ادامه روند گرانی‌ها در ایران؛ قیمت کولر در زمستان ۷۰ درصد گران‌تر شد

قیمت روغن مایع آفتابگردان نسبت به سال گذشته ۳۶۷ درصد افزایش یافته است

کاهش قدرت خرید مردم در روند تولید و توزیع کالاهای اساسی در ایران تاثیر منفی گذشته و بازار را وارد رکورد کرده است. اقتصاد ۱۰۰

مواد غذایی مانند برنج، حبوبات و میوه و لوازم خانگی از جمله کولر و ماشین لباسشویی در ایران گرا‌ن‌تر شد و قرار است مرغ و روغن هم گران‌تر شود. کاهش قدرت خرید مردم نیز باعث تلنبار شدن کالاهای اساسی در بازار شده است.

روزنامه «همشهری» نیز خبر داده است که اغلب تولید‌کنندگان لوازم خانگی قیمت محصولات خود را طی دو ماه اخیر افزایش داده‌اند.

یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و کولر از جمله محصولاتی اعلام شده‌اند که قیمت آنها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته به طوری که قیمت کولر در فصل زمستان افزایش ۷۰ درصدی را به خود دیده است.

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، روز پنجشنبه ۲۹ دی، در گفتگو با سایت «اقتصاد ۱۰۰» از ثبت رکورد‌های جدید قیمت برخی کالاهای اساسی در ایران خبر داد.

کنگری گفت برنج ایرانی و خارجی با ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت عمده‌فروشی نسبت به ماه گذشته به ترتیب از مرز ۱۲۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان در هر کیلو گذشته است.

او افزود با این افزایش قیمت عمده‌فروشی در حال حاضر برنج هندی کیلویی ۴۱ هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که ماه گذشته کیلویی ۳۲ هزار تومان بود.

قیمت عمده هر کیلو برنج پاکستانی که ماه گذشته ۴۳ هزار تومان در هر کیلو بود، با قیمت ۴۹ هزار تومان بین بنکداران خرید و فروش می‌شود. 

به گفته او این برنج‌ها با افزایش سه تا چهار هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم، به دست مصرف کننده می‌رسد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد قیمت برنج «هاشمی» گیلان هم گفت این محصول کیلویی ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

حبوبات از دیگر اقلامی است که در یک ماه اخیر افزایش قیمت ۱۵ درصدی داشته است. این افزایش ناشی از نوسانات ارزی در ایران گزارش شده است.

کنگری در خصوص افزایش قیمت روغن هم گفت زمزمه‌های افزایش قیمت هفت تا هشت درصدی این کالای مصرفی در آینده نزدیک به گوش می‌رسد.

این مقام اضافه کرد کالا‌های اساسی مانند برنج، روغن، حبوبات و قند و شکر به مقدار فراوان در بازار موجود است، اما کاهش قدرت خرید مردم باعث رکود بازار این کالا‌ها شده است.

کاهش قدرت خرید مردم در روند تولید و توزیع کالاهای اساسی در ایران تاثیر منفی گذشته و شاخص تولید را کاهش و برخی تولید‌کنندگان را در مرز ورشکستگی قرار داده است.

شواهد نشان می‌دهد اقتصاد ایران وارد شرایط رکود تورمی شده و بنگاه‌ها در حالی که با افزایش شدید قیمت مواد اولیه مواجه‌اند، اما مجبور به تعدیل قیمت محصولات و کاهش در تولید شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد یوسفی، رئیس انجمن مرغ گوشتی هم خبر از گرانی قریب‌الوقوع قیمت مرغ در روز‌های آینده داده است. 

یوسفی در عین حال گفت در حال حاضر هر ماه «حدود ۱۵هزار تن مازاد داریم و حدود چهار ماه است که با مازاد مرغ مواجه‌ایم.»

خبرگزاری «تسنیم» هم براساس یک نامه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به وزیر جهاد کشاورزی و صمت از احتمال افزایش چندباره قیمت شکر در ماه‌های آینده خبر داده است.

