دستیار زلنسکی خواستار تخریب کارخانجات اسلحه‌سازی ایران شد 

«ایران آشکارا ساختار تحریم‌های بین‌المللی را تحقیر می‌کند و در مقابل کارخانجات اسلحه‌سازی آن باید تخریب شود»

در حالی که کی‌یف، تهران را به برنامه‌ریزی برای ارائه تسلیحات بیشتر به روسیه متهم می‌کند، یک دستیار ارشد ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین خواستار «تخریب» کارخانه‌های سازنده پهپاد و موشک در ایران شد. 

میخائیلو پودولیاک، دستیار ریاست جمهوری اوکراین، همچنین خواستار بازداشت تامین‌کنندگان این کارخانجات شد. 

پودولیاک روز شنبه ۲۴ دسامبر، در توییتی نوشت: «ایران آشکارا ساختار تحریم‌های بین‌المللی را تحقیر می‌کند» و خواستار آن شد که در مقابل این رویکرد جمهوری اسلامی، کارخانجات اسلحه‌سازی آن نابود شود. 

کی‌یف تهران را به ارائه ۱۷۰۰ پهپاد انفجاری شاهد-۱۳۶ به مسکو متهم کرده است. مقام‌های اوکراین همچنین می‌گویند که روسیه از ماه سپتامبر به این سو از این هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری، برای حمله به اوکراین استفاده کرده است. ایران ارائه پهپاد به روسیه را رد نکرده اما می‌گوید قبل از شروع جنگ اوکراین، به روسیه پهپاد داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس سازمان اطلاعات و امنیت اوکراین، در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد، گفت که روسیه تاکنون حدود ۵۴۰ پهپاد را به اهداف نظامی و زیرساخت‌های تامین انرژی در اوکراین شلیک کرده است. 

پیشتر در روز پنجشنبه، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) پهپادهای ایرانی را تهدیدی در منطقه توصیف کرد. 

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، نیز که چند روز پیش در سفری تاریخی به واشنگتن با جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده و مقامات ارشد دولت آمریکا ملاقات کرد، در سخنانی در کنگره این کشور، ارسال پهپاد از ایران به روسیه را «کمک یک تروریست به تروریست دیگر» توصیف کرد. 

مقام‌های دولت آمریکا در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» اعلام کردند که اخیرا به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد کرملین با همکاری جمهوری اسلامی ایران در تدارک افتتاح کارخانه‌های خود برای ساخت پهپاد درون خاک روسیه است. از همین رو در هفته‌های گذشته تحقیقات آمریکایی‌ها در این مورد نیز شدت گرفته است. کارگروهی که دولت بایدن در این زمینه ایجاد کرده است، شامل مقام‌های بخش‌های مختلف دولت آمریکا، ازجمله مقام‌هایی از وزارتخانه‌های دفاع، خارجه، دادگستری، بازرگانی و خزانه‌داری این کشور است.