مردم و هنرمندان چهل و یکمین جشنواره تئاتر «فجر» را تحریم کردند

دبیر این جشنواره مدعی شرکت ۱۱۰ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر سال ۱۴۰۱ شده است

در پی سرکوب خون‌بار اعتراض‌ها در ایران، بسیاری از برنامه‌های دولتی با تحریم مردم و هنرمندان مواجه شده است. همشهری

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تحریم گسترده و بی‌سابقه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره عصر شنبه اول بهمن ۱۴۰۱ با حضور برخی از مقام‌های دولتی در تالار وحدت تهران، برگزار شد. در هیچ‌یک از تصاویری که از این مراسم در رسانه‌ها منتشر شد، از حضور هنرمندان سرشناس تئاتر و علاقه‌مندان به این هنر نمایشی اثری دیده نمی‌شود.

بر اساس این تصاویر، کمتر از ۱۰۰ نفر در این مراسم شرکت داشته‌اند که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها از مقام‌های مسئول و برگزارکنندگان مراسم محسوب می‌شوند.

خبرگزاری مهر در گزارشی، از سرد بودن محل برگزاری این جشنواره خبر داد و نوشت که برخلاف گذشته‌ها، از تبلیغات محیطی در خیابان‌های منتهی به برگزاری این جشنوارها اثری نیست.

کوروش زارعی، دبیر این دوره از جشنواره، هم تلویحا به این مسئله اشاره کرد و گفت که مشکلات مالی و حوادث چهار ماه گذشته باعث شدند خیلی از هنرمندان بگویند در این جشنواره شرکت نخواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زارعی در عین حال مدعی شد با وجود این مشکلات، در این دوره از جشنواره ۱۱۰ گروه نمایشی شرکت کرده‌اند.

او در ادامه ادعای خود گفت که یک هزار و ۸۰۰ گروه نمایشی از ۴۵ کشور دنیا متقاضی حضور در این دوره از جشنواره بودند که تنها با درخواست ۱۲ گروه موافقت شده است. این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که خبرها از دومین روز برگزاری جشنواره تئاتر فجر حاکی از استقبال سرد مردم و هنرمندان است.

اعتراض‌ها در ایران در چهارمین ماه خود علاوه بر سرکوب‌های گسترده، با احضار و بازداشت بازیگران تئاتر و سینما همراه شد؛ هنرمندان و مردم هم با تحریم بسیاری از برنامه‌های دولتی، به آن واکنش نشان دادند.

طی این مدت هیچ کنسرتی در ایران روی صحنه نرفت و تلاش‌های گسترده‌ وزارت ارشاد و سایر نهاد‌های امنیتی برای از سر گرفته شدن این برنامه‌ها تاکنون ناکام مانده است. جشنواره فیلم فجر هم آن‌طور که خبر می‌رسد، با تحریم گسترده سینماگران همراه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود بسیاری از هنرمندان و بازیگران این جشنواره را تحریم کنند.

بیشتر از فرهنگ و هنر