گوجه‌فرنگی، خیار، بادمجان، کرفس، هویج و شلغم از دیگر کالاهای مصرفی‌اند که گزارش شده است قیمت آنها در شهر مشهد افزایش یافته است.

این روند افزایش قیمت‌ها که بنای توقف هم ندارد از چند سال گذشته با حرکتی شتابان، سبد معیشت خانوار‌های ایرانی را هدف گرفته و روز به روز این سبد را کوچک‌تر می‌کند.

نگاهی به آمار‌های رسمی موجود در مورد این روند افزایشی، نشان می‌هد هر کیلو گوشت مرغ تازه که شهریور ماه سال گذشته ۲۷ هزار تومان بود با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۵۵ هزار تومان در تیر ماه سال ۱۴۰۱ رسیده است.

هر کیلو تخم مرغ هم در این بازه زمانی با ۱۱۵ درصد رشد از حدود ۱۶ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان و گوشت گوسفندی (مخلوط) با ۴۲ درصد رشد از حدود ۱۲۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان در کیلو افزایش داشته است.

قیمت یک لیتر شیر که شهریورماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ هزار تومان بود هم در تیر ماه سال ۱۴۰۱ با ۹۹ درصد رشد به حدود ۲۰ هزار تومان و پنیر ۴۰۰ گرمی نیز با ۱۳۳ درصد رشد از حدود ۱۵ هزار تومان به ۳۷ هزار تومان افزایش داشته است.

کره پاستوریزه ۱۰۰ گرمی هم با ۱۰۵ درصد رشد از ۱۱ هزار تومان به حدود ۲۲ هزار تومان در تیر ماه امسال رسیده است.

هر کیلوگرم شکر هم که شهریور ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ هزار تومان بود در تیر ماه امسال با رشد۱۰۰ درصدی به  ۲۶ هزار تومان رسیده است.

روغن مایع آفتابگردان (معمولی) ۸۱۰ گرمی هم در همین بازه زمانی با رشد ۳۶۷ درصدی از حدود ۱۴ هزار تومان به ۶۴ هزار تومان و روغن مایع آفتابگردان (سرخ کردنی) با ۳۶۱ درصد رشد از بالای ۱۳ هزار تومان به بالای ۶۳ هزار تومان رسیده است.

هر کیلو برنج «طارم» هم با ۲۰۰ درصد رشد از کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان و برنج «هاشمی» نیز با رشدی معادل ۱۹۰ درصد از کیلویی ۳۸ هزار تومان کیلویی ۱۱۰ هزار تومان افزایش داشته است.

قیمت برنج هندی و پاکستانی هم به ترتیب با ۵۸ و ۵۹ درصد رشد به هر کیلو ۴۰ و ۳۷ هزار تومان افزایش یافته است.

ماکارونی رشته‌ای نیز در بسته ۵۰۰ گرمی با ۱۶۸ درصد رشد به حدود ۱۷ هزار تومان و یک کیلوعدس هم با ۸۴ درصد رشد به حدود ۵۶ هزار تومان رسیده است.

در بخش میوه، صیفی و مواد غذایی هم رب ۸۰۰ گرمی گوجه فرنگی با ۱۳۲ درصد افزایش قیمت به ۳۸ هزار تومان و هر کیلو سیب‌زمینی با ۱۴۴ درصد رشد به ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است.

این افزایش قیمت‌ها از تیر ماه سال ۱۴۰۱ تا کنون نیز ادامه دارد و در اغلب بخش‌ها و حوزه‌ها رشد قابل اعتنایی داشته و پیش‌بینی‌ها از ادامه این روند در ماه‌های آینده دارد.

با وجود این مقام‌های دولتی مدعی‌‌اند که در آینده‌ای نه‌چندان دور این موج گرانی‌ها را کنترل و به این آشفتگی‌ها پایان خواهند دارد، ادعایی که هیچ دولتی در جمهوری اسلامی نتوانسته آن را عملی کند.

بیشتر از اقتصاد