وکیل توماج صالحی: وکالت را پذیرفتند، اما هنوز پرونده کامل را تحویل وکلا نداده‌اند

نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی می‌گوید او را به‌شدت شکنجه کرده‌اند

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، از پذیرش وکالت او و رزا اعتمادی در پرونده توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، خبر داد و گفت که پس از مطالعه کل پرونده در روزهای آتی، با موکلشان دیدار خواهند کرد.

یکی از دوستان توماج صالحی به نام افراسیاب به‌تازگی در پیامی ویدیویی از دیدار یکی از وکلای توماج صالحی با او خبر داد، ولی گفت او به‌دلیل وضعیت امنیتی امکان صحبت کردن نداشت.

امیر رئیسیان نیز در گفت‌وگو با روزنامه شرق تایید کرد که رزا اعتمادی برای امضای وکالت‌نامه با توماج دیدار کرده است.

این وکیل دادگستری همچنین گفت که وکالت آن‌ها یک ماه پس از درخواست در دادگاه پذیرفته شده است، با این‌ حال تاکنون تنها یک جلد از چهار جلد پرونده را به وکلا تحویل داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر رئیسیان افزود که زمان رسیدگی به پرونده توماج صالحی پس از خواندن پرونده و دیدار با موکل تعیین می‌شود.

توماج صالحی روز هشتم آبان و در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شد.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، پس از دستگیری توماج صالحی مدعی شد که ماموران امنیتی این هنرمند را در نزدیکی مرز و در حال فرار از کشور بازداشت کرده‌اند؛ ادعایی که خانواده صالحی به‌سرعت رد کردند و خبر دادند که توماج در زادگاهش دستگیر شده است.

ویدیوی کوتاهی از اعتراف اجباری توماج صالحی در حالی‌ که نشانه‌های شکنجه در صورتش مشاهده می‌شد، اقدام دیگر رسانه‌های داخلی ایران علیه این هنرمند معترض بود. خبرگزاری میزان، ارگان خبری قوه قضاییه،‌ هم به نقل از سید محمد موسویان، دادستان اصفهان، ادعا کرد که توماج صالحی «در دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و شهرستان شاهین‌شهر نقش کلیدی داشته است».

در نهایت هم اسدالله جعفری، رئیس‌‌کل دادگستری اصفهان، با استناد به متن کیفرخواست توماج صالحی گفت که او به «افساد فی‌الارض»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «تشکیل و اداره دسته‌جات غیرقانونی به‌قصد برهم زدن امنیت کشور»، «همکاری با دولت متخاصم»، «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی» و «تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز» متهم شده است.

به گفته رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان، بخشی از اتهام‌های توماج صالحی در دادگاه عمومی و بخشی دیگر نیز در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود.

اتهام‌هایی که نهادهای امنیتی علیه توماج صالحی مطرح کرده‌اند، خطر صدور حکم اعدام برای این هنرمند جوان را افزایش داده است، به‌خصوص که گفته می‌شود پرونده او در شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، زیر دست فردی به نام مرتضی براتی است که در صدور احکام ناعادلانه شهرت دارد. مرتضی براتی رسیدگی به پرونده امیر‌نصر آزادانی و دیگر متهمان پرونده ۲۵ آبان اصفهان را نیز بر عهده دارد و خطر صدور حکم اعدام، این متهمان را نیز تهدید می‌کند.

کیفرخواست توماج صالحی در حالی صادر شد که او از حق دسترسی به وکیل تعیینی محروم بود. حساب توییتری توماج صالحی که یکی از نزدیکانش آن را به‌روزرسانی می‌کند، در واکنش به اتهام «محاربه» این هنرمند در توییتی نوشت: «نوشتن کیفرخواست پشت درهای بسته بدون حضور وکیل انتخابی و برگزاری دادگاه‌های فرمایشی با اتهامات خودساخته، ادامه همان کشتار معترضان است.»

توماج صالحی از زمان بازداشت تاکنون، تنها دو بار موفق شده است با خانواده‌اش ملاقات کند. او در تماس تلفنی به پدرش گفته بود که در اثر ضرب‌وشتم، مچ پایش شکسته است و در حال حاضر آن را گچ گرفته‌اند.

یه‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی، می‌گوید نامه‌های زیادی در‌باره این هنرمند برای سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین ارسال کرده است، اما تنها یکی از این نامه‌ها را پاسخ داده‌اند.

خانم یه‌وان که این روزها برای رهایی توماج صالحی بسیار تلاش می‌کند، همچنین خبر داد که وضعیت سلامتی این هنرمند وخیم است؛ او را به‌شدت شکنجه کرده‌اند، انگشتان دست، پا و دنده‌اش را شکسته‌اند، وزن زیادی از دست داده و تمام بدنش آسیب دیده است. به گفته او، نگران‌کننده‌ترین مسئله آسیب‌دیدگی چشم چپ و بینایی توماج است و او باید فورا به بیمارستان منتقل شود. توماج صالحی کفیل‌های سیاسی دیگری نیز در پارلمان‌های آلمان، اتریش و نیوزیلند دارد. همچنین شمار زیادی از هنرمندان خارجی و انجمن قلم آلمان نیز از او حمایت کرده‌اند.

مهدی یراحی، خواننده معترض، پس از دستگیری توماج صالحی در توییتی نوشت: «مسئولیت جان او با جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران است و اساسا نهادی که این جوان غیور را در بند کرده باید بازخواست و محاکمه شود».