمید با یادآوری ماه بهمن که سالگرد وقوع انقلاب اسلامی است، گفت: «این مردم در سال ۵۷ برای برقراری عدالت، آزادی و رسیدن به‌ حق و حقوق خود مبارزه کردند و امروز هم همان فریاد عدالت را سر می‌دهند.» او در ادامه نیز افزود که مردم ایران آزادی‌های متعارف و مشروع می‌خواهند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های روز جمعه به مشکلات اقتصادی و معیشتی و کاهش ارزش پول ملی نیز اشاره کرد و گفت: «مردم ایران امروز به فقر و تنگدستی گرفتارند. قیمت دلار به ۴۵ هزار تومان رسیده، در صورتی که زیاد دیر نگذشته است که هزار دلار در ایران ۱۰ میلیون تومان ارزش داشت. در آن زمان اگر کسی ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفت، برابر با هزار دلار بود و تازه مردم شاکی بودند، اما حالا اگر کسی ۴۵ میلیون تومان حقوق بگیرد، برابر با هزار دلار است.