وزیر خارجه بریتانیا: سپاه را در کلیتش تحریم کردیم

جیمز کلورلی: لندن می‌کوشد «مستبدان ایران» را وادار به پاسخگویی کند

بریتانیا هنوز برخلاف آمریکا سپاه را به‌عنوان سازمان تروریستی اعلام نکرده است-TOBY MELVILLE / POOL / AFP

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، گفت، دولت این کشور «سپاه را در کلیتش تحریم» کرده است. کلورلی از واژه انگلیسی «سنکشن» (sanction) استفاده کرد که هم معنی تحریم می‌دهد و هم به معنای ممنوعیت است. اما بریتانیا هنوز برخلاف آمریکا سپاه را به‌عنوان سازمان تروریستی اعلام نکرده است.

کلورلی از حدود دو هفته پیش، در ویدیوهایی که در صفحه توییتر خود منتشر می‌کند به برخی سوالات مردم پاسخ می‌دهد. او روز سه‌شنبه به سوال مخاطبی به نام «آرزو» پاسخ داد که پرسیده بود بریتانیا در مورد جمهوری اسلامی چه کاری انجام می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه به چند مورد از سیاست‌های لندن درباره جمهوری اسلامی اشاره کرد. او گفت برای مسئله هسته‌ای، بریتانیا همچنان به‌دنبال برجام است، اما در ادامه به چند مورد از تحریم‌های این کشور اشاره کرد. از جمله تحریم «پلیس اخلاقی» (که منظور از آن معمولا گشت ارشاد است، گرچه می‌تواند «پلیس امنیت اخلاقی» ناجا را هم در بر بگیرد)، قضاتی که معترضان را تعقیب می‌کنند و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایران که به روسیه در جنگ علیه اوکراین کمک می‌رسانند. کلورلی افزود: «سپاه را در کلیتش تحریم کردیم.»

کلورلی در توییتر، ضمن پخش این قطعه از فیلم صحبت‌های خود نوشت: «ما مستبدان ایران را مسئولیت‌پذیر می‌کنیم.»

کلورلی دو هفته پیش هم گفته بود که لندن به سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد تا شاهد تغییر رفتار این حکومت باشد. او در یکی از سخنرانی‌هایش در لندن در پاسخ به سوال یکی از حضار گفته بود: «اولویت ما جلوگیری از دست یافتن ایران به سلاح هسته‌ای است، اما به طور موازی هر وقت ایران دست به رفتارهای غیرقابل بزند به اقدام در رابطه با آن ادامه می‌دهیم.»

کلورلی در مورد تجهیز روسیه به کمک جمهوری اسلامی گفته بود: «ما افراد مسئول این کار را تحریم کرده‌ایم و افرادی را که مسئول سرکوب متوحشانه معترضان در ایران‌اند، نیز تحریم کرده‌ایم و همچنان خواهیم کوشید ایران را به سمت بهتری سوق دهیم.»