سازمان حفاظت از کودکان برخی از فعالیت‌های خود را در افغانستان را ازسرمی‌گیرد

سازمان حفاظت از کودکان هشدار داد که ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی افزون بر بحران بشردوستانه، نیازمندی کودکان را افزایش می‌دهد

سازمان حفاظت از کودکان از دهه ۷۰  میلادی در افغانستان فعالیت دارد- AFP 

سازمان حفاظت از کودکان روز یکشنبه، ۲۵ دی (۱۵ ژانویه)، اعلام کرد که در پی دریافت تضمین‌های «قابل اعتماد» برای بازگشت «کامل و ایمن» کارکنان زن، برخی از فعالیت‌های خود را در افغانستان ازسرمی‌گیرد.

دیویت رایت، مدیرعامل سازمان حفاظت از کودکان، گفت: «در پی ممنوعیت کار امدادگران زن که وزارت اقتصاد [طالبان] در ۲۴ دسامبر اعلام کرد، سازمان حفاظت از کودکان فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کرد. کارکنان زن ما برای ارائه ایمن و موثر خدمات ما ضروری‌اند و ما به سادگی نمی‌توانیم بدون آن‌ها فعالیت کنیم. زنان ۵۰ درصد نیروی کار ما را تشکیل می‌دهند و برای دسترسی به زنان و دختران، بسیار اهمیت دارند.»

او افزود که پس از صدور فرمان ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی، اکثر برنامه‌های این سازمان به حالت تعلیق درآمده است، اما برخی از فعالیت‌ها را در بخش بهداشت، تغذیه و خدمات آموزشی از سر گرفتند و مقام‌های طالبان پذیرفتند که زنان بدون هیچ مانعی، می‌توانند کار کنند. 

او گفت: «با این حال، با ممنوعیت کلی که هنوز برقرار است، سایر فعالیت‌های ما که در آن تضمین‌های قابل‌اعتمادی مبنی بر بازگشت همکاران زن خود به کار نداریم، متوقف می‌مانند. فعالیت‌هایی که مجددا آغاز می‌کنیم، کمک حیاتی می‌کند، اما این فعالیت‌ها تنها درصد کمی از عملیات کامل ما را پوشش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حفاظت از کودکان هشدار داد که ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی در افغانستان، افزون بر بحران بشردوستانه، نیازمندی‌های کودکان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که زنان و دختران کمتری به کمک‌ها دسترسی یابند.

این سازمان گفت که کودکان بیشتری به ‌دلیل فشارهای خانواده‌هایشان، مجبور به ازدواج و کار خواهند شد.

سازمان حفاظت از کودکان از دهه ۱۹۷۰ در افغانستان فعالیت دارد. این سازمان از حکومت طالبان خواسته است که ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی را لغو کنند تا نهادهای امداررسان بتوانند که فعالیت خود را دوباره ازسرگیرند.

این سازمان تاکید کرد که به ‌دلیل رکود اقتصادی و بلایای طبیعی در ۱۸ ماه گذشته، افغانستان با یک «بحران فاجعه‌بار» روبه‌رو است و بیش از ۲۸ میلیون شهروند افغانستان به ‌شمول کودکان، در سال ۲۰۲۳ به حمایت‌های بشردوستانه نیاز دارند. 

سازمان حفاظت از کودکان در اوت ۲۰۲۱ که طالبان کنترل افغانستان را در ‌دست گرفتند، موقتا فعالیت خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورد، اما فعالیت آن در سپتامبر همان سال ازسرگرفته شد. این سازمان در دوران حاکمیت طالبان برای نزدیک به چهار میلیون شهروند افغان، از جمله دو میلیون کودک، زمینه کمک‌رسانی فراهم کرده است.

ممنوعت کار زنان در نهادهای غیردولتی در افغانستان، با موجی از انتقادها در داخل و خارج از این کشور مواجه شد.

طالبان در اوایل دی‌ سال‌ جاری خورشیدی کارکردن زنان را در نهادهای غیردولتی و خصوصی ممنوع اعلام کردند و اندکی پیش از آن نیز تحصیل دختران را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خصوصی ممنوع کرده بودند.

بسیاری از کشورها و سازمان‌های منطقه‌‌ای و جهانی از طالبان خواسته‌اند که ممنوعیت کار و آموزش زنان را لغو کنند، اما طالبان به این درخواست‌ها اعتنایی نکردند.