سفر رئیس ‌جمهوری کره جنوبی به امارات؛ حمایت از بازگشت به انرژی هسته‌ای

رئیس‌ جمهوری کره جنوبی می‌گوید تلاش‌ها برای دستیابی به شرایط «کربن‌خنثی» تا سال ۲۰۵۰ تا حدودی به بازگشت به انرژی هسته‌ای متکی است

Rashed AL-MANSOORI / UAE PRESIDENTIAL COURT / AFP

یون سوک یول، رئیس‌ جمهوری کره جنوبی، که به امارات متحده عربی سفر کرده است، گفت که تلاش‌های کشورش برای دستیابی به شرایط «کربن‌خنثی» تا سال ۲۰۵۰، تا حدودی به بازگشت به انرژی هسته‌ای متکی است. این در حالی است که سلف او کوشیده‌ بود از انرژی هسته‌ای دور شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، اظهارات رئیس‌ جمهوری کره جنوبی که در نشستی در امارات متحده عربی و در مقابل شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، رهبر این کشور، بیان شد، بر تعهد سئول به استفاده از انرژی هسته‌ای تاکید داشت.

سئول می‌کوشد احداث نخستین نیروگاه اتمی شبه‌جزیره عربستان را به پایان برساند. این رویکرد، کره جنوبی را در صف قراردادهای سودآور تعمیر و نگهداری و پروژه‌های آتی در امارات متحده عربی قرار می‌دهد که سئول در سال‌های اخیر به آن نزدیک‌تر شده است.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی همچنین روز دوشنبه در دیدار با شماری از نظامیان امارات متحده عربی گفت: «ایران دشمن و بزرگترین تهدید برای امارات است همان‌گونه که کره‌شمالی بزرگ‌ترین تهدید و دشمن کره‌جنوبی است.»

در پی این سخنان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنشی با «فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک» توصیف‌کردن سخنان رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت: «‌اظهارات نقل‌شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است.» کنعانی همچنین افزود که اظهارات رئیس‌جمهوری کره جنوبی در دست پیگیری است و منتظر توضیح وزات خارجه کره‌جنوبی در این زمینه‌ایم.

یون سوک یول در سخنرانی «هفته پایداری ابوظبی» گفت که کره جنوبی هدف خود را دستیابی به شرایط «کربن‌خنثی» تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرده است و برای رسیدن به این هدف و تامین انرژی برق بدون کربن، به بازیابی سریع سیستم انرژی هسته‌ای مشغول است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس ‌جمهوری کره جنوبی در این سخنرانی گفت که اگر هر دو کشور در توسعه انرژی پاک با یکدیگر همکاری کنند، نه‌تنها امنیت انرژی دو کشور افزایش می‌یابد، بلکه به ثبات بازار انرژی جهانی نیز کمک خواهد شد.

مون جائه این، رئیس‌ جمهوری سابق کره جنوبی، در جریان فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱، کوشید کره جنوبی را از انرژی هسته‌ای دور کند. اما تمرکز مجدد جهانی بر تغییرات اقلیمی، افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی پس از قرنطینه ناشی از همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه با اوکراین، باعث تجدیدنظر در این رویکرد و بازگشت کره جنوبی به انرژی هسته‌ای شده است.

امارات متحده عربی نیز وعده داده است که تا سال ۲۰۵۰ به وضعیت «کربن‌خنثی» یا «کربن‌صفر» دست یابد، اما دستیابی به این هدف دشوار است و امارات هنوز توضیح نداده است که چگونه می‌تواند به آن دست یابد. نیروگاه اتمی ۲۰ میلیارد دلاری «برکه» یا «برکت»، نخستین تلاش سئول برای ساخت راکتورهای اتمی در خارج از کشور است که نزدیک به یک‌چهارم کل نیازهای انرژی امارات را تامین خواهد کرد.

در سفر چهار روزه رئیس ‌جمهوری کره جنوبی به امارات متحده عربی، شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان قول سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در کره جنوبی داده است. روسای شرکت‌های بزرگ کره‌ای، از جمله هیوندای، سامسونگ و سایر شرکت‌ها نیز در این بازدید دولتی حضور دارند.

مناسبات کره جنوبی با امارات متحده عربی در حالی گسترش می‌یابد که مناسبات آن با ایران، تحت فشار تنش‌ها بر سر توافق فروپاشیده هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران است. به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، میلیاردها دلار سرمایه ایران در سئول بلوکه شده است و ایران در سال ۲۰۲۱ در بحبوحه اختلافات، یک نفتکش کره جنوبی را ماه‌ها توقیف کرد.

بیشتر از جهان