سی زندانی زن در زندان اوین خواستار توقف اعدام معترضان شدند

تعدادی از زندانیان بند زنان زندان اوین خواستار توقف اعدام تظاهرکنندگان و پایان دادن به احکام ناعادلانه علیه زندانیان شدند

سی تن از زندانیان سیاسی زن در ایران با امضای بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، خواستار توقف اعدام معترضان شدند.

در متن این بیانیه آمده است که این گروه از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین خواستار توقف اعدام تظاهرکنندگان و پایان دادن به احکام ناعادلانه علیه زندانیان در ایران‌اند. در این متن همچنین آمده است: «اعتقادات و سوابق مذهبی و سیاسی ما هر چه باشد از جمله مدافعان حقوق زنان،‌ مارکسیست‌ها،‌ فعالان حقوق بشر،‌ فعالان محیط زیست، فعالان دانشجویی، فعالان چپ،‌ عکاسان،‌ مادران دادخواه و مادران پارک لاله، پیروان عرفان حلقه، مسیحیان،‌ بهائیان،‌ سلطنت‌طلب‌ها،‌ اعضای بنیاد ملی نخبگان،‌ پژوهشگران و فعالان حقوق کودک هم به اتفاق به اعدام‌ها نه می‌گوییم.» آنها همچنین نوشته‌اند که پس از محاکمه‌های ناعادلانه و غیرشفاف در مجموع به ۱۲۴ سال زندان محکوم شده‌اند که «معادل زندگی چند نسل است».

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، امضا کنندگان این بیانیه گفته‌اند: «ما گرد هم آمده‌ایم تا به اعدام، نه بگوییم. ما از حق مردم برای زندگی در عدالت دفاع می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فریبا عادلخواه، استاد دانشگاه و محقق ایرانی-فرانسوی، ناهید تقوی فعال آلمانی-ایرانی، سپیده قلیان، فعال سیاسی و فعال حقوق کارگران، فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق جمهوری اسلامی از جمله امضا‌کنندگان این نامه‌اند.

فریبا عادلخواه، محقق ایرانی-فرانسوی در ژوئن ۲۰۱۹ در ایران بازداشت شد و سپس به اتهام نقض امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شد و ناهید تقوی نیز که از مدافعان حقوق زنان می‌باشد در سال ۲۰۲۱ با اتهامات مشابه به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

این متن همچنین به امضای نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست که در سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال محکوم شد، رسیده است. فائزه هاشمی نیز که این متن را امضا کرده است در ژانویه ۲۰۲۲ به اتهام انتقاد از نظام به ۵ سال زندان محکوم شد.

بر اساس گزارش سازمان‌ غیردولتی حقوق بشر در اسلو، دست‌کم ۴۸۱ نفر در اعتراضات سراسری ماه‌های گذشته به دست نیروهای امنیتی رژیم کشته شدند و حداقل ۱۰۹ نفر به دلیل شرکت در اعتراضات در خطر اعدامند و چهار نفر از معترضان تاکنون اعدام شده‌اند.

سازمان ملل متحد همچنین می‌گوید در جریان چهار ماه اعتراضات سراسری که در پی کشته‌شدن مهسا امینی آغاز شد، دست‌کم ۱۴ هزار نفر بازداشت شده‌اند.