فراخوان‌ تجمع‌های خیابانی در ایران و بیش از ۹۰ شهر دنیا

گروه‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران فراخوان‌هایی برای حضور مردم در اعتراض‌های ۱۸ دی‌ماه منتشر کردند

موج اعتراض‌ها، تجمع‌ها و شعارها علیه جمهوری اسلامی با اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، بار دیگر بالا گرفت. البته پیش از این هم فراخوان‌هایی برای حضور مردم در تجمع‌های اعتراضی هجدهم دی‌ماه منتشر شده بود و گروه‌های مختلف از مردم برای حضور در خیابان دعوت کرده‌ بودند. همزمان حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، نیز فراخوان‌هایی را برای برگزاری تجمع در بیش از ۹۰ شهر دنیا منتشر کرد. این فراخوان برای دادخواهی به مناسبت سومین سالگرد شلیک سپاه پاسداران به پرواز پی‌اس۷۵۲ و قتل ۱۷۶ مسافر آن انجام شده است.

در یکی از فراخوان‌ها که ۳۰ تشکل دانشجویی، گروه‌های انقلابی شهرهای مختلف، گروه‌های دانش‌آموزی و پزشکان منتشر کرده‌اند، روز یکشنبه ساعت ۴ بعدازظهر به‌عنوان ساعت برگزاری تجمع اعلام شده است و این گروه‌ها از مردم دعوت کرده‌اند از ساعت ۱۶ در راهپیمایی با حضور همه گروه‌های مردمی، اعم‌از دانشجویان، زنان، رنگین‌کمانی‌ها، معلمان، کارگران، کادر درمان و بخش‌های مختلف جامعه، در محلات شهرهای مختلف شرکت کنند. آن‌ها از مردم خواسته‌اند که در این تجمع‌ها راهپیمایی سراسری شکل دهند و به‌سمت میدان‌ها و مراکز اصلی شهرها حرکت کنند.

در این فراخوان که با عنوان «وقت عزا نیست که هنگامه خشم است» منتشر شد، آمده است: «امسال درحالی به ۱۸ دی نزدیک می‌شویم که شعار سه سال پیش مردم در خیابان‌های شهرها و دانشگاه‌ها، مشخصا علیه موجودیت و کلیت جمهوری اسلامی بود.»

این گروه ائتلافی درمورد علت صدور این فراخوان نوشت: «به‌مناسبت گرامیداشت یاد انسان‌های به‌قتل‌رسیده در تمام طول عمر این حکومت، به‌خصوص در جریان شلیک عمدی به هواپیمای اوکراینی، قصد داریم خشم خود از جنایت و آدمکشی جمهوری اسلامی را به نیروی ادامه انقلاب تبدیل کنیم. چراکه ما دادخواهیم و مسیر دادخواهی ما قطعا از سرنگونی جمهوری اسلامی می‌گذرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فراخوان چنین به پایان می‌رسد: «ما دانشجویان، دانش‌آموزان، کادر درمان، زنان برابری‌خواه و جوانان انقلابی فراخوان می‌دهیم: در این روزهای باقی‌مانده تا یکشنبه ۱۸ دی با سازمان‌یابی، با آماده‌سازی و تقویت و ایجاد هرچه بیشتر گروه‌ها و جمع‌های انقلابی، خود را برای برگزاری یک روز اعتراضی سراسری در شهرها، دانشگاه‌ها و مدارس سراسر کشور آماده کنیم.»

طی شب‌های گذشته، مردم با نصب پلاکاردها و بنرهای اعتراضی در شهرها و خیابان‌های مختلف از همشهریان خود برای حضور در اعتراض‌های ۱۸ دی دعوت کرده‌اند. در بنری اعتراضی در یکی از خیابان‌های اصفهان، با به تصویر کشیدن نمادین یک هواپیما و اشاره به ۱۸ دی، خطاب به مسافران هواپیمای اوکراینی آمده است: «سال چهارم نبودن شما سال سقوط جنایتکاران خواهد بود»

در شیراز هم جوانان محلات این شهر ساعت ۶ عصر و محلات معالی‌آباد و عفیف‌آباد را برای تجمع اعتراضی معرفی کرد.

جوانان محلات تهران هم پیش از این با صدور فراخوانی اعلام کرده بود که از ساعت ۱۵ روز یکشنبه در میدان‌های بزرگ تهران و همه شهرهای ایران حضور خواهند یافت. این گروه اعتراضی روز شنبه پس از اعلام خبر اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی، در توییتر نوشت: «محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، دو تن از مبارزان راه آزادی ایران از چنگال اشغالگران، امروز در زندان جاودانه شدند. رژیم کودک‌کش با این اعدام‌ها مرگ خودش را جلوتر انداخت. ‏درد این بیداد سنگین را به خشم و سوگواری و به حضور در خیابان‌ها برای انتقام بدل خواهیم کرد.»

یک گروه اعتراضی دیگر نیز فراخوان راهپیمایی از دانشگاه شریف تا دانشگاه تهران و سپس دانشگاه امیرکبیر را در رسانه‌های اجتماعی منتشر و اعلام کرد که از تجمع‌های محله‌محور در میدان کاج، شهرک اکباتان، هفت‌حوض، مترو تجریش، مترو پیروزی و... حمایت خواهد کرد.