طالبان شادی در عروسی را برای مردم حرام اعلام کردند

طالبان در شهرستان سانچارک فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را ممنوع کردند

در سال‌های گذشته برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها مراسم عروسی گروهی برگزار می‌شدند - SAHEL ARMAN / AFP

شورای علمای طالبان در شهرستان سانچارک استان سرپل، واقع در شمال افغانستان، طی یک نامه رسمی اعلام کردند که از این پس برگزاری مراسم نامزدی، عیدی‌بَران، پاتختی و همه مراسمی که در حاشیه جشن عروسی در افغانستان برگزار می‌شوند و رایج‌اند، حرام‌اند. در این نامه، برای مهریه هم مقدار مشخصی در نظر گرفته شد و پخش موسیقی در جشن عروسی نیز قطعا حرام اعلام شد. طالبان در این نامه هشدار داده‌اند که با متخلفان به‌شدت برخورد می‌شود.

در این نامه تاکید شد همه آداب و رسومی که همراه مراسم ازدواج اجرا می‌شوند، خلاف شریعت و حرام‌اند و «ساز و سرود در مراسم عروسی نیز کاملا ممنوع است». در این نامه حتی فعالیت‌ آرایشگاه‌های زنانه نیز ممنوع و به صراحت ذکر شده که «رفتن زنان به آرایشگاه ممنوع است».

در یک هفته اخیر، طالبان در مناطق مختلف افغانستان برگزاری جشن‌های شادی به مناسبت نامزدی، عروسی و دیگر مراسم رایج در این زمینه را حرام اعلام کردند و حتی مردم را بابت اجرای این گونه مراسم مجازات کردند.

طالبان روز دوشنبه ۲۶ دی‌ به مراسم نامزدی دو برادر در روستای لطیف خیل استان کاپیسا حمله کردند و ضمن برهم زدن مراسم، هر دو داماد و پدرهایشان و پدر عروس‌ها را بازداشت کردند. منابعی از این روستا به رسانه‌ها گفتند که طالبان حتی غذایی را هم که برای این مراسم تهیه شده بود، با خود بردند و برادر بزرگ‌تر داماد را به‌شدت کتک زدند. 

طالبان دلیل این کار را برگزاری مراسم نامزدی برخلاف دستور طالبان عنوان و این خانواده را ۳۰۰ هزار افغانی جریمه کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع در کاپیسا گفتند که مسئولان محلی طالبان در کاپیسا دو هفته قبل در نماز جمعه، دستور طالبان را به مردم ابلاغ کردند که بر اساس آن، مهریه دختران ۱۵۰ هزار افغانی و مهریه زنان بیوه ۸۰ هزار افغانی تعیین شد. در این دستور، برگزاری همه نوع مراسم شادی چه کوچک و چه بزرگ در حاشیه عروسی، ممنوع اعلام شد. فرماندار طالبان در شهرستان حصه اول کوهستان استان کاپیسا هشدار داد: «هر کسی که از این دستور سرپیچی کند، ۱۵۰ هزار افغانی جریمه نقدی خواهد شد.» به همین دلیل بود که افراد طالبان  دو برادر را که هم‌زمان باهم نامزدی گرفته بودند، ۳۰۰ هزار افغانی جریمه کردند.

مقام‌های محلی طالبان از همان آغاز بازگشتشان به قدرت در افغانستان در مناطق مختلف در مورد مهریه و طویانه (شیربها) دختران دخالت کردند. ممنوعیت موسیقی نیز از جمله مواردی بود که از همان آغاز اعلام شد. اما ممنوع شدن سایر آداب و رسومی که صدها سال است زیر پوست فرهنگ و سنت‌های جامعه ریشه دوانده و در واقع از معدود دلایل شادی و امیدواری مردم است، اخیرا اعلام شده است.

وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان پیش از این با صدور دستوری طویانه گرفتن را در سراسر این کشور ممنوع کرده بود. هرچند رسم طویانه و مهریه گزاف خود از عناصر ضد زن‌اند که خشونت و سلطه بر زنان و بهره‌جویی از آن‌ها را ترویج می‌کنند، هدف طالبان از کاهش میزان مهریه یا حذف طویانه نه حمایت از زنان که هموار کردن راه برای مردان برای ازدواج است. به همین دلیل هم در حاشیه این دستور، کوچک‌ترین مراسم شادی را که در حاشیه جشن عروسی برگزار می‌شوند منع کرده‌اند. ممنوعیتی که آرایش زنان و کار آرایشگاه‌ها را هم شامل می‌شود.

طالبان، اخیرا در برخی از استان‌های افغانستان فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را کلا ممنوع کردند. در دستور کنونی طالبان در شهرستان سانچارک نیز فعالیت آرایشگاه‌ها ممنوع شده است. 

بر اساس رسوم معمول در افغانستان، عروس در مراسم ازدواج به سبک خاص آراسته می‌شود و برخی از نزدیکان او نیز با آرایش و زینت دادن سر و صورت و لباسشان او را همراهی می‌کنند. در کنار این، برخی مراسم کوچک هم در جریان مراسم عروسی وجود دارند که نه هزینه چندانی دارند و نه به ضرر کسی تمام می‌شوند؛ بلکه فقط بخشی از رسم و رسوم مردم‌اند؛ مانند مراسم «آیینه مصاف» که عروس و داماد در مراسم عروسی زیر یک شال رنگین می‌روند و همدیگر را در آیینه نگاه می‌کنند، یا بریدن کردن کیک عروسی که به عنوان آغاز یک زندگی مشترک با شیرینی و به امید شیرین‌کامی انجام می‌شود. اما طالبان در دستور جدیدشان برای برخی از استان‌های افغانستان، اجرای همه این مراسم را «حرام» خوانده و ممنوع اعلام کرده‌اند.