گردهمایی اسرائیل و شرکای عرب در امارات متحده برای آمادگی نشست نقب

اردن تنها کشور عربی دارای روابط دیپلماتیک با اسرائیل است که نماینده‌ای به ابوظبی نفرستاد

این سومین گردهمایی کمیته راهبری از زمان افتتاحیه اجلاس نقب در ماه مارس گذشته است ـ AFP

بیش از ۲۰ مقام اسرائیلی در قالب هیئتی به رهبری آلون اوشپیز، مدیرکل وزارت خارجه این کشور، به منظور آمادگی برای نشست نقب در مراکش (Negev Forum) راهی ابوظبی شدند. در این نشست، شرکای اسرائیل در پیمان ابراهیم،‌ ​​مصر و ایالات متحده حضور داشتند.

به گزارش تایمز اسرائیل، دومین اجلاس چندجانبه نقب قرار است فصل بهار در مراکش برگزار شود. به همین دلیل،‌ کمیته راهبری این نشست روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ابوظبی تشکیل جلسه داد تا هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد. اردن تنها کشور عربی دارای روابط دیپلماتیک با اسرائیل است که با وجود دعوت، هیئتی به ابوظبی نفرستاد.

به گفته مقام‌های اسرائيلی، محکومیت‌های هفته گذشته کشورهای عرب در مورد بازدید وزیر امنیت ملی اسرائیل از کوه معبد (محوطه حرم شریف) هیچ تاثیری بر روند نشست نقب نداشته است.

این جلسات، سومین گردهمایی کمیته راهبری از زمان افتتاحیه اجلاس نقب در ماه مارس گذشته است. اعضای این کمیته پیش‌تر، در ماه ژوئن در بحرین و سپس در ماه اکتبر، به شکل مجازی و اینترنتی تشکیل جلسه داده بودند.

جلسات کمیته راهبری نشست نقب در امارات متحده عربی، شامل امنیت منطقه‌ای، آموزش و مدارا، امنیت آب و غذا، گردشگری و انرژی بود. اسرائیل رهبری گروه آموزش و مدارا را بر عهده داشت و در کنار مراکش، ریاست تیم امنیت آب و غذا را متقبل شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، دیدارهای ابوظبی را «گامی دیگر در پیشبرد و تعمیق توافقنامه ابراهیم و پاسخی واحد به چالش‌های مشترک» خواند. او افزود که هیئت اسرائیلی پروژه‌هایی با پتانسیل بالا را برای بهبود کیفیت زندگی اسرائیلی‌ها و سایر کشورهای منطقه ارائه خواهد کرد.

یائیر لاپید نیز که به‌عنوان وزیر امور خارجه اسرائیل آغازگر نشست نقب بود، عکس‌های منتشرشده از نشست ابوظبی را «بسیار تکان‌دهنده» خواند. او روز دوشنبه در توییتی ر خود نوشت: «دیدگاه ما درباره ارتباط دولت‌ها، در حال شکل‌گیری است و خاورمیانه را به دستاوردهای جدیدی شامل ثبات و همکاری منطقه‌ای می‌رساند.»

نشست نقب در سال گذشته، وزرای خارجه مصر - اولین کشور عربی که با اسرائیل صلح کرد- و همچنین ایالات متحده آمریکا، امارات، بحرین و مراکش را در این صحرا در اسرائیل گرد هم آورد. پیشتر در سال ۲۰۲۰ امارات متحده عربی، بحرین و مراکش در چارچوب پیمان‌های ابراهیم مناسبات خود را با اسرائیل عادی کردند.

پیمان ابراهیم به ابتکار دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، در سال ۲۰۲۰، به عادی‌سازی روابط کشورهای امارات متحده عربی، بحرین و مراکش با اسرائيل منجر شد. مصر پیش‌تر و از زمان توافقنامه کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸، اسرائيل را به رسمیت ‌شناخته بود.

ایده نشست نقب نخستین‌بار هنگام بازدید یائیر لاپید، وزیر خارجه وقت اسرائيل، از ایالات متحده مطرح شد. پس از آن، وزیر خارجه اسرائیل با استفاده از فرصت سفر منطقه‌ای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به خاورمیانه، شخصا از وزیران خارجه دیگر کشورها برای حضور در این نشست دعوت کرد.

پس از آن نشست، یائیر لاپید همکاری میان اسرائيل، ایالات متحده، بحرین، مصر، مراکش و امارات متحده عربی را مایه هراس ایران خواند و در اشاره‌ای تلویحی به گفت‌وگوهای وین، راه متوقف کردن دشمنان را «نه تردید و سازش، بلکه عزم و قدرت» دانست.

بیشتر از جهان