اهمیت گذرگاه زمینی ایران تا سوریه برای تهران

مسیر زمینی ایران تا سوریه، نقش موثری در گسترش نفوذ ایران در منطقه دارد

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) .

پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه و ظهور گروه تروریستی داعش، سپاه قدس به رهبری قاسم سلیمانی بهانه ای خوبی برای مداخله در سوریه یافت و در همکاری با شبه نظامیان شیعه عراق، رژیم سوریه و حزب الله توانست در تمام ابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی سوریه نفوذ کند.

از سال 2014، ایران در راستای تقویت نفوذ سیاسی و حضور نظامی خود در سوریه و لبنان و به منظور افزایش حمایت از گروه های مسلح وابسته به تهران در خاورمیانه، همچون حزب الله، برخی اقدامات ویژه ای را روی دست گرفت که هدف از آن ها تداوم نفوذ و توسعه قدرت ایران در منطقه بود. یکی از این اقدامات مهم و استراتژیک، تلاش ایران برای ایجاد گذرگاه زمینی از مرز ایران تا سواحل دریای مدیترانه بود و تهران توانست با بهره برداری از این گذرگاه، خود را به بندر لاذقیه سوریه برساند و برای نخستین بار به آب های مدیترانه دسترسی پیدا کند.

ویژگی دیگر این گذرگاه، عبور آن از مناطق شیعه نشین در عراق، سوریه و لبنان است و این مسئله بر اهمیت این مسیر می افزاید، زیرا از یک سو گروه های شیعه مذهب وفادار به ایران در این خطه به صورت مستقیم با ایران در ارتباط هستند و از سوی دیگر، ایران با تقویت این گروه ها، قدرت و نفوذ خود را برای جامعه سنی مذهب منطقه به نمایش می گذارد.

ایران با استفاده از این گذرگاه استراتژیک که کنترل آن را نیروهای سپاه قدس و شبه نظامیان وابسته به ایران در منطقه به دست دارند، سلاح ها و تجهیزات نظامی لازم را به تمام گروه های شیعه مذهب وفادار به ایران به ویژه حزب الله لبنان می رساند. از آن جا که ایران سراسر این مسیر را در سه کشور عراق، سوریه و لبنان در کنترل خود دارد، می تواند انتقال سلاح و مهمات را به روش های مختلفی انجام دهد تا خطر حملات هوایی اسرائیل به کاروان های انتقال سلاح ها را کاهش دهد. البته اسرائیل پیوسته در تلاش است تا به منظور جلوگیری از انتقال موشک های ایران به حزب الله، کاروان های که سلاح ها و مهمات نظامی را از ایران به لبنان انتقال می دهند، مورد حمله قرار دهد.

رکس تیلرسون، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا در روز 20 ژانویه 2018، با اشاره به اهمیت این مسیر استراتژیک برای ایران، ‏اعلام کرد که نابود کردن رویای دسترسی ایران به آب های مدیترانه، یکی از اهداف مهم ایالات متحده است و واشنگتن هرگز اجازه نخواهد داد تا ایران به صورت آزادانه و با کمال اطمینان از این مسیر بهره برداری کند.

ایران با درک اهمیت این گذرگاه و مخاطره های که می تواند در کمین نهفته باشد، سعی دارد، تصمیم خود را در راستای توسعه این گذرگاه و استفاده از آن آشکار نکند، زیرا این مسئله می تواند نیروهای ایرانی و شبه نظامیان وابسته به تهران را در معرض حملات ایالات متحده، اسرائیل و گروه های سنی مذهب مخالف با رژیم ایران قرار دهد.

تلاش ایران برای گشایش گذرگاه مرزی بوکمال میان عراق و سوریه که به دلیل جنگ با داعش برای مدت 5 سال مسدود بود، نشان از اهمیت مسیر زمینی ایران با لبنان دارد. این گذرگاه مرزی که استان انبار عراق را با استان دیر الزور سوریه پیوند می دهد از سال 2013 به روی رفت و آمد بسته شد و پس از پایان جنگ با نیروهای داعش، عراق و سوریه بار دیگر این گذرگاه را باز کردند. طبق برخی گزارش ها، پس از گشایش گذرگاه مرزی بوکمال، نیروهای سپاه قدس و شبه نظامیان بسیج مردمی از طریق همین گذرگاه وارد سوریه شدند و تهران با این اقدام، حضور نظامی خود را در سوریه افزایش داد. تردیدی نیست که تصمیم واشنگتن به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، بیشتر به سود جاه طلبی ایران در منطقه تمام می شود و در پرتو این امر، نیروهای ایرانی و شبه نظامیان وابسته به ایران می توانند با راحتی و اطمینان بیشتری در این مسیر حرکت کنند.

البته حضور ایران در سوریه تنها به خاطر حمایت از رژیم بشار اسد نیست، زیرا ایران می خواهد با گسترش نفوذ سیاسی و حضور نظامی در سوریه، پروژه سیاسی خود را در خاورمیانه به اجرا در آورد.

بنابر این، گذرگاه زمینی ایران تا سوریه، اهمیت بسیاری برای دولت ایران دارد و تهران با استفاده از همین مسیر می تواند نفوذ خود را در منطقه ادامه دهد و گروه های مسلح وابسته به خود را در طول این مسیر مجهز به سلاح ها و مهمات نظامی کند. افزون بر آن، تهران نه تنها این گذرگاه را برای حمل و نقل تجاری به کار می برد بلکه می تواند از این مسیر حمایت شده توسط شبه نظامیان شیعه مذهب وفادار به ایران، به قاچاق سلاح به گروه های وفادار خود در خارج از خاورمیانه بپردازد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه