گزارشگر سازمان ملل گفت که از بابت اعدام‌ها «بهت‌زده، وحشت‌زده و خشمگین» است

جاوید رحمان خواستار محکوم کردن اعدام محمد مهدی کرمی و محمد سینی با قوی‌ترین لحن‌ شد

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع حقوق بشر در ایران، به اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی در ایران اعتراض کرد. او با صدور بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «این دو نفر برای اخذ اعتراف، شکنجه شدند؛ و در پی محاکمه دروغین و خودسرانه و بدون بهره‌برداری از حق دادرسی منصفانه اعدام شدند.» او افزود که این اعدام‌ها باید با قوی‌ترین لحن ممکن محکوم شوند و تاکید کرد که از این حادثه، «بهت‌زده، وحشت‌زده و خشمگین» است.

پیش از این، سازمان حقوق بشر ایران، نهادی مستقر در نروژ، نیز این «اقدام جنایتکارانه» را محکوم کرده بود و به جامعه بین‌المللی هشدار داده بود که اگر «واکنش درخور» نشان داده نشود جمهوری اسلامی به اعدام‌ها ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اعدام کرمی و حسینی، شمار افرادی که جمهوری اسلامی در طی جنبش اخیر اعدام کرده است، به چهار نفر می‌رسد. نیروهای حکومتی صدها نفر را نیز در خلال اعتراض‌های خیابانی کشته‌اند. ده‌ها نفر دیگر نیز در معرض خطر اعدام قرار دارند.

رویا برومند، کنشگر حقوق بشر، در توییتر در پاسخ به رحمان نوشت: «معترضان بسیار دیگری نیز با مجازات اعدام مواجه‌اند. جامعه بین‌المللی باید صدای گزارشگر ویژه سازمان ملل را بشنود و با نشان دادن خشم خود جلو این اعدام‌ها را بگیرد.»

پرستو فاطمی، دیگر کنشگر حقوق بشر، نیز در توییتر به جاوید رحمان واکنش نشان داد و نوشت: «آقای رحمان لطفا از معترضان ایرانی پشتیبانی کنید. سازمان ملل باید از روندهای موثر برای محکوم کردن تمام این موارد نقض حقوق بشر استفاده کند. مردم گروگان گرفته شده‌اند و در طول دستگیری، مورد شکنجه و تجاوز قرار می‌گیرند.»