حجم ریزپلاستیک‌ها در کف اقیانوس سه برابر شده است

پس از رسوب، تجزیه به حداقل می‌رسد

دانشمندان هشدار دادند که زباله‌های ریزپلاستیکی پیداشده در کف اقیانوس‌ها، طی دو دهه گذشته، سه برابر شده‌اند.

این به‌رغم کارزارهای آگاهی‌بخش همیشگی و اعتراض‌هایی است که خواستار کاهش پلاستیک یک‌بار مصرف در سراسر جهان شده‌اند.

مایکل گرلاود، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت که ته‌نشست‌های بررسی‌شده از دهه‌ها پیش که در بستر دریا ته‌نشین شدند، بدون تغییر باقی مانده‌اند.

پژوهشگران برای [انجام] این مطالعه، مواد ته‌نشین‌شده در شمال غربی مدیترانه را بررسی کردند که یافته‌های آن در مجله «علوم و فناوری محیط زیست» [ای‌‌اِس‌‌اند‌تی] منتشر شده است.

این ناحیه و به‌ویژه دلتای اِبرو انتخاب شد، چرا که رودخانه‌ها به‌عنوان «نقاط تجمع» چند آلاینده و ریزپلاستیک شناخته می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لورا سیمون-سانچز پژوهشگر گفت: «از سال ۲۰۰۰، میزان ذرات پلاستیکی ته‌نشین‌شده در بستر دریا سه برابر شده است و نه تنها کاهش نیافته، بلکه رشد انباشت آن متوقف نشده است، که تولید و استفاده جهانی از این مواد را منعکس می کند.»

«از دهه ۱۹۸۰، به‌ویژه طی دو دهه گذشته، انباشت ذرات پلی‌اتن و پلی‌پروپیلن از بسته‌بندی، بطری‌ها و لایه‌های پلاستیکی نازک مواد غذایی و همچنین پلی‌استر الیاف مصنوعی در پارچه‌های لباس افزایش یافته است.»

این مطالعه نشان داد که میزان هر یک از این سه ذره، به سطح بحرانی ۱.۵ میلی‌گرم در هر کیلوگرم رسوب جمع‌آوری‌شده رسید که در آن، پلی‌پروپیلن فراوان‌ترین و پس از آن پلی‌اتیلن و پلی‌استر قرار دارند.

تیم پژوهشی، وضعیت تجزیه ریزپلاستیک‌های مدفون‌شده را بررسی کردند و دریافتند که آن‌ها دیگر تجزیه نمی‌شوند، یا به‌دلیل فقدان فرسایش یا به‌دلیل اکسیژن یا نور.

پروفسور پاتریزیا زیوری، زیست‌شناس دریا، گفت: «فرایند تجزیه، بیشتر در رسوبات ساحلی، روی سطح دریا یا در عمق اتفاق می‌افتد.»

پس از رسوب، تجزیه به حداقل می‌رسد، از این رو، پلاستیک‌های دهه ۱۹۶۰ در بستر دریا باقی می‌مانند و نشانه‌ای از آلودگی انسانی را در آنجا از خود باقی می‌گذارند.

© The Independent

بیشتر از علوم