واکنش‌ها به حمله داعش در کابل؛ هدف دیپلمات‌های خارجی بودند

یک منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت در این حمله ۲۰ دیپلمات کشته و ۵۰ تن از جمله کارمندان وزارت خارجه، محافظان امنیتی و عابران زخمی شدند

هدف اصلی مهاجم انتحاری داعش خراسان هیئت دیپلماتیک چینی بود-WAKIL KOHSAR / AFP

حمله انتحاری مرگباری که بعدازظهر چهارشنبه ۲۱ دی جلو ورودی وزارت خارجه طالبان در کابل رخ داد، جان ۱۷ کارمند این وزارتخانه از جمله ۱۵ دیپلمات را گرفت. ساعاتی پس از این حمله، داعش خراسان با انتشار اطلاعیه‌ای، مسئولیت آن را برعهده گرفت و اعلام کرد هدف از این حمله به هم زدن جلسه دیپلمات‌های خارجی با طالبان بوده است.

منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند در زمان وقوع این حمله، هیئتی از دیپلمات‌های چینی و نیز وانگ یو، سفیر چین در افغانستان، در ساختمان وزارت خارجه طالبان حضور داشتند و در حال صحبت با مقام‌های طالبان بودند. ساعتی پیش از حمله نیز مارکوس پوتزل، معاون هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در ساختمان وزارت خارجه طالبان با مولوی امیر خان متقی ملاقات داشت.

به گفته این منبع، هدف اصلی مهاجم انتحاری داعش خراسان هیئت دیپلماتیک چینی بود و به همین دلیل انفجار لحظه‌ای رخ داد که جمعی از کارمندان وزارت خارجه طالبان در حال خروج از این وزارتخانه بودند.

سخنگویان طالبان تعداد نهایی کشته‌ها و زخمی‌ها در حمله انتحاری داعش خراسان را اعلام نکردند و به همین دلیل تاکنون منابع مختلف تعداد متفاوتی اعلام کرده‌اند. بیمارستان ایمرجنسی کابل شامگاه چهارشنبه در توییتی نوشت که ۴۰ نفر در این حمله انتحاری زخمی و برای درمان به این بیمارستان منتقل شده‌اند. خالد زکریا، سفیر افغانستان در ایتالیا، در توییتی نوشت که در مجموع ۳۹ نفر از کارمندان وزارت خارجه در حمله روز چهارشنبه کشته شده‌اند. منابع در وزارت خارجه طالبان هم کشته شدن ۱۷ نفر را که همه سوار بر مینی بوس و در حال خروج از ساختمان وزارتخانه بودند، تایید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبران صاحب‌زاده، رشاد، نجیم ایوبی، اجمل خالق‌یار،  شرافت،  آصف آتیلا،  فضل‌الحق سالنگی، قائم، شاکر، عالم خوشیخوال، صدیق، فرهمند، حاجی امین، عبدالواسع سراج، یاسین، محمد نور سهاک و غلام ربانی نبی‌زاده از جمله دیپلمات‌ها و کارمندان وزارت خارجه طالبان بودند که در حمله انتحاری چهارشنبه کشته شدند.

یک مقام وزارت خارجه دولت پیشین افغانستان که با سلطه طالبان بر افغانستان کابل را ترک کرده است، به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که در این حمله، ۲۰ دیپلمات کشته و ۵۰ تن از جمله کارمندان وزارت خارجه و عابران زخمی شدند.

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، شامگاه چهارشنبه، در توییتی نوشت که در حمله انتحاری پنج نفر کشته و شماری دیگر زخمی شده‌اند.

این حمله واکنش‌های گسترده‌‎ای به دنبال داشت. سفارتخانه‌های روسیه و جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ آن را محکوم کردند و حامد کرزی، عبدالله عبدالله و شماری دیگر از سیاستمداران دولت پیشین افغانستان آن را «اقدامی بزدلانه و کار دشمنان مردم افغانستان» خواندند.

کارن دکر، کاردار سفارت آمریکا در کابل، در توییتی نوشت که باید دانست این حمله چرا و چگونه رخ داده است. او با ابراز نگرانی از تکرار چنین حملاتی، افزود: «شهروندان افغان و مهمانان خارجی باید از امنیت موثر اطمینان حاصل کنند.»

داعش خراسان در ۱۷ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، حملات مرگباری را در کابل راه‌اندازی کرده است. در بیشتر این حملات، مراکز نظامی طالبان، اماکن دیپلماتیک متعلق به کشورهای خارجی از جمله روسیه، چین و پاکستان و همچنین مراکز آموزشی و عبادی هدف قرار گرفته‌اند.