روزنامه همشهری: علی کریمی و ترانه علیدوستی باید هزینه کارشان را بپردازند

روزنامه همشهری با انتقاد از هنرمندان و ورزشکاران برای «همراه شدن با اغتشاشگران آبان ۹۸» به آن‌ها حمله کرد

همشهری برخورد با ترانه علیدوستی و علی کریمی را اتفاقی مثبت قلمداد کرد - AFP

روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران در مقاله روز یکشنبه، ۳۰ مرداد، خود با اشاره به حواشی چند هفته اخیر در مورد ممنوع الکاری ترانه علیدوستی و همچنین جمع‌آوری بیلبوردهای تبلیغاتی علی کریمی از سطح شهر تهران به انتقاد از هنرمندان و ورزشکاران مخالف پرداخت.

این روزنامه با انتقاد از اهالی هنر و ورزش نوشت: «آفت اظهارنظرهای سطحی، کم‌عمق و بدون آگاهی، به جان اهالی عرصه هنر و ورزش کشور افتاده. مشکل‌ کجاست؟ این گفته‌های نادرست، باعث مخدوش شدن فضای روانی جامعه می‌شود. درد ماجرا هم اینجاست؛ این سلبریتی‌ها حتی حاضر نیستند پای حرف‌شان بمانند. هر روز رنگ عوض می‌کنند.»

روزنامه همشهری در ادامه به برخی فعالیت‌های اجتماعی و همراهی افراد مشهور با جریان‌های مردمی و اعتراضات اشاره کرد و نوشت: «سلفی‌گرفتن با زلزله‌زدگان کرمانشاه، همراه شدن با اغتشاشگران آبان ۹۸، حمایت از قاتلان و جانیان با هشتگ اعدام نکنید، دروغ و افترا نسبت به برقرارکنندگان نظم و امنیت با هشتگ تفنگت را زمین بگذار و... همه دستپخت چند سال اخیر سلبریتی‌هایی بوده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن میل شدیدی به دیده شدن داشته‌اند و نادانسته در زمین دشمن بازی کرده‌اند.»

این روزنامه حامی حکومت با بیان اینکه این افراد باید هزینه کارهایشان را بپردازند نوشت: «بالاخره این سلبریتی‌ها در این بلبشوی گفتاری روزگار ما، حرف بزنند یا نزنند؟ موضع بگیرند یا نگیرند؟ حتما آزادی بیان وجود دارد. حتما هر شهروندی آزاد است اظهارنظر کند، اما این روزها با پدیده سلبریتیسم مواجهیم؛ پدیده‌ای که در آن سلبریتی‌ها، فراتر از حوزه فعالیت‌شان، در همه عرصه‌های سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و... نظر می‌دهند. وقتی این چهره‌های شناخته شده هنر و ورزش، اصرار دارند در هر امر تخصصی و غیرتخصصی حرفی بزنند، باید هزینه آن را هم بپذیرند. اگر اشتباه کنند و هواداران خود را به اشتباه بیاندازند، اگر نادرست بگویند و سیاه‌نمایی کنند، اگر اثر سو بگذارند و فرهنگ عمومی را تخریب کنند، باید مسئولیتش را بپذیرند و پاسخگو باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همشهری برخورد با ترانه علیدوستی و علی کریمی را اتفاقی مثبت قلمداد کرد و نوشت: «یک ورزشکار درباره یک امر مذهبی، نظر نادرست می‌دهد و حالا باید هزینه آن را با پایین آمدن بیلبوردهایش در شهر بپردازد. یک بازیگر (ترانه علیدوستی) در یک جشنواره خارجی به دروغ علیه کشورش حرف می‌زند و حالا باید منتظر ممنوع‌الکاری باشد. این‌ها اتفاقات مثبتی است که می‌تواند جلوی اظهارنظرهای نادرست و اشتباه سلبریتی‌ها را بگیرد. به هرحال داشتن شهرت، مجوز اظهارنظر بی‌قاعده در حوزه‌های تخصصی نیست.»

همشهری در پایان این یادداشت بار دیگر تاکید کرد که «سلبریتی‌ها» باید هزینه این حرف زدن‌هایشان را بپردازند.

ماجرای علی کریمی از آن‌جا آغاز شد که او در صفحه شخصی خود به نحوه نذری دادن مردم انتقاد کرد و پس آن فیلمی از یک آخوند به نام حامدرضا معاونیان منتشر شد که در آن با بی‌شرف، نادان و احمق خواندن علی کریمی به او انتقاد می‌کند. درگیری‌های کریمی و این فرد چند روزی در شبکه‌های اجتماعی ادامه داشت و علی کریمی در طی این مدت به برخورد قضایی و همچنن هشتاد ضربه شلاق تهدید شد.

علی کریمی روز شنبه باری دیگر به این موضوع اشاره کرد و توضیحی در مورد پست قبلی خود منتشر کرد. کریمی در این پست خود با عذرخواهی از عزاداران واقعی امام حسین نوشت: «در چند روز اخیر برخی قصد ماهی گرفتن از آب گل آلود را داشتند. روی صحبت من عده‌ای هستند که ۳۵۵ روز سال به معیشت مردم بی‌توجه می‌مانند و با نذری دادن در ده روز محرم دنبال جلب نظر هستند و ریا.»