انفجار و درگیری در کابل؛ طالبان و داعش باهم درگیر شدند

سخنگوی طالبان مدعی شد که ۸ عضو داعش در این درگیری کشته شدند

داعش خراسان، روز یک‌شنبه گذشته نیز به یک تجمع نظامیان طالبان در ورودی فرودگاه نظامی کابل حمله کرد-WAKIL KOHSAR / AFP

حدود ساعت چهار بعدازظهر چهارشنبه، ۱۴ دی (۴ ژانویه) به وقت محلی، وقوع انفجار و درگیری مسلحانه در کارته نو در ناحیه هشتم شهر کابل گزارش شد. برخی اعضای طالبان در توییتر نوشتند که اعضای این گروه، به یک مخفی‌گاه اعضای داعش خراسان حمله کرده‌اند.

چند تن از ساکنان کارته نو با تایید انفجار و ادامه درگیری مسلحانه در آن منطقه، گفتند که گروهی از نیروهای طالبان به خانه‌ای در محله مسکونی پل سفید حمله کرده‌اند.

برخی اعضای طالبان تصاویری از اجساد چند نفر را در توییتر همرسانی کردند و مدعی شدند که اجساد متعلق به اعضای داعش است که در جریان حمله طالبان به مخفی‌گاه آنان، کشته شدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای گفت، اعضای این گروه با حمله بر یک مخفیگاه داعش خراسان، ۸ عضو این گروه را کشتند و ۷ تن دیگر را بازداشت کردند.

داعش خراسان یکشنبه گذشته، ۱۱ دی (یکم ژانویه ۲۰۲۳)، به یک تجمع نظامیان طالبان در ورودی فرودگاه نظامی کابل حمله کرد. مهاجم داعش به نام عبدالجبار که دو هفته پیش از این حمله، در جریان  حمله دیگری به هتل محل اقامت شهروندان چینی در کابل، توانسته بود از محل حاثه بگریزد، خود را در میان تجمع اعضای طالبان منفجر کرد. داعش در اطلاعیه‌ای ادعا کرد که ۵۰ عضو طالبان در این حمله کشته و زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سلطه طالبان بر افغانستان، داعش خراسان روش جنگی خود را در این کشور از جنگ جبهه‌ای به حمله‌های چریکی، انفجارهای انتحاری و حمله‌های موسوم به «انغماسی» (ترکیبی از انفجار و درگیری مسلحانه) تغییر داد.

در ۱۷ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، داعش با گسترش دامنه نفوذ و فعالیت خود از حوزه شرق افغانستان به کابل، هرات و نواحی دیگری در شمال این کشور، ده‌ها حمله مرگبار علیه شهروندان غیرنظامی، نمازگزاران، نهادهای آموزشی، و نیز مراکز نظامی طالبان راه‌اندازی کرده است. هرچند طالبان در پی سلطه بر افغانستان ادعا کردند که داعش خراسان در این کشور مهار شده است، آزادی صدها زندانی داعش از زندان‌های افغانستان در روز فروپاشی دولت پیشین و پیوستن برخی افراد به این گروه، قدرت آن را افزایش داده است.

شمار دقیق اعضای داعش خراسان در افغانستان مشخص نیست، اما مقام‌های روسیه، از جمله ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه پوتین در امور افغانستان، تعداد آنان را تا شش هزار نفر تخمین می‌زند. کابلوف چند ماه پیش گفت که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، اعضای داعش در این کشور تا دو برابر افزایش یافته است.

روسیه و کشورهای آسیای میانه از اینکه گسترش فعالیت داعش در افغانستان، امنیت همسایه‌های افغانستان را به خطر اندازد، ابراز نگرانی می‌کنند.

مسئولان سازمان پیمان امنیت جمعی با برگزاری چندین نشست‌ در یک ‌سال گذشته و ابراز نگرانی در این باره، بر اتخاذ تدابیر بیشتر در مرزهای آسیای میانه با افغانستان، تاکید کرده‌اند.